Brandpreventieforum Forums Sprinklerinstallatie NFPA en NEN Sprinkler in technische ruimte

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #2153 |

Na een verbouwing binnen ons bedrijf zitten er nu een 2-tal sprinklerkoppen in een ruimte met een verdeelkast. Welke eisen zijn er gesteld aan sprinklers in zo’n ruimte? Of mag er sowieso niet gesprinklerd worden in de nabijheid van verdeelkasten?

Martin van Doorn
    Beheerder Brandmeldinstallatie
    Elopak b.v.

1 user thanked author for this post.
    koolifantkoolifant
    Bijdrager
    Post count: 312

even uit mijn hoofd mag het volgens mij wel maar echt slim is het niet, je kunt de verdeelkast weggooien als daar een sprinkler afgaat. Wel heb je dan een brandscheiding tussen de kast en het gesprinklerde gebied nodig.

It burns us, preciousssss !!!

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

als de verdeelkast uitbrandt kan je hem ook weggooien.

zonder sprinkler moet je de ruimte brandwerend afscheiden.

voor beide opties is wat te zeggen.

de pet
    Bijdrager
    Post count: 65

Ik zou ze zeker laten zitten. Er hoeven geen speciale maatregelen te worden getroffen. In andere ruimten van het gebouw heb je toch ook elektrische apparatuur en daar hoeven toch ook geen speciale maatregelen te worden getroffen?

koolifantkoolifant
    Bijdrager

Misschien nog een betere optie om een standalone blusgas moduletje (bv Nofiq of DSPA – overigens geen ervaring met deze specifieke producten, maar toevallig foldertjes van bij de hand) te plaatsen (en dan wel brandwerend te scheiden), dan wordt er wel geblust maar gaat je electra er niet aan.

de pet
    Bijdrager
    Post count: 65

@koolifant: lees de vraag nog even, ik denk dat de zorg niet is dat de verdeelkast beter tegen brand beveiligd moet worden maar meer dat men bezorgd is om waterschade. Die zorg is onterecht ten aanzien van een verdeelkast. Anders zouden sprinklerinstallaties niet wereldwijd worden toegepast in gebouwen waar natuurlijk altijd ook een elektrische installatie aanwezig is. Sprinklers weghalen kan vaak niet zondermeer zoals hierboven is aangegeven; een sprinklerinstallatie moet in elke ruimte worden aangebracht tenzij hele goede brandscheidingen aanwezig zijn. En ik zou zeker geen Nofiq, DSPA of andersoortige aerosol oplossingen te pas en te oppas toepassen. Deze oplossingen hebben (m.i. terecht) geen beste naam.

koolifantkoolifant
    Bijdrager

men bezorgd is om waterschade. Die zorg is onterecht ten aanzien van een verdeelkast. Anders zouden sprinklerinstallaties niet wereldwijd worden toegepast in gebouwen waar natuurlijk altijd ook een elektrische installatie aanwezig is.

Dat het toegepast wordt zegt vrij weinig. Combinatie electra + water geeft vrij snel schade (corrosie). De vraag is per specifiek geval hoe erg het is dat de installatie naar de knoppen gaat. In veel gevallen zal dat niet zo erg zijn. De afweging is voornamelijk hoe veel het kost om een voorziening te nemen afgezet tegen de kosten/gevolgen van het defect gaan van de installatie, waarbij je mee moet nemen dat geld voor voorzieningen je sowieso kwijt bent en je de reparatiekosten alleen bij brand (beperkte kans dus) kwijt bent.
    Ik bedoelde de aerosol blussers als (bovenwettelijke) aanvulling, dus brandwerend afscheiden met als extra optie voor bescherming zo’n aerosol blusser, niet ter vervanging van de brandscheiding.

ruben smit
    Bijdrager
    Post count: 3

Ligt ook een beetje aan wat voor voeding aan die sprinklers word gegeven, Je ziet het wel vaker met name bij Amerikaanse bedrijven die bijv. sprinkler in hun server ruimte hebben i.p.v. gasblus. Dan betreft dit meestal wel een pre-action systeem waarbij de kans op valse blussing zeer beperkt is.

petert
    Bijdrager
    Post count: 196

Water levert wel degelijk grote schade aan een verdeelinrichting, zeker wanneer er installatie en aardlekautomaten toegepast zijn.
    Een verdeler die vol water heeft gehad is 99/100 total loss. Een NEN3140 komt die niet meer door.
    Aan de andere zijde, wanneer een verdeler zo warm is geworden dat een sprinkler af gaat, is ook totall loss.

Wel een advies: de kabelinvoeren goed afdichten en zorgen dat de eventuele deur dicht zit van de kast. Is makkelijker te realiseren dan de ruimte brandwerend afdichten.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

binnen ons bedrijf zitten er nu een 2-tal sprinklerkoppen in een ruimte met een verdeelkast. Welke eisen zijn er gesteld aan sprinklers in zo’n ruimte? Of mag er sowieso niet gesprinklerd worden in de nabijheid van verdeelkasten?

Vanuit de sprinklervoorschriften worden hier geen eisen aan gesteld.

ronald willemsen
    Bijdrager
    Post count: 6

ruimte brandwerend maken, rookmelder erin, koppelen aan inbraakalarm of bmi. zo detecteer je vroegtijdig
    of sprinkler uitbreiden maar dat kost veel meer geld en kans op lekkage is altijd aanwezig, dus geen goede oplossing

EDuran
    Bijdrager
    Post count: 5

Veel van de projecten die ik heb gedaan zijn er E-verdeelkasten in de pompkamer waar gewoon sprinklers inzitten. Tot zover ik weet mogen geen waterleidingen in NSA ruimten en ander hoogspanningsruimten geprojecteerd worden.

De hoofdschakelaar en de in takken op de elektriciteit net geschied buiten de pompkamer of van gesprinklerd ruimten.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.