15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 31)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 312
    #2932 |

In het kader van gelijkwaardigheid (snelle sturing van RWA nodig) wil ik een BMI voorschrijven met snelle detectie. Ik wil daar een concrete prestatie-eis aan hangen zodat dat in het pve opgenomen kan worden. Is dat het beste te doen door een detectiedrempel op te geven (in bel/m zoals bijlage D van NEN 2535 voor ASD geeft)? Dat is goed te koppelen aan de rookdichtheid uit de RWA-berekeningen, maar geen standaard onderdeel van een PVE. Of kun je daar beter een brandgrootte (proefbrand) aan koppelen (minder directe link met RWA-berekeningen)?

It burns us, preciousssss !!!

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Of kun je daar beter een brandgrootte (proefbrand) aan koppelen (minder directe link met RWA-berekeningen)?

Een PvE is bedoeld voor het vastleggen van prestatie eisen en niet voor het vastleggen van een detectie methode (% rook obsturctie –> detectie methode).

vraag: waarom is een standaard proefbrand 1/2 niet snel genoeg?

marcel van opdam
    Bijdrager
    Post count: 174

Waarom is snelle detectie gewenst voor het aansturen van een RWA? De melderprojectie is normatief wezenlijk anders dan conform de NEN2535. Verder wordt er in de RWA-norm überhaupt geen proefbrand beschreven.
    Is jouw project zo anders dan het beveiligen volgens de norm onvoldoende zou zijn?

koolifantkoolifant
    Bijdrager

Ik heb de snelle detectie nodig omdat de rooklaag nét voor activering van de RWA nu te laag komt. Dus ik wil eerder-dan-standaard open sturen. Zover ik weet hebben standaard rookmelders een gevoeligheid van 0,05 Bel/m. Door dat omlaag te gooien (bv door ASD maar wellicht ook puntrookmelders met hogere gevoeligheid) kan er sneller gestuurd worden waardoor de rooklaag hoog te houden is.

–kruisje–
    Bijdrager

Ik heb de snelle detectie nodig omdat de rooklaag nét voor activering van de RWA nu te laag komt. Dus ik wil eerder-dan-standaard open sturen. Zover ik weet hebben standaard rookmelders een gevoeligheid van 0,05 Bel/m. Door dat omlaag te gooien (bv door ASD maar wellicht ook puntrookmelders met hogere gevoeligheid) kan er sneller gestuurd worden waardoor de rooklaag hoog te houden is

Ok je doelstelling is helder, hoeveel eerder wil je dan detecteren? Je zou dan een detectie tijd moeten omzetten naar een prestatie eis proefbrand (8) en hier het systeem op ontwerpen.

Let wel op dat je ook weer niet te gevoelig gaat zitten, geeft ook alleen maar ellende.

koolifantkoolifant
    Bijdrager

ca. 1 minuut eerder zou optimaal zijn. Enig idee hoe dat om te zetten is naar een proefbrand? heb ik te weinig ervaring mee.
    De ellende valt in dit geval waarschijnlijk wel mee omdat er geen doormelding op hoeft al is natuurlijk een slow whoop die dagelijks afgaat ook geen pretje :)

–kruisje–
    Bijdrager

ca. 1 minuut eerder zou optimaal zijn. Enig idee hoe dat om te zetten is naar een proefbrand? heb ik te weinig ervaring mee.

Dat is best wel veel, tja hoe je het om moet zetten….. daar voor ben je de adviseur voor en wordt je vast voor betaald. maar als je een onderbouwd voorstel hebt wil het forum vast wel meedenken of je op het goede spoor zit.

De ellende valt in dit geval waarschijnlijk wel mee omdat er geen doormelding op hoeft al is natuurlijk een slow whoop die dagelijks afgaat ook geen pretje :)

+ de luiken open als het regent (sneeuw zal het wel niet worden dit jaar) en alle andere sturingen (liften enz).

koolifantkoolifant
    Bijdrager

haha tja als ik alle tijd van de wereld zou hebben, zou ik er eens even lekker induiken.. ;) helaas niet nu dus als iemand toevallig een idee heeft.. graag.

Luiken open is niet zo’n probleem hier en andere sturingen zijn er ook weinig maar goed.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Ik heb de snelle detectie nodig omdat de rooklaag nét voor activering van de RWA nu te laag komt.

Ik ben enorm benieuwd hoe deze bewering tot stand komt. Is dat praktisch of theoretisch en hoe is dat dan bepaald?

J. Nieuwland

–kruisje–
    Bijdrager

Ik ben enorm benieuwd hoe deze bewering tot stand komt. Is dat praktisch of theoretisch en hoe is dat dan bepaald

RWA capaciteit is een berekening, dus uit de berekening komt een bepaalde veilige/onveilig tijd waarbij de vraag steller tijd te kort komt en dit hoopt op te lossen door een snellere branddetectie.

j. nieuwland
    Bijdrager

Ik ben enorm benieuwd hoe deze bewering tot stand komt. Is dat praktisch of theoretisch en hoe is dat dan bepaald

RWA capaciteit is een berekening, dus uit de berekening komt een bepaalde veilige/onveilig tijd waarbij de vraag steller tijd te kort komt en dit hoopt op te lossen door een snellere branddetectie.

Dat begrijp ik. Waar het me echter om gaat is hoe de schrijver bepaalt op welk moment de brandmeldinstallatie activeert danwel welke uitgangspunten hiervoor gehanteerd werden. Er wordt immers gesteld dat een normale brandmeldinstallatie te laat zou activeren. Dat " te laat" intrigeert me hierin.

J. Nieuwland

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Wil je brand in de RWA ruimte detecteren of in de aangrenzende ruimte?

j. nieuwland
    Bijdrager

Wil je brand in de RWA ruimte detecteren of in de aangrenzende ruimte?

Die vraag stelt je niet aan mij neem ik aan?

J. NIeuwland

marcel van opdam
    Bijdrager
    Post count: 174

Praten we eigenlijk over een natuurlijke RWA-installatie of over een mechanisch uitgevoerde installatie. In het eerste geval is de aerodynamische doorlaat te klein en/of de toevoer te gering. In geval van een mechanische ventilatie zouden er zwaardere ventilatoren moeten worden geselecteerd.
    Verder ben ik benieuwd wat proefbrand 8 gaat inhouden in dit geval. De norm is namelijk zo geschreven datje RWA-ontwerp dient te voldoen aan de berekeningen. Er is geen brandproef voor het testen van een RWA voor zover ik weet.

–kruisje–
    Bijdrager

Praten we eigenlijk over een natuurlijke RWA-installatie of over een mechanisch uitgevoerde installatie. In het eerste geval is de aerodynamische doorlaat te klein en/of de toevoer te gering. In geval van een mechanische ventilatie zouden er zwaardere ventilatoren moeten worden geselecteerd.

Hoeft niet op voorhand, je ziet vaak in berekeningen dat de rooklaag net te veel zakt tot het moment dat de ventilatoren op 100% draaien of de afvoer geheel open is. Na het op capaciteit komen van de RWA kan je weer voldoen. Sneller detectie heeft om de RWA aan te zetten heeft dan mogelijk wel zin.

Er is geen brandproef voor het testen van een RWA voor zover ik weet.

nee maar wel voor de BMI als die aan de NEN 2535 moet voldoen. In een dynamische RWA berekeningen ga je uit van een bepaalde detectie tijd van de BMI waarna de RWA wordt geactiveerd.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.