9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #2695 |

Hallo,

Ik ben hier niet zo goed van op de hoogte vandaar deze vraag.
    Bij een storing op een brandmeld centrale , zoals 230v uitval of andere storing.
    Is het dan de bedoeling dat de sturingen in het gebouw afvallen ?

Ik vraag dit omdat de rookgordijnen en de lift naar beneden komt en ook de schuifdeuren op vrij komen,
    bij een storing.
    Ik vind dit raar omdat door deze storing , zijn er dus delen afgesloten door de rookgordijnen en de voordeur staat open als er een 230v uitval is.

Dit zijn toch sturingen voor bij brand ??? of zie ik dit compleet verkeerd ??

Mvg,

Sjaak Franken

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 172

Mooi staaltje van verkeerd interpreteren. Bij storing of uitschakeling van de automatische brandmelders die bedoeld zijn voor het aansturen van deurvastzetinrichtingen moet de desbetreffende te sturen installatie automatisch worden geactiveerd. Bij sommige brandmeldcentrales is het niet mogelijk om onderscheid te maken tussen storingen aan de melders en systeemstoringen (storing is storing, maakt niet uit wat er aan de hand is). In dat geval worden de deurvastzetinrichtingen ook vrij gegeven bij bijvoorbeeld storingen aan de energievoorziening. Dat de schermen in rook- en/of brandwerende scheidingen dan naar benden worden gestuurd kan ik me nog enig zins indenken. Maar de lift en de automatische deuren? Ik zeg: NIET DOEN….

X never ever marks the spot

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Over verkeerd interpreteren gesproken, welke norm houdt je als grondslag?

richard van den broek
    Bijdrager
    Post count: 7

Zie bijlage C van de NEN 2335.

Schakelingen met zelfstandige automatische rookdetectie
    (bijvoorbeeld deurvastzetinrichtingen en/of overdrukinstallatie).

Daar wordt alleen gesproken over storing en/of uitschakeling van de desbetreffende melder en/of detectiezone.

Niet over systeemstoringen van de BMC zelf ivm uitval 230 V en/of storing accu.

richard visser
    Bijdrager

Je hebt het doel van bijlage C niet helemaal begrepen, alleen de titel zegt niet zoveel, lees eens verder:

Naast de in deze norm omschreven brandmeldsystemen kan het voorkomen dat zogenoemde
    brandbeveiligingsinstallaties worden geschakeld door automatische brandmelders zonder dat deze
    brandmelders tot een brandmeldinstallatie behoren.

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 172

Beste Sjaak,

Mijn reactie van gisteren heeft de discussie een beetje de verkeerde kant opgestuurd. Ik probeerde aan te geven wat de oorzaak van het verkeerd aansturen van de sturingen is, maar dat doet niet ter zake. Daarom terug naar het begin:

Hallo,

Ik ben hier niet zo goed van op de hoogte vandaar deze vraag.
    Bij een storing op een brandmeld centrale , zoals 230v uitval of andere storing.
    Is het dan de bedoeling dat de sturingen in het gebouw afvallen ?

Ik vraag dit omdat de rookgordijnen en de lift naar beneden komt en ook de schuifdeuren op vrij komen,
    bij een storing.
    Ik vind dit raar omdat door deze storing , zijn er dus delen afgesloten door de rookgordijnen en de voordeur staat open als er een 230v uitval is.

Dit zijn toch sturingen voor bij brand ??? of zie ik dit compleet verkeerd ??

Mvg,

Sjaak Franken

De sturingen die jij benoemt hoeven niet in geval van een storing te worden verricht, alleen in geval van een brandmelding. Dit zie je niet verkeerd.

X never ever marks the spot

danny vlendre
    Bijdrager
    Post count: 22

Je zou natuurlijk de melders die desbetreffende beveiliginginstallaties aansturen in een aparte zone kunnen zetten en de beveiliginginstallaties alleen aansturen bij storingen en uitschakelingen in die zone (en natuurlijk bij brand algemeen). Zo voorkom je onnodige overlast voor de klant en voldoe je toch aan de norm.

richard visser
    Bijdrager

Of gewoon per melder separaat een storing genereren, dat doe je bij de betreffende deuren…oplossingen zijn vaak eenvoudig te realiseren ind e software.

richard van den broek
    Bijdrager
    Post count: 7

Zie tevens de rest van bijlage C.

Hier wordt niet alleen geproken over deurvastzet inrichtingen maar ook over ieder andere omvang van de bewaking.

Indien in het object een automatische brandmeldinstallatie aanwezig is, die tevens wordt gebruikt voor het
    sturen van de desbetreffende brandbeveiligingsinstallaties moet naast het gestelde in a) t.m. e) aan het
    volgende worden voldaan:
    h) bij een omvang van de bewaking, welke afwijkt van volledige bewaking, moet eveneens het gestelde in f)
    worden aangehouden;
    i) bij een storing of uitschakeling van de melder(s) of de meldergroep welke moet(en) zorgen voor de
    aansturing van de desbetreffende voorziening, moet de desbetreffende te sturen installatie automatisch
    worden geactiveerd.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.