Brandpreventieforum Forums Bouw Stookruimte…

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 17
    #898 |

Hallo,

In het Bouwbesluit afd. 4.16 staat wanneer een ruimte met opstelplaats voor een stooktoestel een stookruimte wordt.
    Mijn vraag is: welk voorschrift zorgt ervoor dat NEN 3028 van toepassing is?

NEN 3028 geeft eisen voor het ontwerpen, het aanleggen en het opstellen van zowel gebouwgebonden als industriële gasinstallaties die worden gestookt met vaste of vloeibare olie of gasvormige brandstoffen.

Als ik het Bouwbesluit volg, dan kom ik uit bij de conclusie dat mijn ruimte met de CV-ketels met gezamelijk vermogen van 180kW een stookruimte is. Leuk om te weten, maar dan?

Groet,
    Gerwin

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

http://www2.nen.nl/nen/servlet/dispatch … tID=185559

Omschrijving:
    NEN 3028 geeft eisen voor het ontwerpen, het aanleggen en het opstellen van zowel gebouwgebonden als industriële gasinstallaties die worden gestookt met vaste of vloeibare olie of gasvormige brandstoffen.

Doelgroep:
    Bouw

Trefwoorden:
    Veiligheid, Veiligheidsmaatregelen, Ketelhuizen, Gebouwen, Verbrandingsinstallaties ,

Extra’s:
    NEN 3028 is aangewezen in de Modelbouwverordening.

gerwin
    Bijdrager

Ja, zover was ik al. Ik heb ‘m hier liggen.

Alleen: waarom zou die norm van toepassing zijn. Of welk (ander) voorschrift maakt dat die norm (NEN3028) van toepassing is.

Groet,
    Gerwin

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Toelichting bij artikel 3
    Lid 3
    De genoemde normbladen bevatten eisen die mede verband houden met de brandveiligheid……

Daar moet je het mee doen. De norm wordt ook vaak genoemd in een beschikking op basis van de WM.

Dit zijn de "wettelijke" gronden voor toepassing van de NEN 3028

gerwin
    Bijdrager

OK, bedankt.
    Ik informeer ook wel even bij de gemeentelijke brandweer.

Groet,
    Gerwin

gerwin
    Bijdrager

Ik informeer ook wel even bij de gemeentelijke brandweer.

Aldus gedaan. Blijkt dat preventie NEN3028 van toepassing verklaart bij stookruimten.
    Zo zie je maar dat informeren altijd goed is, toch?

Groet,
    Gerwin

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.