Brandpreventieforum Forums Bouw stacaravan brandwerend bekleden

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 3
    #1762 |

Hallo,

Ik ben de gelukkige bezitter van een stacaravan voor de rustige weekenden. Van onze beheerder hebben we te horen gekregen dat we er voor moeten zorgen dat alles "30 minuten brandwerend" moet zijn. Ik zou natuurlijk de caravan kunnen verplaatsen, maar dat is ontzettend(!!!) veel werk. Ik zou graag de wand tussen ons en de buren (2,90 meter) bekleden met een brandwerend product. Ik was op zoek naar platen waar ik tegelijkertijd thermisch kan isoleren. Ik dacht aan pur-sandwichpanelen, maar de brandweer heeft al laten weten dat dat niet voldoet. Wie heeft er een idee?

groetjes,

Marcel

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Pas op met thermische isolatie. Als je niet goed isoleert, en niet kijkt naar de verschuiving van je dauwpunt en vochttransport, loop je het risico dat er op de verkeerde plek vocht ontstaat.

Mmet bepaalde PUR/PiR panelen kan je best een brandwerende wand maken. Je kan ook denken aan het timmeren van een gipswand met steenwol.

Ook als gedacht aan een brandwerende schutting?

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

zo’n schutting dus met betonnen palen en betonnen of betonachtige elementen die je ertussen laat zakken. Dat lijkt met de meest voor de hand liggende oplossing en lost voor zowel je buurman als voor jouw het probleem op.

Succes en een fijne vakantie!

marcel van beek
    Bijdrager

Bedankt, maar een schutting o.i.d. wil de gemeente niet…
    Het wandje is nu 3 centimeter dik en hol…en 3 cetimeter rockwool doet natuurlijk niet veel. Ik zou dus aan de binnenkant gipsplaat kunnen gebruiken, 8 centimter rockwool o.i.d en dan de buitenwand iets naar buiten kunnen verdikken. Maar dan moet ik nog de buitenkant bekleden met een brandwerend en weersbestendig materiaal. Maar welk materiaal?

Gr. Marcel

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Probeer eens eterboard. dit is een cementvezelplaat voor buitentoepassingen

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Je kunt je ook afvragen of de brandweer in dit geval een redelijke eis stelt. De eisen die het bouwbesluit voor wagens op standplaatsen stelt zijn lang niet zo hard als die voor woningen. Op het niveau van bestaande bouw is er zelfs helemaal geen eis, dus kan de brandweer u alleen middels een aanschrijving volgens art. 13 van de Woningwet verplichtten aan een eis te voldoen. Bij deze aanschrijving moeten ze uitgebreid motiveren wat de toegevoegde waarde van een strengere eis is. Die strengere eis mag bovendien niet boven het nieuwbouwniveau uit art. 2.106 uit komen. Wanneer ze dus gewoon zijn langsgekomen en hebben verteld dat u moet aanpassen, zonder aanschrijving door B&W ondertekend, zijn ze verkeerd bezig.

Op nieuwbouwniveau wordt in het bouwbesluit 30 minuten WBDBO gevraagd (art. 2.106 lid 6) maar daarbij wordt niet gekeken naar de daadwerkelijke aanwezige ander woonwagens, maar naar een fictieve woonwagen op 5 mtr. afstand. Dat houdt dus in dat je zelf een brandwerendheid van 15 minuten op je gevel moet kunnen garanderen, en dat samen met die afstand van 5 mtr. maakt het vaak bijna overbodig verdere voorzieningen te treffen.

Er zijn ook niet zo heel veel korpsen die hier moeilijk over doen, omdat de regelgeving toch een wassen neus is. Ook al staan de wagens met de zijkanten tegen elkaar, je kunt er niets mee… Gemeente die hier wel iets mee willen kunnen het beter via het bestemmingsplan (voor standplaatsen) of via de kampeerverordening (voor kampeermiddelen) regelen. Op die manier kunnen ze de wagens verplicht zover uitelkaar laten plaatsen dat er geen gevaar op overslag bestaat.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Handreiking brandveiligheid kampeerterreinen

http://www.nvbr.nl/service/publicaties/ … ndreiking/

marcel van beek
    Bijdrager

Bedankt voor de informatie. jammer dat er geen suggesties instaan over te gebruiken materialen. Behalve de eternit platen weet ik nog niet wat te doen. Ik heb wel sandwichplaten van rockwool gevonden, maar prijzen weet ik nog niet. Suggesties?

iwan postma
    Bijdrager
    Post count: 1

Je zou ook kunnen denken aan een wandje maken met bijvoorbeeld Kooltherm en daarvoorlangs een laag Permoxxboard.
    Ligt aan hoe de eis door de campingbaas opgelegd is. Ik zou Permoxx een keer bellen voor een advies, ze hebben een nieuwe brandwerende plaat in de handel die ook vochtongevoelig is, dus ook aan de buitenkant toe te passen.
    Op de site staan alle contact-gegevens wel vermeld.

Vriendelijke groet,

Iwan

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Je zou ook kunnen denken aan een wandje maken met bijvoorbeeld Kooltherm en daarvoorlangs een laag Permoxxboard.
    Ligt aan hoe de eis door de campingbaas opgelegd is. Ik zou Permoxx een keer bellen voor een advies, ze hebben een nieuwe brandwerende plaat in de handel die ook vochtongevoelig is, dus ook aan de buitenkant toe te passen.
    Op de site staan alle contact-gegevens wel vermeld.

Vriendelijke groet,

Iwan

Eigen parochie preken?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.