Brandpreventieforum Forums Bouw Spiegelsymmetrie

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 3
    #762 |

Hallo,

Er is bij ons op het buro een brief van de gemeente binnen gekomen waarin staat aangegeven dat de chalets die er geplaatst gaan worden (op een camping) op een spiegelsymmetrische afstand van 5m moeten staan.

Houd dit nu in dat de chalets 10m uit elkaar moeten staan? dit is namelijk niet haalbaar?
    Graag zou ik de definitie van spiegelsymmetrisch weten?

BVD Maarten

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Hallo,

Er is bij ons op het buro een brief van de gemeente binnen gekomen waarin staat aangegeven dat de chalets die er geplaatst gaan worden (op een camping) op een spiegelsymmetrische afstand van 5m moeten staan.

Houd dit nu in dat de chalets 10m uit elkaar moeten staan? dit is namelijk niet haalbaar?
    Graag zou ik de definitie van spiegelsymmetrisch weten?

BVD Maarten

Kijk eens in het bouwbesluit afdeling 2.13 artikel 2.106 lid 6 (woningen, woonwagens). Maar misschien kan iemand anders mij dit artikel kan uitleggen want ik snap niet wat ze hier mee beoogt hebben… :evil:

Bouwbesluit: http://www.bouwbesluitonline.nl/

mgrelou
    Bijdrager

Dit artikel was inderdaad bij mij ook bekend, als ik het artikel lees zou ik zeggen dat de woonwagens 10m. uit elkaar moeten staan of een brandwerendheid van 30 min. moeten hebben.

Dit lijkt me alleen allebei onlogisch, met simpelweg de reden dat de woonwagens nooit aan deze eis van 30 min. voldoen en dat 10m. afstand onderling wel erg veel is op een camping.

Ik heb op dit moment een brandtechnisch adviseur ingeschakeld, ik zal de uitslag zodra bekend mededelen!

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2277

Ze bedoelen waarschijnlijk 5 mtr. onderlinge afstand.

Volgensmij kun je spiegelsymmetrie niet eens toepassen, omdat de chalets niet elk op hun eigen perceeltje staan… Ze zullen een bepaalde onderlinge brandwerendheid moeten hebben, OK, maar wanneer je aan kunt tonen dat dit ook wordt gehaald waneer ze dichter dan 5 mtr. bij elkaar in de buurt staan, mag je dat zo bouwen.

De brandweer heeft geen enkele grond die 5 mtr. te . Wat ze er eigenlijk mee willen zeggen is dat ze het vermoeden hebben dat 5 mtr. waarschijnlijk een veilige afstand is. Er staat nergens dat je gebouwen minimaal 5 mtr. uit elkaar moet zetten, er staat echter wel dat er een bepaalde WBDBO gehaald moet worden tussen de gebouwen.

Het enige wat ze je dus kunnen vragen is aan te tonen dat aan de WBDBO-eis wordt voldaan. Voor woonwagens is dit vaak niet goed te doen, dus neemt de brandweer op dat punt genoegen met een onderlinge afstand (hoewel dit een wassen neus kan zijn). Ze geven je dus eigenlijk al een hint naar een ‘gelijkwaardige oplossing’.

De enige plek waar de gemeente eisen kan stellen aan de onderlinge afstand, is in de bebouwingsvoorschriften van het bestemmingsplan, of in de voorwaarden bij een vrijstelling daarvan. Daar wordt bepaald en zo ja je mag bouwen, in het Bouwbesluit staat je dat moet doen.

jano
    Bijdrager
    Post count: 222

zie infoblad 364 van de sbr site over meer info mbt spiegelsymmetrie

http://www.sbr.nl/default.aspx?ctid=5889

palmpie
    Bijdrager

Je moet dit artikel 2.106 lid 6 eens onder de loep leggen…. :evil: (2.104 en 2.105 en de andere leden van 2.106 zijn niet van toepassing bij een woonwagen….)

Toelichting:
    Alleen geldt hier dat niet de werkelijke afstand tot de perceelsgrens geldt, maar een nominale afstand van 5 m. In samenhang met de eisen aan de oppervlakte van de standplaats (artikel 4.1) wordt hiermee bereikt dat de wbdbo-eis onafhankelijk is van de plaatsing van een woonwagen op de standplaats, terwijl toch een redelijke mate van brandveiligheid is gewaarborgd.

En raad eens wat er bij artikel 4.1 staat….

Afdeling 4.1. Oppervlakte van de standplaats, nieuwbouw (vervallen)

Toelichting:

Er wordt hier gewoon keihard gesteld dat je niet naar de erfgrens moet kijken maar naar een identieke woonwagen die je 5 meter verder zet. Daarna mag je je brand overslag gaan berekenen.
    Je moet dus een berekening maken tussen twee objecten die 5 meter uit elkaar staan en die maar 30 WBDBO moeten zijn…. :roll: Even mijn boere verstand gebruiken… je hebt een object van 3 meter hoog en 15 meter (?) lang… hoeveel zou dan de straling zijn op 5 meter…. :roll: :roll: :evil: En zou die nu wel of niet voldoen… :evil:

Er staat hier niet dat je niet twee woonwagens tegen elkaar aan mag zetten…. :evil: Dus volgens mij mag gewoon woonwagen aan woonwagen bouwen…. Zou dit WEER een foutje uit het Bouwbesluit zijn (a la voorportalen brandweerlliften 30 WRD )…. :evil: :evil:

mgrelou
    Bijdrager

Ik ben er inmiddels achter dat de afstand tussen de woonwagens minimaal 5m moet zijn, zonder dat er aan de 30 minuten eis moet worden voldaan.

De onderbouwing heb ik niet!

Moderator

@ Palmpie

precies, die 5 meter was en is slechts indicatief. Je kunt er geen ‘harde’ eis van maken, net zomin als je een buurman kunt verbieden op de perceelsgrens te bouwen. Volgensmij komt die 5 meter ook voort uit de aanname dat er binnen rechtstreeks vlamcontact plaats kan vinden (zie uitgangspunten NEN 6068). Veel brandweren maken nu echter de denkfout te zeggen dat bij die 5 meter al is voldaan aan de 30 min., dat is zoals je zegt niet zo.

De eis van 30 minuten blijft gelden, maar probeer die maar eens aangetoond te krijgen…

Voor wat betreft de straling, een vlak van 3,5 hoog en 15 breed krijgt met een bronstraling van 45 kW op 5 mtr. afstand een straling van tussen de 13 en 10 kW… Volgens de MBvB voldoende om in een keer 60 min. op afstand te reduceren. Dit maakt het hele artikel over spielgesymmetrie eigenlijk een wassen neus, omdat het niet ondervangt wat er gebeurt wanneer twee woonwagens dichter bij elkaar gebouwd worden.

Misschien zo gedaan in het kader van de lastenverlichting? Wie zit er nu te wachten op een overslagberekening van een woonwagen? :twisted:

palmpie
    Bijdrager

Dus conclusie: je mag woonwagens volgens het bouwbesluit muur aan muur zetten zonder enige brandwerendheid tussen de woonwagens. :evil:

Moderator

leuke slagzin:

:wink:

Nu denk ik dat het in de praktijk ook wel mee zal vallen, en dat woonwagen of vrijstaan, of eenzijdig zijn vastgebouwd (je wilt tenslotte ook wat licht binnen). Je hebt een snelle reactietijd… Ik kan me daarnaast niet heugen een nieuwsbericht te hebben gehoord van een grote brand over meerdere units op een woonwagenkamp bijvoorbeeld.

De vraag dus: moet je dit willen regelen, of is dit echt zoiets waar je je handen vanaf moet houden?

palmpie
    Bijdrager

leuke slagzin:

Nu denk ik dat het in de praktijk ook wel mee zal vallen, en dat woonwagen of vrijstaan, of eenzijdig zijn vastgebouwd (je wilt tenslotte ook wat licht binnen). Je hebt een snelle reactietijd… Ik kan me daarnaast niet heugen een nieuwsbericht te hebben gehoord van een grote brand over meerdere units op een woonwagenkamp bijvoorbeeld.

De vraag dus: moet je dit willen regelen, of is dit echt zoiets waar je je handen vanaf moet houden?

http://maps.google.nl/maps?f=q&hl=nl&ge … &z=18&om=1

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Is dit wellicht nog hulpvol? (zie blz. 32)

Handreiking brandveiligheid kampeerterreinen (maart 2007)
    http://www.brandweerkennisnet.nl/cms/se … ?id=670010

Achtergrondinformatie
    De Handreiking Brandveiligheid Kampeerterreinen is opgesteld door preventiedeskundigen van het Landelijk Netwerk Brandpreventie van de NVBR. De projectgroep heeft daarbij gebruik gemaakt van de Handreiking Brandveiligheid Kampeerterreinen van de Regionale Brandweer Zeeland. De handreiking is afgestemd met diverse partijen, zoals de RECRON (Vereniging van Recreatieondernemers Nederland), de SVR (Stichting Vrije Recreatie), VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) en de ministeries van BZK (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties), VROM (Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu) en LNV (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit).

Doelstelling
    Een betere brandveiligheid van kampeerterreinen.
    Vanaf 1 januari 2008 mogen gemeenten zelf bepalen hoe zij hun kampeerbeleid vormgeven. Er is geen uniforme wetgeving en de brandveiligheidsvoorschriften zijn versnipperd over verschillende rechtsgebieden. Om de gemeenten de helpende hand te bieden, heeft de NVBR alle brandveiligheidsvoorschriften voor kampeerterreinen in kaart gebracht die in verschillende wetten en regels zijn vastgelegd. Bovendien geeft de handreiking aan gemeenten de mogelijkheid om hun voorschriften onderling op elkaar af te stemmen.

cu,
    Loe

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Ik kan me daarnaast niet heugen een nieuwsbericht te hebben gehoord van een grote brand over meerdere units op een woonwagenkamp bijvoorbeeld.

dit gold voor een paar jaar geleden ook voor vuurwerkopslagen, kroegen en unitbouw………..

Beetje slechte motivatie

palmpie
    Bijdrager

Volgens mij kan ik een bouwvergunning van een woonwagen niet weigeren als hij voldoet aan het BB… ondanks dat hij 10 cm van de buren staat, ondanks wat er ook staat in de handreiking. :wink:

Straks zijn campings nog veiliger dan een woonwagenkamp… (of zou dit de bedoeling zijn… :evil: )

palmpie
    Bijdrager

leuke slagzin:

Wel een verhoogt brandrisico… :wink:

http://www.politie.nl/gooi_en_vechtstreek/

Onderzoek hennepkwekerijen Egelshoek Hilversum
    Hilversum – Bij een onderzoek op woonwagenkamp Egelshoek in Hilversum vandaag zijn op zeven locaties hennepkwekerijen ontdekt.

In totaal werden 1199 planten aangetroffen.
    De apparatuur en de planten zijn in beslag genomen en vernietigd. Op twee locaties werden onderdelen aangetroffen voor het opzetten van een kwekerij. NUON heeft acht elektriciteitsmeters en zes gasmeters verwijderd die gemanipuleerd waren. In vijf gevallen was duidelijk sprake van diefstal van energie en zal NUON aangifte doen. Ook werd op het terrein een gestolen bromfiets aangetroffen. In vrijwel alle gevallen zijn (…)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.