15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 21
    #266 |

Wat is jullie mening ten aanzien van het toepassen van handbrandmelders in gevangenissen die alleen bediend kunnen worden met een sleutel?

Ga er vanuit dat gedetineerden zonder toezicht in bouwdelen aanwezig zijn met deze melders.

Indien je erop tegen bent, hoe verklein je de kans op loze meldingen.

Indien je er voor bent, hoe creëer je een gelijkwaardige situatie.

alvast bedankt voor jullie input

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267

He, rapport van van Vollenhoven gelezen? :wink:

Ik ben er persoonlijk op tegen die oplossing te gebruiken. Ze legt namelijk meer nadruk op het binnen houden van personen dan op het veilig laten ontvluchten, en je legt een ongelooflijke druk op je BHV organisatie omdat je het vluchten afhankelijk maakt van menselijk handelen.

In de realiteit zie je ook vaak dat alle bewakers een sleutel móeten hebben, maar dat er slechts een paar zijn die hem daadwerkelijk in bezit hebben. Ook gezien de snelle doorstroming van (inhuur)personeel zijn dit soort zaken niet verstandig.

Alternatieve oplossing: volledig automatische detectie toepassen (in ieder geval in de ontspanningsruimtes). Bij constatering door een bewaker kan middels de portofoon gelalarmeerd worden. Een brand in een cel kan door de bewoner gemeld worden door het attentie-systeem wat in de cel aanwezig is.
    Verder op de deuren waar het nodig is electronische ontgrendeling aanbrengen zoals die ook bij bijv. scholen wordt toegepast. Gewoon groen kastje naast de deur. Enige verschil is dat er hier een vertraging van een paar sec. zit ingebouwd waardoor er bij indrukken een melder afgaat in de bewakingsruimte. Hier kan binnen die vertragingstijd het openen van de deur worden ‘over-ridden’. Als er niet wordt gereageerd gaat de deur gewoon open. Wanneer de groene melder wordt ingedrukt tijdens een calamiteit-melding (de alarmcentrale is geactiveerd) kan de vertraging achterwege blijven en gaan de deuren direct open.

petert
    Bijdrager
    Post count: 196

Blijft een lastig vraagstuk.

het doel van een handmelder is natuurlijk het melden van brand op een snelle wijze. Wanneer deze alleen bediend kan worden middels een sleutel neem je juist de mogelijkheid weg. Wanneer een handmelder geëist is of je gaat een handmelder eisen moet je stil staan bij de situatie. Omdat je aangaf dat het zonder begeleiding gaat (geen bewakers) lijkt mij dit een slechte oplossing.

Ik heb mij laten vertellen dat een dergelijke situatie, handmelders in afsluitbare kluizen, in de praktijk wordt toegepast. (een studentensociëteit)

Maar alleen een handmelding met de loze meldingen is waarschijnlijk ook geen echte optie.

Wat een oplossing kan zijn, is het volgende. Plaats de handmelder in de kast van de haspel of brandblusser en rust deze kast uit met een alarm. In geval van misbruik / calamiteit wordt bewaking snel gealarmeerd en kan eventueel misbruik tegen gehouden worden.
    Een andere optie is natuurlijk een vooralarm van de betreffende melder en vertraging. Maar zeker het laatste ligt natuurlijk wat gevoelig in het gevangeniswezen…

petert
    Bijdrager
    Post count: 196

Ben ik alleen vergeten wat mijn mening is:
    Ik ben tegen. Zoals Engeltje al aangaf zijn er betere oplossingen (automatische detectie)

pj
    Bijdrager
    Post count: 46

TEGEN!

Automatische detectie is hiervoor m.i. inderdaad de beste oplossing

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

wanneer men niet aan de wettelijke aspecen BMI voldoet heeft dit direct betrekking op de verantwoordelijkheid van het branddetectiebedrijf.
    we dienen een ieder van de juiste informatie te voorzien

een eisende partij kan stellen dat in risicogebieden de handbrandmelders in niet voor gedetineerde toegankelijke ruimten zijn aangebracht. zie bv. March voor onderwijsinstellingen.
    soortgelijke oplossingen kunnen ook in detentieinrichtingen worden toegepast.(lijkt ook soms op een straf)

absoluut geen sleutelschakelaars. de handbrandmelders dienen in nederland te voldoen aan EN54-3 een enkele handeling!

evz
    Bijdrager
    Post count: 83

de handbrandmelders dienen in nederland te voldoen aan EN54-3 een enkele handeling!

Als er een slowwhoop inzit wel :wink:

EN54-3 is voor signaalgevers
    EN54-11 is voor handmelders.

groetjes

henk van buuren
    Bijdrager

EN54-11

ik had een 8 bij open vragen. dit verschil was net de 10. sorry

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

de handbrandmelders dienen in nederland te voldoen aan EN54-3 een enkele handeling!

Ja dus, een norm is om vanaf te wijken mits gemotiveerd.

henk van buuren
    Bijdrager

afwijkingen in de wetgeving?
    ik heb moeite met je antwoord. In mijn ogen zou het geen certificaatwaardigheid hebben.

ik blijf bij de norm van enkele handeling.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

afwijkingen in de wetgeving?
    ik heb moeite met je antwoord. In mijn ogen zou het geen certificaatwaardigheid hebben.

ik blijf bij de norm van enkele handeling.

ja voor een standaard gebouw met standaard mensen idd. Maar bijzondere omstandigheden vragen bijzondere maatregelen. Die verder gaan dan een oplossing uit een boekje. Levert dat een onveilige situatie op?, als je het goed doet niet. Maar er moet over nagedacht worden. Ik heb een beetje moeite mee om te roepen dat iets moet omdat het in het boekje staat.

Dat was mijn punt.

tantaman
    Bijdrager
    Post count: 92

Ja, en daar is nou het PVE voor bedoeld, als je wilt afwijken van de norm en je bent het er saampjes over eens dan kun je dat mooi in het PvE omschrijven.

Als we alleen maar zouden doen wat in de norm is omschreven zouden we met een "kruisjespve" van 2 kantjes uit de voeten kunnen.

In omstandigheden waarin je afwijkingen goed kunt motiveren is daar niks mis mee.

Een norm kun je lezen zoals die geschreven is, maar ook zoals die bedoeld is.

evz
    Bijdrager
    Post count: 83

Ja, en daar is nou het PVE voor bedoeld, als je wilt afwijken van de norm en je bent het er saampjes over eens dan kun je dat mooi in het PvE omschrijven.

Als we alleen maar zouden doen wat in de norm is omschreven zouden we met een "kruisjespve" van 2 kantjes uit de voeten kunnen.

In omstandigheden waarin je afwijkingen goed kunt motiveren is daar niks mis mee.

Een norm kun je lezen zoals die geschreven is, maar ook zoals die bedoeld is.

De spijker op z’n kop tantaman!!!

Zoals men in de wetgeving ook aanhoudt ….. je moet handelen in de GEEST van de wet.

en inderdaad het PVE is hier een zeer goed middel om zelfs een GEEST te verwoorden :)

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Waar zou je dan nog meer handmelders willen toepassen? De bewaking is volledig van communicatie voorzien, en de brandmeld en nevenpanelen bij de bewakingsposten kunnen ook niet-automatisch in alarm worden gezet.

tantaman
    Bijdrager
    Post count: 92

Waarmee meteen een afdoende oplossing voorhanden is.

De posten zijn waarschijnlijk gewoon 24 uur bemand.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.