11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 582
    #2118 |

Ik heb een brandcompartiment dat tevens rookcompartiment is kleiner dan 1.000 m2 maar 23 m hoog en met vier verdiepingen van verschillende hoogtes waarvan het hoogste verblijfsgebied op 16 m ligt. Ik wil in dat rookcompartiment één of twee open trappen. Mag ik vanwege sprinkler de volgende reguliere eisen laten vervallen?
    1. Maximaal 4 m hoogteverschil tussen hoogste verblijfsgebied en uitgang rookcompartiment.
    2. Een brand- en rookvrije vluchttrappenhuis omdat het hoogteverschil groter dan 8 m is.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

>> Mag ik vanwege sprinkler de volgende reguliere eisen laten vervallen?

Waarom zou dat mogen? Heb je zelf een motivatie hiervoor?

peter
    Bijdrager

Omdat de omvang van brand en rookverspreiding beperkt blijft en langere loopafstanden toegestaan zijn (als het een groot brandcompartiment is).

peter
    Bijdrager

De beschikbare vluchttijd wordt vier minuten (bij een life safety sprinkler, sorry, had ik er eerst niet bij gezet).

de pet
    Bijdrager
    Post count: 65

Het lijkt me toch beslist niet verstandig om de sprinklerinstallatie te gebruiken als gelijkwaardigheid voor de beide trappenhuizen en de afstand tot de rookscheiding. Als de sprinklerinstallatie niet werkt (b.v. tijdens onderhoud) zit men als ratten in de val op 16 m hoogte. Wat is de reden eigenlijk voor het aanbrengen van de sprinklerinstallatie; uit oogpunt van brandcompartimentsgrootte zou het niet hoeven.

peter
    Bijdrager

De bedoeling is met die sprinkler één open trap te gebruiken.

de pet
    Bijdrager
    Post count: 65

Daar schiet mijn kennis van het Bouwbesluit te kort. Je zou je vraag eens kunnen stellen op dit forum maar onder het onderwerp "Bouw" of het Hulpverleningsforum onder Brandweer>Brandpreventie. Daar zijn wat mensen vrijwel dagelijks actief die het Bouwbesluit voor voor tot achter kennen.

Voor zover mijn parate kennis nog reikt moet je via twee routes kunnen vluchten, als de éne vluchtroute versperd is, ben je via de andere route niet binnen 30 uit de rook. Is die open trap in een 16 m hoge vide gesitueerd? Sprinklers werken naar mate de ruimte hoger wordt steeds minder goed en je kan er niet veel rookbeperkende waarde aan toekennen. Een life safety sprinkler is geen genormeerde uitdrukking; residential sprinklers zouden in een woonomgeving (hoogte plafond van ca. 2,4 m) de schadelijke gassen tot een veilig niveau moeten kunnen reduceren, dat is in het verleden wel eens onderzocht, maar het lijkt hier geen woonomgeving.

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Vanuit het scenario denkend is het ook niet echt aan te bevelen. Normaal is het natuurlijk zo dat je bij een brand in bijvoorbeeld een grote hal van een brandhaard weg kan lopen. Je kunt de brand dus achter je laten terwijl de sprinkler (of RWA) zijn werk doet.

Bij een vluchtmogelijkheid gerealiseerd in een hoogte overbrugging is dat natuurlijk niet het geval. Je zult altijd door de rook (en stoom) moeten vluchten.

Mijs inziens: NIET DOEN!

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

– Kun je veilig vluchten in alle gevallen als de sprinkler het doet? (vultijd zal wel kloppen, maar dit zegt niets over locale ‘problemen’)?
    – Houd je rekening bij de ontvluchting met ontdekkingstijd, alarmeringstijd, reactietijd, looptijden, eventuele blokkade van een uitgang (zoals ook in het vluchtgedeelte van het vultijdenmodel wordt gedaan)?
    – wat gebeurt er als de sprinkler regulier buiten gebruik is (brandwacht?, gebouw niet gebruiken?, etc)?
    – wat doe je om de faalkans van een sprinkler verder te verlagen zodat het op basis van het totale NFPA-pakket in te zetten is als systeem dat je ook kunt gebruiken voor persoonlijke veiligheid?
    – andere relevante projectgebonden aspecten?
    – inzet brandweer?
    – ???

Ik vind ‘m risicovol zonder veel van het project gezien te hebben.

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Als ik naar de originele vraag kijk vraag ik mij af of het niet mogelijk (en aanmerkelik goedkoper)is de oplossing volledig binnen het BB te vinden. Één vluchtroute via een trappenhuis rook- en brandvrij trappenhuis. waarbij dit trappenhuis altijd binnen de maximale loopaafstand én een hoogteverschil van 4 meter te bereiken is en een eigen uitgang naar buiten heeft. de alternatieve vluchtroute kan dan via de open trappen in de vide voeren waarbij hoogteverschil en loopafstand niet meer relevant zijn.

Je zult dan merken dat een rookcompartiment hoger dan 8 meter kan zijn.

Misschien dat je even een schets kunt invoegen.

peter
    Bijdrager

Dat brand- en rookvrije trappenhuis willen we vermijden. Die komt dan heel prominent in beeld.

Indien relevant voeg ik na donderdag een schets bij.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.