13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 534
    #227 |

Citaat uit de ‘Handreiking beheersbaarheid van brand’ van Rotterdam:

Met andere woorden: geen spiegelsymmetrie toepassen? Dat is toch geen gelijkwaardige oplossing voor het niveau van veiligheid wat in het Bouwbesluit wordt nagestreeft?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Ik snap het verhaal niet, maar dat kan aan mij liggen.

Wanneer ze stellen dat het berekenen volgens de NEN inhoudt dat je niet voldoet aan de functionele eis, en dit in tegenstelling zetten tot spiegelsymmetrie, praten ze onzin.

Waarom: De NEN is onze (wetetlijk geaccepteerde) manier om straling uit te rekenen. Ook bij spiegelsymmetrie wordt gerekend volgens de NEN, wanneer je dus zegt dat het een niet met het ander te combineren is schoffel je het hele bouwbesluit omver.

Verder denk ik niet dat hun stelling juist is. Het zou beter zijn geweest wanneer ze er een concreet voorbeeld bij hadden gezet. Wanneer ze zeggen dat je met de combinatie oude gebouwen/nieuwe gebouwen een probleem kunt krijgen hebben ze een punt, maar dat risico is overwogen in de wetgeving.

jan hus
    Bijdrager

Maar passen we nu spiegelsymmetrie toe bij BvB of niet?

Moderator

tegenvraag, waarom pas je BvB toe? Naar mijn idee om een gelijkwaardige oplossing te zoeken voor iets wat het bouwbesluit voorschrijft… Het bouwbesluit schrijft alleen maar regels voor voor je eigen perceel (hebben we het al een keer over gehad), dat zou dus in moeten houden dat je ook BvB alleen op het eigen perceel hoeft toe te passen, en dus inderdaad volgens spiegelsymmetrie moet gaan rekenen om een resultaat op een ander perceel te beoordelen.

Het is dan meestal zo dat de werkelijke situatie niet overeenkomt met wat je berekent, maar waneeer het buurperceel volgens dezelfde methode is uitgerekend, is er geen vuiltje aan de lucht. Het enige probleem krijg je bij gebouwen die volgens oudere regelgeving zijn gebouwd, maar dat is op zich een zelfoplossend probleem met een klein risico.

jan hus
    Bijdrager

Waar ik een beetje mee zit is dat tussen mijn perceel en het fictieve buurperceel een eis van 180 minuten wbdbo geldt. Mag ik nu zeggen 180/2=90 minuten brandwerendheid voor de gevel?

Hoe zit het met maximaal 30 minuten ‘lenen’ van de buren?

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Ik ben niet zo heel erg thuis in bvb, maar volgens mij moet je de brandwerendheid die uit de berekening volgd in zijn geheel op jou gevel toepassen. En anders zegt mijn boerenverstand nog dat je zeker je buurman niet met 90 minuten kan opzadelen.

jan hus
    Bijdrager

En anders zegt mijn boerenverstand nog dat je zeker je buurman niet met 90 minuten kan opzadelen.

Dat is dus ook mijn punt…

Moderator

Je bent met een gelijkwaardige bepalingsmethode bezig, de insteek hiervan is op zich wel spiegelsymmetrie, maar het concept gaat er niet van uit dat het naastgelegen gebouw ook is opgericht vanuit conceptueel denken.

Ik weet niet welke paragraaf het is uit de nu geldende BvB, ik heb hier alleen de nieuwe. volgens mij komen ze op dit gebied nog overeen.

worden getest of de gevelopenin-gen aan de in NEN 6068 gestelde eis voldoen. Dit is een normaal onderdeel van het Bouwbesluit en wordt hier niet verder behandeld.
    De berekende eis aan de brandwerendheid in de gevel wordt afgerond op een stan-daardgetal: 0, 20, 30, 45, 60, 90, 120, 150, 180, 210 of 240 minuten.
    De afronding geschiedt in principe omhoog wanneer de berekende waarde over-tuigend boven het midden van twee standaardwaarden uitkomt.
    7.7.1 De brandwerendheid in buurgevels (Cb)
    Hierbij doen zich twee gevallen voor (dit zal per zijde van het BvB-compartiment verschillen):
    a. er is een naastliggend brandcompartiment op eigen terrein aan die zijde;
    b. de betrokken zijde ligt langs de perceelgrens.
    8) De Toepassingsinstructie gaat niet nader in op de eisen die aan geveldelen moeten worden gesteld bij
    stapeling van brandcompartimenten. De geveldelen onder en boven een horizontale brandscheiding
    moeten samen aan de gestelde WBDBO-eis voldoen (optelling van hun bijdragen).
    versie 6.1 – 060721-W27 66
    Toepassingsinstructie BvB
    Geval a:
    Van een buurgebouw op eigen terrein mag de aanwezige brandwerendheid in die gevel (van buiten naar binnen) worden meegeteld. Dat levert direct de in te vullen waarde op voor Cb.
    Geval b:
    Wanneer de gevel van het beschouwde BvB-compartiment langs de perceelgrens ligt, mag geen rekening worden gehouden met wat er feitelijk aan de andere zijde van de grens staat. Conform het Bouwbesluit wordt dan uitgegaan van en spiegel-symmetrisch gesitueerd buurgebouw. Praktisch mag men hier 30 minuten aan-houden als bijdrage van de (fictieve) gevel op buurterrein.
    In dit geval is Cb dus 30 minuten.
    De gevonden waarde voor Cb wordt ingevuld in de formule van paragraaf 7.6.2.[/i]

Dit is waarschijnlijk wat jij bedoelt met 30 min. lenen van de buren. BvB gaat er echter niet vanuit dat je je eigen berekende WBDBO door twee mag delen, omdat die WBDBO-eis specifiek voor het gebruik in jouw gebouw berekend is.

Op dat moment zou jouw gevel (wanneer je minder dan 2,5 mtr. van de erfgrens afzit) 180-30-0 = 150 min. WBDBO krijgen. De meeste bouwmaterialen worden geleverd in het rijtje 120-180-240, dus waarschijnlijk ga je een gevel van 180 minuten maken.

In tegenstelling tot wat de handreiking van Rotterdam zegt, krijg je hier in het normale geval dus geen onveiligere situatie. Sterker nog, wanneer je twee gebouwen op basis van gelijkwaardigheid naast elkaar bouwt, zit er zelfs een soort redundantie in waardoor er meer WBDBO aanwezig is dan strikt noodzakelijk.

jan hus
    Bijdrager

Okay, dat is duidelijk, bedankt!

torsten
    Bijdrager
    Post count: 10

Engeltje waar kan ik de nieuwe krijgen, of heb je en kopie voor mij :P

janus magnus
    Bijdrager
    Post count: 89

Kan iemand me helpen aan de ‘Handreiking beheersbaarheid van brand’ van Rotterdam?
    Ik loop overal te zoeken en zelfs in het Rotterdamse zelf kunnen ze me niet helpen.

Alvast bedankt

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Bedoel je deze?
    BvB2007 voorwaarden VRR.doc

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    janus magnus
    Bijdrager
    Post count: 89

Super!!!!

Dankje wel

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.