Brandpreventieforum Forums Sprinklerinstallatie NFPA en NEN sprinklerinstallatie in parkeergarage

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 181
    #319 |

Ik heb een aanvraag binnengehad betreffende een vrijwillige sprinklerinstallatie in een ondergrondse tweelaags parkeergarage.
    Ik heb wel een stuk gevonden betreffende sprinklerinstallatie in tunnels en de visie van rijkswaterstaat erin maar kan geen mening vinden van Brandweer Nederland betreffende het toepassen van sprinklerinst in een parkeergarage i.v.m. stoomvorming, eventueel lekkende brandstof welke zich snel kan verspreiden door het water terwijl er geen zicht op is etc.

Zijn er personen die hier al mee te maken hebben gehad of die weten of er een standpunt is van Brandweer Nederland betreffende deze situatie?

alvast bedankt voor de reacties.

richard

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Je begint al dat het vrijwillig is dus het is dus de vraag of je ‘eisen’ kan stellen? :wink:

Als de aanvrager toch een installatie wil die goed functioneert zal je moeten na denken over het doel van de installatie. Volgens mij moet het doel zijn dat de brand ‘beperkt’ wordt zodat hoogstens 1 auto (tot op zijn assen) afbrand. De brand uitkrijgen zal alleen lukken als je alleen cabrio’s toestaat in de garage :lol: .

Wat zijn de grote risico’s die een goede werking van de sprinkler bedreigen?
    – de brand zal beperkt worden maar er blijft een zekere hitte vrij komen waardoor er te veel sprinklers geactiveerd worden;
    – er zit een gas tank in de auto die op een zeker moment gaat ‘afblazen’ waardoor er, tijdelijk, een enorme hitte vrij komt en er te veel sprinklers geactiveerd worden;
    – de tank van de wagen raakt door de brand lek waardoor er een plas brand ontstaat die ‘weg’ drijft naar andere auto’s;
    – ventilatie in de garage waardoor de warmte opbouw van een sprinklerkop langer duurt waardoor het langer duurt voor de juiste sprinkler geactiveerd wordt;

Dit zijn volgens mij problemen waarop de sprinklerinstallatie ontworpen moet worden en waarvoor de installateur oplossingen voor moet vinden.

Bij een incident tref je zo’n garage helemaal onder de rook aan dus ik zou zeker een aantal flow-switches toepassen zodat het zoek gebied verkleind kan worden. :wink:

Een alternatief zou mogelijk een mist-sprinklersysteem (hi-fog) zijn. Mogelijk blus deze een brand wel. Deze installatie worden ook in machinekamers van schepen toegepast.
    :)

Brandweer Nederland bestaat niet…… Je zou het eens voor kunnen leggen aan (je vertegenwoordiger in) het LNB :wink:

pj
    Bijdrager
    Post count: 46

In dit geval lijkt mij een watermistsysteem inderdaad de beste oplossing. Het HI-FOG systeem waar jij (Palmpie) het over hebt is HI-FOG en wordt in Nederland in de markt gezet door Fire Technology, zie http://www.marioff.com/en/contacts/agen … s_EN.shtml

Ik zou bij hun eens om raad gaan vragen

eruk
    Bijdrager
    Post count: 29

Hoi richard,
    Mocht je nog niet antwoorden hebben voor je vragen en als je nog steeds met aanvraag bezig bent, dan je kun je me e-mail schrijven.
    Ik geef dan mijn telefoon nr. zodat we 1 en ander kunnen bespreken,

By the way ik werk in de sprinkinstallatie branche.
    Groetjes,
    Ed
    E-mail:
    Carlos_salvetore@hotmail.com

Ik heb een aanvraag binnengehad betreffende een vrijwillige sprinklerinstallatie in een ondergrondse tweelaags parkeergarage.
    Ik heb wel een stuk gevonden betreffende sprinklerinstallatie in tunnels en de visie van rijkswaterstaat erin maar kan geen mening vinden van Brandweer Nederland betreffende het toepassen van sprinklerinst in een parkeergarage i.v.m. stoomvorming, eventueel lekkende brandstof welke zich snel kan verspreiden door het water terwijl er geen zicht op is etc.

Zijn er personen die hier al mee te maken hebben gehad of die weten of er een standpunt is van Brandweer Nederland betreffende deze situatie?

alvast bedankt voor de reacties.

richard

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Hoi richard,
    Mocht je nog niet antwoorden hebben voor je vragen en als je nog steeds met aanvraag bezig bent, dan je kun je me e-mail schrijven.
    Ik geef dan mijn telefoon nr. zodat we 1 en ander kunnen bespreken,

Dit gaat alleen een beetje voorbij aan het doel van een forum, vragen stellen en antwoord verkrijgen en kennis delen met andere.

En wil je onafhankelijk advies kan je beter bij een advies bureau aankloppen dan iemand die verkoopt.

Volgens mij moet het doel zijn dat de brand ‘beperkt’ wordt zodat hoogstens 1 auto (tot op zijn assen) afbrand. De brand uitkrijgen zal alleen lukken als je alleen cabrio’s toestaat in de garage .

Een sprinkler in een parkeergarage is een ‘control’mode sprinkler. Hierbij zal de sprinkler een brand in de garage beheersen zodat er een beperkt aantal auto’s in de brand staat. Of dit er 1 of drie is voor het aspect beheersbaarheid niet zo heel interresant. Zoals eerder opgemerkt het blussen van een auto zit er niet echt in, te veel afgesloten delen (ook bij een cabrio). De brandweer dient de brand te blussen. Voor de nazorg wenst de brandweer vaak zicht, dit kan door aanvullende ventilatie. Dagventilatie is altijd nodig voor CO/LPG/Ademen van mensen

Stoom vorming heb je altijd als je water op vuur gooit. Echter dit is een plaatselijk effect en in de praktijk ook nog een zeer beperkt. Het merendeel van het water verdampt geen eens.

de tank van de wagen raakt door de brand lek waardoor er een plas brand ontstaat die ‘weg’ drijft naar dere auto’s;

Uitstromende brandstof kan leiden tot een vloeistof brand (bij gesmolte kunststof brandstoftank die zich verplaats door de parkeergarage). Je kan eventueel dan denken aan een schuimtoevoeging. Dit is echter niet noodzakelijk volgens zowel het VAS als de NFPA 13 en NFPA 88A.

de brand zal beperkt worden maar er blijft een zekere hitte vrij komen waardoor er te veel sprinklers geactiveerd worden;

Voor het ontwerp van de sprinkler ga je uit van de eisen die gesteld worden in de sprinklervoorschriften en de normen die deze aansturen. De ontwerp criteria voor de installatie zijn genoemd o.a. in het VAS en de NFPA 13. Kijken we even naar de NFPA 13 die geeft aan dat een parkeergarage valt in klasse OH1. Met een sproeidichtheid van 6.1 mm/min/m2 en een spoeivlak van 139 m2 of een groter sproeivlak met een lagere sproeidichtheid. Hierbij is dus rekening gehouden dat er meerder sprinkler koppen inkomen.

ventilatie in de garage waardoor de warmte opbouw van een sprinklerkop langer duurt waardoor het langer duurt voor de juiste sprinkler geactiveerd wordt;

De dag ventilatie zal niet echt een probleem zijn, hier heb je geen hoge ventilatie voud. Het verkeerd aanspreken zal dus niet gebeuren

Bij een incident tref je zo’n garage helemaal onder de rook aan dus ik zou zeker een aantal flow-switches toepassen zodat het zoek gebied verkleind kan worden

Voor een oppervlakte dat nader aangegeven moet worden wordt kan je een kijkje nemen in de LNB richtlijn, maar mag je je BMI dan laten vervallen?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.