Brandpreventieforum Forums Bouw Splitsen van woning

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 534
    #485 |

Een gemeente stelt dat bij het splitsen van twee woningen voor de hele woning de nieuwbouweisen gesteld gaan worden.

De hele verbouwing houdt letterlijk niet meer in dan één kozijnsparing dichtzetten.

Ik zou werkelijk niet weten op grond waarvan voor de hele woning ineens de nieuwbouwvoorschriften gaan gelden (zie art. 4 Woningwet), maar zie ik iets over het hoofd?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Voor elk nieuw onderdeel zullen de nieuwbouweisen gelden. Dat is dus in ieder geval voor aanpassingen aan de scheiding, maar je moet als gebouweigenaar ook nagaan in hoeverre er andere maatregelen noodzakelijk zijn om beide woningen als zodanig geschikt te maken. Je toetst hierbij aan bestaande bouw, en wanneer blijkt dat je niet hieraan voldoet moet je een voorziening treffen. Deze worden opgenomen in een aanvraag bouwvergunning, en getoetst op nieuwbouw met de mogelijkheid op sommige zaken ontheffing te verlenen.

Wanneer je het over splitsen hebt (1 woning wordt 2) zullen er altijd extra voorzieningen nodig zijn (extra aanrecht, badkamer, meterkast etc. etc.) Omdat het gebruik van de woning wijzigt, zullen deze nooit als ondergeschikt kunnen worden gezien, en moeten ze worden opgenomen in de bouwaanvraag.

Het samenvoegen van twee woningen tot een kent minder problemen, omdat je alle voorzieningen toch al dubbel hebt.

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Het samenvoegen van twee woningen tot een kent minder problemen, omdat je alle voorzieningen toch al dubbel hebt.

Mja, daar is hier ook sprake van.

Ik vraag me alleen wel af hoe ik aan moet kijken tegen de bepaling van art. 13 Woningwet ‘naar het oordeel van B&W’… Wat als nu het (vastgestelde) beleid is dat bij het splitsen en samenvoegen van woningen het nieuwbouwniveau wordt gehanteerd? Met die nieuwe woningwet weet ik niet meer zo goed hoe ik me nu op moet stellen tegen een overvragende gemeente…

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Mja, daar is hier ook sprake van.

Ik vraag me alleen wel af hoe ik aan moet kijken tegen de bepaling van art. 13 Woningwet ‘naar het oordeel van B&W’… Wat als nu het (vastgestelde) beleid is dat bij het splitsen en samenvoegen van woningen het nieuwbouwniveau wordt gehanteerd? Met die nieuwe woningwet weet ik niet meer zo goed hoe ik me nu op moet stellen tegen een overvragende gemeente…

Dat oordeel van B&W zal altijd gemotiveerd moeten worden, per specifiek geval (het mag dus nooit uit ‘algemeen beleid’ voortkomen!). Verder heeft art. 13 de vorm van een aanschrijving, en voor het uitvoeren daarvan is geen bouwvergunning noodzakelijk. Het uiteindelijke niveau hoeft niet per-se nieuwbouw te zijn, maar kan ook ergens tussen bestaande en nieuwbouw liggen.

Dus, wanneer de gemeente hier invulling aan wil geven moet ze maar een aanschrijving opstellen wanneer ze het echt zo belangrijk vinden, en goed motiveren waarom het niveau bestaande bouw niet goed genoeg voldoet en de eis die de gemeente stelt de veiligheid, gezondheid enz. wel op een acceptabel niveau brengt… De reden: "wij vinden dat nu eenmaal" is absoluut niet voldoende, want je gaat in tegen iets wat de wetgever op zich voldoende vindt.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.