Brandpreventieforum Forums Bouw Slapen in welke gebruiksfunctie

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 74
    #1598 |

Ik heb momenteel een discussie lopen met de gemeente.
    Het gaat om de nieuwbouw van een Hospice. Voordat ik het plan ging toetsen is er overleg geweest met de betreffende gemeente, welke gebruiksfunctie ik het gebouw moest geven.

In overleg is toen besloten dat het gebouw de volgende functies kreeg: gezondheidsfunctie (patientenkamers), woonfunctie (huiskamer en slaapkamer personeel) en bijeekomstfunctie (vergaderzaal).
    Zo is het plan getoetst en ingediend bij de gemeente.
    Maar een andere ambtenaar beoordeeld het plan en kwam met de opmerking dat het gebouw geen woonfunctie mag hebben. Alle ruimten die onder die functie vallen moeten beoordeeld worden als bijeenkomstfunctie.
    Wij waren het hier niet mee eens omdat die ruimten de kenmerkende activiteiten van een woonfunctie hadden.
    Maar als de gemeente iets wil moet je het ook doen want anders weigeren ze je de vergunning. Wij de functie aangepast (wat geen grote gevolgen had voor het plan) met een mooi briefje erbij waarin we onderbouwen waarom de beredenering van deze ambtenaar naar onze mening niet correct was.

Bij afleveren van de vergunning staat er als opmerking van de brandweer: slaapkamer mag geen bijeenkomstfunctie zijn. In deze ruimte mag dan niet worden geslapen!! het zou dus terug moeten naar woonfunctie.

Wij dit punt teruggekoppeld naar de gemeente met verzoek eerst intern eens uit te vechten op welke functie het beoordeeld moet worden.

Nu krijgen we een brief waarin het volgende staat:
    "Het bouwbesluit bevat geen voorschriften in welke gebruiksfunctie wel en in welke niet mag worden geslapen. Dit houdt in dat in iedere gebruiksfunctie geslapen mag worden. Wel stelt het bouwbesluit eisen aan ruimtes waarin geslapen wordt."

Naar mijn mening mag in de volgende functies worden geslapen: woonfunctie, logiesfunctie, cellenfunctie, gezondheidsfunctie en bijeenkomstfunctie voor kinderopvang.

"Art. 2.115 stelt in lid 1 dat:
    Een te bouwen bouwwerk waarin wordt geslapen zodanig is dat uitbreiding van brand in verdergaande mate wordt beperkt dan bepaald in paragraaf 2.13.1."

"Lid 2 van dit artikel wijst per gebruiksfunctie voorschriften aan die van toepassing zijn op die gebruiksfunctie. Door aan die voorschriften te voldoen, wordt aan de functionele eis van het eerste lid voldaan.

Voor enkele (onderdelen van) gebruiksfuncties wijst de tabel, bij het tweede lid, geen voorschriften aan. Omdat er in art. 2.115 geen derde lid is dat verklaart dat de functionele eis niet van toepassing is, moet wel aan de functionele eis van het eerste lid worden voldaan. Er zal in dit geval ten genoegen van burgemeester en wethouders moeten worden aangetoond dat aan de functionele eis is voldaan."

"Wanneer de slaapkamer uitgevoerd wordt als sub-brandcompartiment met een WBDBO van 30 minuten, wordt voldaan aan de functionele eis in art. 2.115, lid 1 en mag er in deze ruimte (met de functie
    bijeenkomstfunctie) geslapen worden."

Naar mijn mening hoef ik deze ruimte niet uit te voeren als apart subbrandcompartiment met een WBDBO van 30 minuten.
    Daar artikel 2.116 lid 4 niet van toepassing is voor bijeenkomstfunctie.

Het is in principe maar 1 ruimte die als sub.b.c. moet worden uitgevoerd. Dus qua voorzieningen maakt dit niet zoveel uit, 1 deur en installatie doorvoeringen e.d.
    Maar ik ben het vertrouwen in de gemeente een beetje aan het verliezen. Ze beoordelen per dag verschillend…

Als ik reactie geef op de brief wil ik wel zeker weten dat ik het goed heb!!
    Ik hoor graag jullie mening hierover. Heeft de gemeente nu gelijk en hanteer ik de regels niet correct!

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Wat de gemeente blijkbaar wil is het hele gebouw een functie geven. Jullie gebruik is echter dusdanig specifiek dat je dit niet zo kunt zeggen. Daarnaast doet de gemeente meer toetsen dan alleen die aan het bouwbesluit, en het kan zijn dat de terminologieen daarbij door elkaar heen lopen wat zaken bemoeilijkt.

Wanneer je aan het bestemmingsplan toetst kan het zijn dat bepaald gebruik niet toegestaan wordt. Je moet dan een goede motivatie hebben waarom bijv. een woning als onderdeel van een zorgfunctie wel zou mogen. De woning met dan in ieder geval zwaar ondergeschikt zijn aan de functie van het gebouw. Het bestemmingsplan is niet beperkt tot de 12 functies uit het bouwbesluit, je kunt op grond van het daadwerkelijke gebruik je gebouw een of meerdere omschrijvingen meegeven.

Dan komt de bouwbesluittoets, met zijn 12 vastgestelde functies. Deze functies worden gegeven op ruimteniveau, niet op gebouwniveau. Wanneer je er qua bestemmingsplan eenmaal uit bent dat er een woning MAG komen, is het alleen nog maar een kwestie van deze ook op tekening aangeven. Uiteraard moet je dan onderzoeken of er voor die woning en de gemeenschappelijke onderdelen aan alle technische eisen wordt voldaan (bijv. de woning in een eigen brandcompartiment leggen), maar dat is slechts de technische invulling.

Waar jullie tegenaan lopen is echter ook dat je echte woonfunctie hebt, maar een logiesfunctie. De verpleegkundigen wonen daar niet, maar slapen er alleen maar en hebben ook een relaxruimte nodig. Wanneer ik daarin advies zou moeten geven zou ik zeggen dat de (gemeenschappelijke) ‘woonkamer’ een bijeenkomstfunctie is, en de ruimtes waarin geslapen wordt logiesfuncties.

Je moet ook bedenken dat het advies van de gemeente best wel eens fout zou kunnen zijn.

geert klomparends
    Bijdrager
    Post count: 22

Hoi Miek,

Doordat lid 3 van artikel 2.115 ontbreekt moet ten alle tijden aan de functionele eis worden voldaan. Dit is ter beoordeling van de Gemeente (zal de brandweer zijn in dit geval denk ik). Zoals je het nu omschrijft kom je er niet mee weg om het pand niet verder op te delen in subbrandcompartimenten. Immers lid 3 van artikel 2.115 ontbreekt. Welke functie die slaapruimten krijgen is derhalve dan niet meer zo interessant. Ik denk dat het plan beter en makkelijker te beoordelen is wanneer de slaapkamers als woonfunctie worden aangemerkt.

ps. Ik denk dat de gemeente nu redenen probeert aan te dragen waarom de subbrandcompartimenten toegepast moeten worden en dat op basis proberen van artikel 2.116 en slaan daarbij de basis, artikel 2.115, over.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt?

Moderator

@ Geert,

Waarom zo moeilijk denken… De slaapruimtes kunnen nooit Bijeenkomstfunctie zijn, zie de begripsomschrijving daarvan in art. 1 Bb. Op grond van het gebruik (het bieden van tijdelijke slaapruimte aan personen die er niet permanent wonen) zou ik eerder zeggen logiesfunctie, als nevenfunctie van het grotere zorgcomplex. Dan moeten de slaapkamers inderdaad sub-bc’s zijn, en zal je voorzieningen zoals deurdrangers, dubbele vluchtwegen etc. nodig hebben.

Dan ben je helemaal afgedekt door de regels uit het bouwbesluit, en hoef je niet zelf eisenpakketten te gaan verzinnen. Daarmee ging het bij dit plan blijkbaar in eerste instantie al mis.

miek
    Bijdrager
    Post count: 74

maar mag men, zoals de gemeente beweerd, in elke gebruiksfunctie slapen

Moderator

Naar mijn mening niet. Het bouwbesluit geeft duidelijk aan bij welke functies dit het geval kan zijn, en geeft er ook aangepaste eisenpakketten voor. Wanneer je een ruimte die hiervoor niet ontworpen is als slaapruimte gaat gebruiken gaan die eisen gelden juist omdat de functie veranderd.

Je krijgt dan een erg lelijke constructie, omdat je bij een dergelijke gebruikswissel ook nog eens terug zou mogen vallen op de eisen voor bestaande bouw.

Ik denk dat de gemeente een beetje bang is toe te geven dat hun eerdere adviezen en toetsing fout waren, maar nu niet meer terug kunnen omdat de vergunning al onherroepelijk is?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.