Brandpreventieforum Forums Rekenen aan brandveiligheid Spiegelsymmetrie gevel op perceelgrens

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Participant
    Post count: 1
    #49120 |

Ik heb een vraag over de toepassing van spiegelsymmetrie op de perceelgrens.

Ik heb een gevel welke direct op de perceelgrens staat, de wand is opgebouwd uit brandwerende sandwichpanelen (100 mm steenwol). De betreffende sandwichpanelen hebben een brandwerendheid van groter dan 60 minuten. De staalconstructie waar de panelen op aan gebracht zijn is echter niet brandwerend uitgevoerd. Bij brand vanuit het brandcompartiment zelf is de gevel dus niet brandwerend. Bij brand vanuit buiten het brandcompartiment is de gevel 60 minuten brandwerend.

Mijn inziens kan ik de gevel als volgende beschouwen:

Als men dus uitgaat van een spiegelsymmetrisch identiek gebouw zal bij brand in het brandcompartiment zelf de eigen gevel (staalconstructie) binnen de gestelde termijn bezwijken maar zal de gevel van het spiegelsymmetrisch gebouw wel 60 minuten blijven staan. Hiermee zou ik voldoen aan de gestelde eisen van het bouwbesluit.

Ik hoor graag wat jullie mening en/of ervaringen met bovenstaande is.

Groet

Maikel

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2256

Spiegelsymmetrie op erfgrens

Hier is er al het een en ander over gezegd. In het kort: de weerstand tegen bezwijken die een staalconstructie moet hebben trekt zich niets aan van de richting van de brandwerendheid of de plaats van de constructie. Wanneer je constructieonderdeel een bepaalde WBDBO moet garanderen, moet je staalconstructie die dat bouwdeel overeind houdt minimaal dezlefde WTB hebben.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.