1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 331
    #49537 |

We mogen toch wel stellen dat de tijd van kanaries in een kooitje, smeltkoordtjes en bimetaaltjes in de branddetectiewereld voorbij is. Op de keper beschouwt mankeerde er eigenlijk niks met die ouderwetse meldertechnieken. Je kon er blind op vertrouwen.

Nee vandaag de dag is het de software waar we onze kompas op richten. Practisch alle systemen kennen hun eigen software. Moeten bijtijds worden geupdated etc. etc.. Net zoals alle andere hedendaagse apparaten. In alle software releases zit wel een programmeerfout die pas later wordt ontdekt. Zo werkt dat gewoon.

Vaak hoor je de inspecteur zeggen dat ze de instellingen van alle componenten willen hebben op papier. De alarmcondities even snel uitlezen dat gaat niet namelijk niet zo eenvoudig. Ieder merk, ieder type apparaat heeft zo zijn eigen software, wachtwoorden en toegangsnivo’s. Het hoort bij deze tijd. Net zoals alle andere apparaten kunnen we zelfs met een app de brandmeldcentrale vanaf de luie vakantiestoel in Benidorm bedienen. Ik vind het allemaal super begrijp me niet verkeerd.

Maar wat ik raar vind is dat als er geen update is gedaan, oude versies software blijven worden gebruikt en bijvoorbeeld aan terugroep acties van fabrikanten geen gehoor wordt gegeven er werkelijk niemand maar dan ook niemand in beweging komt. Ik kan me ook geen verhaal herinneren dat een certificaat of iets dergelijks is ingetrokken of niet verstrekt omdat de software niet goed zou zijn. Laat staan dat ooit het gebruik van een gebouw diende te worden gestaakt.

Ik wil zeker niet beweren dat we ons in de branche bezig houden met “sjoemelsoftware” maar wat meer aandacht hiervoor lijkt me op zijn plaats. Gaat het om levensmiddelen waar iets mee aan de hand is dan staat het meteen in de krant. Gaat het om techniek die moet waken over de (brand)veiligheid dan denken we daar anders over lijkt het wel. Bij iedere inspectie moet worden gekeken naar de laatst versie of update. Misschien wordt dit al gedaan dan is dat natuurlijk super!

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.