15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 4
    #1172 |

Wie bepaald welke type stil-alarm installatie in een bepaald gebouw moet worden aangebracht.
    a) stil alarm met attentiepanelen
    b) stil alarm met gesproken codeberichten via een geluidsinstallatie
    c) stil alarm via een personenzoekinstallatie

Volgens mij ligt nergens omschreven welke type waar toegepast dient te worden, wie kan mij helpen.

Tjitse

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Welk type waar moet worden toegepast staat inderdaad nergens vastgelegd.
    NEN2775 geeft in bijlage D aan welk type ontruimingsalarminstallatie dient te worden toegepast. De primaire keuze betreft stil alarm of luid alarm. Indien de uitkomst stil alarm betreft is er de keuze tussen de eerder genoemde types installaties. Wat je wanneer toepast is afhankelijk van het gebouw en de eventueel reeds aanwezige voorzieningen, (bijv. in verzorgingstehuis zorgoproepsysteem) of de mogelijkheid om toepassingen te combineren. (bijv. PZI voor zowel brandmeldingen – via ESPA- alsook voor het oproepen van personeel)

J. Nieuwland

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

let er wel op dat bij een PZI deze ook werkt bij spanningsuitval

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

let er wel op dat bij een PZI deze ook werkt bij spanningsuitval

Ook de mogelijke steunzenders… en misschien of de steunzenders op storingen bewaakt zijn… :wink:

j. nieuwland
    Bijdrager

Wellicht ten overvloede, de installatie moet natuurlijk voldoen aan de eisen hiervoor gesteld in NEN2575. Standaard is dan voorzien in secundaire voeding en bewaking.
    Ook belangrijk is te letten op de noodzaak van functiebehoud! (NPR2576)

J. Nieuwland

bakero
    Bijdrager
    Post count: 117

Een andere tijd met nieuwe regelgeving, zelfde topic!

In het verlengde van bovenstaande discussie: wat vinden we van luid alarm in de gebruiksfunctie ‘wonen met zorg’?

Immers volgens bijlage D uit de NEN staat bij minder- of niet-zelfredzame personen voorgeschreven dat stil alarm moet worden toegepast. Is dit ook handig bij bijv. kleine(re) groepszorgwoningen? De NEN 2575 is er toch vrij duidelijk in volgens het stroomschema.

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

In het verlengde van bovenstaande discussie: wat vinden we van luid alarm in de gebruiksfunctie ‘wonen met zorg’?

Immers volgens bijlage D uit de NEN staat bij minder- of niet-zelfredzame personen voorgeschreven dat stil alarm moet worden toegepast. Is dit ook handig bij bijv. kleine(re) groepszorgwoningen? De NEN 2575 is er toch vrij duidelijk in volgens het stroomschema.

zijn de bewoners zelf in staat om het gebouw te ontvluchten of zijn ze hiervoor afhankelijk van verzorgenden? In het eerste geval zou ik zeggen luid alarm, in het tweede geval stil alarm. In de praktijk is het nu helaas nog vaak zo dat er luid alarm wordt toegepast bij mensen die niet zelf het gebouw kunnen ontvluchten. in de nachtsituatie moeten er dan mensen van de zorgpost komen voor de ontruiming van de bewoners. Het oude verhaal binnen 2 minuten na brandalarm 2 BHV’ers bij de brandruimte gaat dan helaas niet meer op. Ik maak het regelmatig mee dat wij ( :brwman: ) er eerder zijn als de ene persoon die uit de zorgpost komt. Ontruiming van het pand komt daardoor helemaal bij de brandweer te liggen.

Ik vraag me af of de bestuurders van de zorginstellingen voor kleinschalig wonen weten wat voor risico’s de bewoners lopen bij brand.

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Ik vraag me af of de bestuurders van de zorginstellingen voor kleinschalig wonen weten wat voor risico’s de bewoners lopen bij brand.

Tip: toets het verplichte ontruimingsplan (gebruiksbesluit art. 2.3.6. lid 5) eens aan de realiteit. Wedden dat je deze bestuurders op de achterste benen hebt staan.

ruud van liempd
    Bijdrager

Tip: toets het verplichte ontruimingsplan (gebruiksbesluit art. 2.3.6. lid 5) eens aan de realiteit. Wedden dat je deze bestuurders op de achterste benen hebt staan.

BHV/ontruiming ligt meer bij de ARBO (RI&E). Op grond van het gebruiksbesluit kan ik een ontruimingsplan eisen. Of de aanwezige BHV’ers/verzorgenden tijdig het pand ontruimd hebben kan ik op artikel 2.9.1 na niks over zeggen. Het blijft dan bij adviseren. Mijn ervaring is dat er niet altijd wordt geluisterd. Voor een groepszorgwoning is het ook vrij kostbaar om daar heel de nacht iemand neer te zetten die ze anders niet nodig hebben. Wat mij betreft wordt hier landelijk een standpunt over in genomen m.b.t. verantwoordelijkheden van de verschillende partijen. In de kleinschalig wonen wooneenheden gaan denk ik in de toekomst het meeste doden vallen bij brand zoals het nu geregeld is.

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Mijn ervaring is dat het wel werkt om de verantwoordelijke en niet de uitvoerende personen uit te nodigen voor een formeel gesprek waarbij je vooraf aan geeft dat het besprokene, de zienswijze, adviezen en verantwoordelijkheden worden vastgelegd in een besprekingsverslag.
    Lang verhaal kort, de directeur uitnodigen en er is in een keer een heel veel mogelijk.

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

BHV/ontruiming ligt meer bij de ARBO (RI&E). Op grond van het gebruiksbesluit kan ik een ontruimingsplan eisen. Of de aanwezige BHV’ers/verzorgenden tijdig het pand ontruimd hebben kan ik op artikel 2.9.1 na niks over zeggen. Het blijft dan bij adviseren. Mijn ervaring is dat er niet altijd wordt geluisterd. Voor een groepszorgwoning is het ook vrij kostbaar om daar heel de nacht iemand neer te zetten die ze anders niet nodig hebben. Wat mij betreft wordt hier landelijk een standpunt over in genomen m.b.t. verantwoordelijkheden van de verschillende partijen. In de kleinschalig wonen wooneenheden gaan denk ik in de toekomst het meeste doden vallen bij brand zoals het nu geregeld is.

Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat je de gebruiker eens zou moeten uitnodigen, om gezamenlijk het ontruimingsplan door te nemen. Inventariseer hoeveel "poppetjes"je nodig hebt om aan de diverse scenario’s invulling te geven. Vraag hem dan vervolgens of hij die ten allen tijde aanwezig heeft. Wijs hem inderdaad op de verantwoordelijkheid die hem middels de het ARBO-besluit is toegekend. Deze is namens ook van toepassing op clienten/bewoners van zorginstellingen.

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat je de gebruiker eens zou moeten uitnodigen, om gezamenlijk het ontruimingsplan door te nemen. Inventariseer hoeveel "poppetjes"je nodig hebt om aan de diverse scenario’s invulling te geven. Vraag hem dan vervolgens of hij die ten allen tijde aanwezig heeft. Wijs hem inderdaad op de verantwoordelijkheid die hem middels de het ARBO-besluit is toegekend. Deze is namens ook van toepassing op clienten/bewoners van zorginstellingen.

ben ik het helemaal mee eens hoor ! maar het krijgt allemaal pas echt lading als de verantwoordelijke personen ook echt mensen de tijd en het budget geven om het te regelen. En de ervaring is dat dat pas echt goed wordt geregeld als je vanaf boven in een organisatie in vliegt. Anders loop je de kans dat de uitvoerende mensen hun uiterste best doen maar het niet geregeld krijgen omdat ze bijvoorbeeld weinig tijd, geld en medewerking krijgen en dat gaat makkelijker als de opdracht vanaf de directie wordt gegeven.

ruud van liempd
    Bijdrager

helemaal mee eens. De bestuurders zijn degenen waar je het gesprek mee in moet gaan.

bakero
    Bijdrager
    Post count: 117

Kennelijk is er dus niemand die vindt dat een PZI nodig is in een groepszorgwoning?

j. nieuwland
    Bijdrager

Kennelijk is er dus niemand die vindt dat een PZI nodig is in een groepszorgwoning?

In principe is PZI noodzakelijk, zie stroomschema NEN2575. Het komt echter nogal eens voor dat een groepszorgwoning kleinschalig is opgezet. Het doel van de PZI is het alarmeren van personeel. Wanneer sprake is van kleinschaligheid zou ik me kunnen voorstellen dat je een laat ik het maar akoestische signalering noemen aanbrengt is de verkeersruimten. Je kunt hiermee het personeel alarmeren. (ook de slaapkamer van personeel niet vergeten) Daarnaast, een PZI conform NEN2575 kost toch zo’n beetje 15 tot 20 duizend euries.
    In overleg met de eisende en belanghebbende partijen lijkt mij dit een redelijke gelijkwaardige oplossing bij kleinschalige woning.
    Let wel, wanneer er niet gedurende 24 uur/dag personeel aanwezig is (in het gebouw) gaat dit niet op natuurlijk.

J. Nieuwland

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.