Brandpreventieforum Forums Bouw Sleutelkluis wel of niet?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 41
    #1789 |

Wij gaan binnenkort starten met de bouw van een appartementcomplex. 3 bouwlagen, 6 app per bouwlaag, de onderste 6 met een eigen toegang.

Nu krijg ik de vraag van de werkvoorbereiding of er een sleutelkluis moet komen. Als ik hier op het forum zoek en in het gebruiksbesluit art. 2.6.2 lees dan zou dit alleen nodig zijn bij een BMI met doormelding.

Echter hebben wij een jaar geleden een vergelijkbaar project opgeleverd en daar eiste de brandweer dat er een sleutelkluis kwam zodat ze direct naar de CVZ-kast konden om alles af te sluiten in geval van callamiteit.

Kan de brandweer dit aanvullend op het gebruiskbesluit eisen? Op de bouwvergunning is er overigens geen opmerking over gemaakt.

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Het is gebruikelijk om enkel wanneer een object is voorzien van een BMI met automatische melders een sleutelbuis of kluis te plaatsen.
    Men kan dit niet eisen op basis van het GB.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Als is het wel verstandig om een sleutelbuisje aan te brengen (zijn ook niet zo duur), vaak heeft het energie bedrijf en het waterbedrijf ook al een buisje bij de ingang.

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

Bastiaan,

Uit je vraag kan ik niet opmaken of er een brandmeldinstallatie (met of zonder doormelding) in het gebouw komt.
    Ik ben niet op de hoogte van het gebruiks besluit, maar even met mijn "simpele" verstand:

– Een sleutelkluis heeft alleen zin als er een brandmeldinstallatie in het gebouw zit (anders gaat het buitenste deurtje nooit open….)
    – Een sleutelbuis lijkt me erg handig. Stel dat iemand vanaf de straat ziet dat er in een appartement brand is en de brandweer belt, staan ze voor de toegangsdeur. Nou weet ik uit ervaring dat de brandweer echt wel binnen komt, daar hoef je niet bang voor te zijn. Maar het scheelt aardig wat centjes als ze de deur met een sleutel open kunnen maken.

johan
    Bijdrager

op zich lijkt het wel handig zo’n kluis maar dan moeten we standaard elk gebouw uitvoeren met een kluis of buis en dat is niet de bedoeling lijkt me.
    Het praktische probleem is dat de bevelvoerder moet weten of en waar een sleutelbuis aanwezig is anders mist hij de buis (of kluis) gaat de deur er alsnog uit …

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

– Een sleutelbuis lijkt me erg handig. Stel dat iemand vanaf de straat ziet dat er in een appartement brand is en de brandweer belt, staan ze voor de toegangsdeur. Nou weet ik uit ervaring dat de brandweer echt wel binnen komt, daar hoef je niet bang voor te zijn. Maar het scheelt aardig wat centjes als ze de deur met een sleutel open kunnen maken.

Een sleutelbuis kost, zeg € 200, een voordeur € 1.000,–.
    dit houdt in dat de brandweer 1 op de 5 deuren moet slopen om quite te spelen.

Als mijn huis staat te fakkelen zou ik weinig moeite hebben met een kapotte deur (en mijn verzekeraar ook niet).

–kruisje–
    Bijdrager

Als mijn huis staat te fakkelen zou ik weinig moeite hebben met een kapotte deur (en mijn verzekeraar ook niet).

Maar als er iemand vast zit in de lift is het wel makkelijk.

johan
    Bijdrager

op zich lijkt het wel handig zo’n kluis maar dan moeten we standaard elk gebouw uitvoeren met een kluis of buis en dat is niet de bedoeling lijkt me.
    Het praktische probleem is dat de bevelvoerder moet weten of en waar een sleutelbuis aanwezig is anders mist hij de buis (of kluis) gaat de deur er alsnog uit …

–kruisje–
    Bijdrager

Daarom brengen veel gemeente er een bordje bij een met een B erop of een rode krans rondom de sleutelbuis zodat die goed zichtbaar is.

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

Wel eens gehoord van een bereikbaarheidskaart?

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

Wel eens gehoord van een bereikbaarheidskaart?

Voorbeeld uit de praktijk:

Winkel met brandmeldinstallatie die doormeldt naar de brandweer (dus je zou denken dat er een bereikbaarheidskaart is). Naast de schuifdeur zit op ca. 2,25 m hoogte het flitslicht, 50 cm daaronder zit een sleutelbuis. Door een slechte ionisatie melder hebben ze in een maand tijd twee onechte brandalarmen in de avond uren. En twee keer wordt de schuifdeur er uit gesloopt omdat de brandweer de sleutelbuis niet kon vinden.

Als er echt brand is, is het inderdaad niet zo erg als de deur er uitgesloopt wordt. Maar er zijn genoeg situaties te bedenken waarbij het onnodig is. In een appartementencomplex zijn tal van situaties te bedenken waarbij het toch wel erg handig is als hulpverleners zonder het nodige breekwerk bij het complex naar binnen kunnen. Dat ze dan vervolgens de deur van het desbetreffende appartement er wel uit moeten slopen is dan nog tot daar aan toe.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

We dwalen af. Het gaat om een woongebouw dus geen BMI en al helemaal geen doormelding.

De brandweer komt dus niet toevallig even langs, en men mag al helemaal niet even naar binnen.

bastiaan van den broek
    Bijdrager
    Post count: 41

Er zit geen brandmeldinstallatie in.

En een voordeur van 1000,-?? Dat is een dure!

carla blokland
    Bijdrager
    Post count: 3

Hallo Luitjes.
    Ik zit nogeens door te kijken op het forum en zag wat staan over de sleutelkluis/buis. Wij hebben het ook bij de ingang en tevens opstelplaats brandweer. Helaas bleek de sleutel te zijn gestolen. Men kan ongehinderd het pand inkomen met deze sleutel in alle drie de hoofdingangen (masterkey). Mogelijk zal de oplossing zijn om dergelijke sleutels verzonken in het beton te plaatsen in een metalen behuizing zodat men het deurtje niet kan forceren door kwaadwillende. We hebben nieuwe sloten in moeten zetten.

Carla Blokland.
    :F:

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

In het geval van de winkel zou ik de schade gewoon verhalen bij de brandweer (gemeente). Een winkelier met verplichte doormelding wordt vanuit overheidswege verplicht tot deze investering waarbij dan tevens een sleutelbuis verplicht wordt gesteld. Een BMI en een sleutelbuis (kluis) zijn over het algemeen niet gratis en dat de brandweer dan alsnog de deur sloopt is natuurlijk onacceptabel.

Je kunt de winkelier natuurlijk niet voor onnodige kosten laten opdraaien omdat het betreffende korps de boel niet op orde heeft.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.