15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 8
    #2146 |

In veel van onze gebouwen worden de brandmeldinstallaties aangepast.
    Het branddetectiebedrijf levert hierbij een handbrandmelder waarvan het glas niet is voorzien van een breeklijn en folie.
    Voorheen waren de handbrandmelders van een vergelijkbaar type uitgerust met een hamertje. Dit mag niet meer omdat de Norm aangeeft dat deze door middel van één handeling geactiveerd moet worden.
    Indien de handbrandmelder nu met de hand word geactiveerd versplinterd het glas waardoor de kans op verwonding van de melder groot is door de glasscherven.
    Het branddetectiebedrijf geeft aan dat de handbrandmelders voldoen aan NEN-EN 54-11.
    De situatie lijkt mij niet wenselijk.
    Kan iemand mij aangeven of het activeren van een handbrandmelder ergens staat beschreven :?:

Marcel Boer[liveleak][/liveleak]

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

In de EN54 ga je niets terug vinden over het soort glas, wel over het kwaliteitsniveau. Maar waarom denk je dat de folie er over heen zit,dat is om verwonding te voorkomen, anders hadden ze het wel direct op het glad geprint. Maar eh… is glas niet wat ouderwets? Tegenwoordig is alles toch van plastic.

marcel boer
    Bijdrager
    Post count: 8

Helaas. Niet alle branddetectiebedrijven hebben handbrandmelders met een plastic plaatje.
    Waar het mij om gaat is of ergens beschreven staat waar het glas aan moet voldoen met nadruk ter voorkoming van snijverwonding bij een melder.

richard visser
    Bijdrager

Er zijn inderdaad merken die de omslag van glas naar kunstof nog niet hebben gemaakt, die groep wordt wel steeds kleiner, kwestie van tijd.
    Ik heb niets kunnen vinden in de NEN en EN, dus als je iets vind hoor ik het graag, maar ben bang dat het niet omschreven staat.

steven van der bent
    Bijdrager
    Post count: 6

Als ik mij niet heel erg vergis schrijft de norm voor dat er geen tekst meer op de plaatjes mag staan.
    Alleen symbolen. Net als bij vluchtroute aanduiding tegenwoordig.
    Ook moeten de plaatjes volgens mij duidelijk zichtbaar zijn (wit tegenwoordig) en je niet verwonden.

Probeer eens een glaasje uit en kijk wat er gebeurd. dit kan bij een test of als de installatie is afgemeld bij de RAC.
    Het best is natuurlijk een nog niet actieve melder te nemen. Maar niet liggend.

Als er glas vrij komt bij het breken of je voelt een scherpe rand als het glas is ingedrukt kan dit tot gevaarlijke situatie’s
    leiden.

vergeet daarbij niet dat in dit geval het glas rustig is ingedrukt. Wat had er kunnen gebeuren als er iemand in paniek dat
    glas (meestal veel harder en tijdens lopen) indrukte?(een druk/veeg beweging)

richard visser
    Bijdrager

Beste Steven,

Lees je eigen stukje nog eens door en vraag hezelf af welk gedeelte van je tekst je uit een norm hebt……het hele verhaal is prima verzonnen, maar slaat verder nergens op.

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

Buiten de aspecten van: hoe de handbrandmelder er uit dient te zien, zou nagedacht kunnen worden over, welke wetten of normen iets zeggen over de eventuele letselschade als gevolg van het indrukken van een handbrandmelder.

Hierbij denk ik b.v. over de ARBO wetgeving.
    Misschien dien je de Handbrandmelders gewoon te vervangen ter voorkoming van letselschade.
    Wellicht een te grote stap. Maar wel een punt ter overdenking waard.

Sorry voor het onderschrift. Deze zal ik aanpassen.

danny vlendre
    Bijdrager
    Post count: 22

Een handmelder waarbij je met een hamertje het glas dient in te slaan wordt gezien als een type A handmelder dus je kan ook overal een hamertje bij hangen.

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

Even iets minder serieus ter ontspanning het volgende:

Zoek de zeven verschillen in het type: "A handmelder", B handmelder, C handmelder, enz.
    En vernoem de eventuele type hamers hierbij.

Voorbeeld: klauwhamer hoort bij type ….K handmelder?
    Handige melder met sloophamer, boorhamer e.d. wordt niet goed gerekend.

Hamertje pik, intimmeren van het glas gaat nu niet want: het glas is te d…

danny vlendre
    Bijdrager
    Post count: 22
    richard visser
    Bijdrager

hahaha, Henk is de man met de hamer…..

jos vroon
    Bijdrager
    Post count: 106

Er is hier wat verwarring over type A en B handmelders. Laat ik ook gelijk het beschermingsruitje noemen waar nogal wat meningen over rondgaan.

Enkele quotes uit de EN54-11

3.4.1
    type A: direct operation
    a manual call point in which the change to the alarm condition is automatic (i.e. without the need for
    further manual action) when the frangible element is broken or displaced

Alarm wordt veroorzaakt door het wijzigen van de status van het venster/ruitje (hamer of hand is onbelangrijk)

3.4.2
    type B: indirect operation
    a manual call point in which the change to the alarm condition requires a separate manual operation of the
    operating element by the user after the frangible element is broken or displaced

Zoals bovenstaand aangegeven dient bij een type B een extra handeling uitgevoerd te worden nadat het venster/ruitje is gebroken.
    ( frangible element)
    Dit wordt verder duidelijk gemaakt in onderstaand artikel:

4.3.2 Alarm condition
    Transfer from the normal condition to the alarm condition shall be achieved by the following and shall be
    easily recognisable by the change in the appearance of the operating face:

a) for type A manual call points:
    1) breaking the frangible element or
    2) displacing the frangible element as a result of the breaking or
    3) displacing the frangible element without breaking together with changing the appearance of the
    operating face.

b) for type B manual call points:
    1) breaking and/or displacement of the frangible element as described in 4.3.2 a), to give access to
    the operating element and
    2) manual activation of the operating element.

In addition, for type B manual call points, it shall be possible to see that the operating element is in the
    activated position and it shall not be possible to activate the operating element without breaking or
    displacing the frangible element (see 4.3.2 b) ) or without the use of a special tool (see 4.6)

Vervolgens mijn opmerking over het klepje:

4.7.4 Protection against accidental operation
    In addition to the use of the frangible element other means of protection may be used, e.g. a transparent flap.
    Where used, the protection shall be easily and immediately removable (met andere woorden, niet vergrendeld ) and shall have clear instructions for its
    removal in order to operate the manual call point.
    With the protection in place, the appearance of the manual call point, the instructions for its operation and the
    state of the manual call point in the normal and alarm condition shall be clearly visible.

NEN2535:2009 opmerking 2 artikel 10.11.1, het klepje uit artikel 4.7.4. is toegestaan, zonder dit met name te omschrijven.

richard visser
    Bijdrager

Jos,

Je hebt aardig wat moeite gedaan om de EN54 over te schrijven of is het gewoon copy/paste?

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

Jos,

Je hebt erg veel moeite gedaan om je punt te maken, maar op het laatst sla je de plank toch echt mis. De laatste zin van opmerking 2 is toch echt:

Een en ander behoort in het PvE te zijn vastgelegd en akkoord bevonden door de bevoegde autoriteit.

Dus het klpeje moet wel degelijk met name beschreven worden.

richard visser
    Bijdrager

Jos, je slaat echt de plank mis, Mippie heeft gelijk, want als je iets verder had gelezen dan had je het volgende gelezen op dezelfde bladzijde als 10.11.1…..Kortom met toestemming van en vermelden in het PvE.

OPMERKING 2 In bijzondere situaties waarbij de kans op ongewenste alarmmeldingen groot is door bijvoorbeeld het
    moedwillig activeren van de handbrandmelder door bewoners of activering door voorwerpen, is het toegelaten
    maatregelen te treffen om dit te voorkomen. Handbrandmelders behoren voor het personeel altijd toegankelijk en te
    activeren te zijn. Een en ander behoort in het PvE te zijn vastgelegd en akkoord bevonden door de bevoegde autoriteit.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.