Brandpreventieforum Forums Bouw stalen vluchttrap aan buitenkant gebouw

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 5
    #2804 |

Goede morgen

Aan de buitenkant van een gebouw loopt een stalen vluchttrap, als tweede vluchtweg.
    Het gebouw heeft 3 bouwlagen, de hoogste vloer ligt op 6 meter boven meetniveau.
    Iedere bouwlaag is een apart brandcompartiment.
    Het betreft een "gewone" woonfunctie.

Nu de vraag.
    Moet de gevel en de deur naar de stalen vluchttrap een bepaalde waarde van WBDBO bezitten?

Zelf denk ik van niet, omdat het geen besloten ruimte betreft.

Overigens is de brandoverslag tussen de compartimenten onderling in orde.

Dank alvast voor jullie meedenken.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

In het Bouwbesluit staat aangegeven wanneer er een WBDBO-eis geldt (2.84 lid 1).

BC – BC
    bc – besloten ruimte waardoor een extra beschermde vluchtroute voer
    bc – net besloten veiligheidsvluchtroute
    bc – liftschacht brandweerlift

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Richting de vluchtroute zal er geen brandwerendheid nodig zijn, maar als je stalen trap open is zou het best nog wel eens kunnen dat de vluchtdeuren van de verdiepingen boven elkaar voor een overslagmogelijkheid zorgen.

Daarnaast is de eis voor bezwijken dacht ik niet gekoppeld aan het wel of niet in een ruimte liggen. Je moet dus ook nog afwegen of die trap het 30 minuten uithoudt bij een brand achter zo’n vluchtdeur.

marcel van opdam
    Bijdrager
    Post count: 174

Vroeger moest een gevrijwaard zijn van brand. Kan me niet voorstellen dat dit tegenwoordig niet meer zou moeten.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

@Marcel,

Even het bouwbesluit doorlezen, dan weet je het zeker… en of het ‘vroeger zo was’… ik weet het niet zo net nog niet hoor. :) Het heten niet voor niets ROOKvrije vluchtroutes.

freddy x
    Bijdrager
    Post count: 67

"Daarnaast is de eis voor bezwijken dacht ik niet gekoppeld aan het wel of niet in een ruimte liggen. Je moet dus ook nog afwegen of die trap het 30 minuten uithoudt bij een brand achter zo’n vluchtdeur."

Vooral dit wordt vaak vergeten bij vluchtroutes aan de buitenzijde. Stalen vluchttrappen worden maar weinig geconstrueerd met een brandwerendheid aan de constructie van 30 minuten, met een brandwerendheid van 30 minuten van de gevel voldoe je dan wel.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

@Freddy, stel de deur is niet brandwerend. Heeft het brandwerend bekleden van de trap dan zin?
    De kritische staaltemperatuur ligt waarschijnlijk rond de 600 graden kan je er dan nog langs vluchten?

bart van rijnsbergen
    Bijdrager
    Post count: 5

Ok, nog wat verder aan het zoeken geweest, dus we houden het gewoon zo, geen wbdbo-eis tussen het gebouw en de trap.
    dank voor jullie reacties!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.