Brandpreventieforum Forums Sprinklerinstallatie NFPA en NEN Storing zelf-herstellend

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 33
    #2876 |

Bij SMC’s is het meestal zo dat een storing/supervisiemelding niet zelf-herstellend is, en de centrale dus eerst gereset moet worden (nadat de oorzaak weg is) voordat de melding weg is op de centrale. Diverse mensen hebben aangegeven dat dit uit de ‘sprinklerregelgeving’ komt.

Nu kan ik deze eis nergens vinden in de normen (zowel VAS als NEN1073/12845).
    Enige wat ik kan vinden wat iets over zelfherstellende meldingen zegt is dit:

Afhankelijk van de uitvoering van de pompbesturingskast ten behoeve van de sprinklerpomp en het eventuele
    noodstroomaggregaat mogen meldingen waarvoor eigen optische indicatoren aanwezig zijn, als een verzamelmelding
    worden gesignaleerd op de SMC. Voorwaarde hiervoor is dat de afzonderlijke meldingen op de pompbesturingskast
    niet zelfherstellend zijn uitgevoerd.

Maar dit zegt niks over de melding om de SMC.

Iemand enig idee waar/of dit ergens staat omschreven?

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Bij SMC’s is het meestal zo dat een storing/supervisiemelding niet zelf-herstellend is, en de centrale dus eerst gereset moet worden (nadat de oorzaak weg is) voordat de melding weg is op de centrale. Diverse mensen hebben aangegeven dat dit uit de ‘sprinklerregelgeving’ komt.

Nu kan ik deze eis nergens vinden in de normen (zowel VAS als NEN1073/12845).
    Enige wat ik kan vinden wat iets over zelfherstellende meldingen zegt is dit:

Afhankelijk van de uitvoering van de pompbesturingskast ten behoeve van de sprinklerpomp en het eventuele
    noodstroomaggregaat mogen meldingen waarvoor eigen optische indicatoren aanwezig zijn, als een verzamelmelding
    worden gesignaleerd op de SMC. Voorwaarde hiervoor is dat de afzonderlijke meldingen op de pompbesturingskast
    niet zelfherstellend zijn uitgevoerd.

Maar dit zegt niks over de melding om de SMC.

Iemand enig idee waar/of dit ergens staat omschreven?

Ik denk in de EN54 2/4. Dus de eisen waaraan het product moet voldoen.
    Ik kan het op dit moment niet nakijken.

J. Nieuwland

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.