Brandpreventieforum Forums Gebruik slapen in scoutinggebouw

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 37
    #1337 |

Even een vraagje van een plaatselijke scouting vereninging, men wil incidenteel met kinderen tussen de 7 en 12 in het gebouw overnachten. het gebouw beschikt over een aantal ruimten voor zien van nood en transparant verlichting ook zijn er voldoende blusmiddelen aanwezig. De ruimten zijn aan twee kanten te ontvluchten, via de gang naar de hoofdingang en een uitgang direct naar buiten. Er is geen BMI aanwezig. Volgens de letter van de wet moet die er wel zijn met doormelding. Het gebouw wordt niet verhuur aan derden. Mijn idee is om gekoppeld rookmelders te instaleren en een ontruimingsplan te maken en te oefenen. Zij er mensen die ervaring hebben met deze oplossingh?

Saar

fedje
    Bijdrager
    Post count: 3

Wij hebben met dezelfde problematiek te maken gehad.

Gezien het feit dat er incidenteel (3 x per/jaar) geslapen wordt hebben wij wel een bmi+oai laten plaatsen maar de doormelding achterwege gelaten. Er is zelfs 1 scouting gebouw waar we NEN2555 melders voldoende hebben geacht aangezien het daar maar 1 ruimte betrof. 8)

m van doorn
    Bijdrager
    Post count: 5

bijna elke gemeente zal een scoutinggebouw hebben en als je op de site van de scouting kijkt kun je in veel gevallen het gebouw huren. In ons geval voor 80 personen. Een bmi met doormelding naar MKB geheel volgens de NEN 2535 is voor mij de enigste optie.

Groet, Marcel

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

bijna elke gemeente zal een scoutinggebouw hebben en als je op de site van de scouting kijkt kun je in veel gevallen het gebouw huren. In ons geval voor 80 personen. Een brandmeldinstallatie met doormelding naar MKB geheel volgens de NEN 2535 is voor mij de enigste optie.

Groet, Marcel

Als ze ze slim zijn dan bestemmen ze één lokaal tot logiesfunctie. Dit is dan een ‘logiesfunctie niet gelegen in een logiesgebouw’. Hier hoeft dan totaal geen installatie in (behalve dan de OAI die ze vanuit de bijeenkomstfunctie al moeten hebben).

Als dat lokaal is gelegen op de begane grond met een deur naar buiten is het vluchten ook geen probleem. Bij een ‘logiesfunctie niet gelegen in een logiesgebouw’ hoeft er ook geen subbrandcompartiment gemaakt te worden.

Als er meer dan één lokaal gebruikt worden maat het oppervlak is minder dan 250 m2 en gelegen op de beganegrond hoeft er nog steeds geen BMI aangelegd te worden. Wel moeten dan de ruimtes subBC’s zijn.

Als dus een scouting vereniging slim is bestemmen ze maar een beperkt aantal lokalen als logiesfunctie en zorgen ze dat deze op de beganegrond liggen met een uitgang rechtstreeks naar buiten. :wink:

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

in financieel oogpunt kan ik leven met het feit om met een handige functiekeuze/omschrijving de eis voor een aantal voorzieningen te omzeilen (ik kan hier in een aantal gevallen wel in mee) maar scoutinggebouwen vormen voor mij een groep welke mbt tot brandveiligheid extra aandacht krijgt.
    Veelal liggen kinderen ergens boven op een zolder te slapen te eten, te drinken en vaak ook (stiekem) te roken op de benedenverdieping een groep jongeren (vaak niet ouder als 20 jaar) toezicht mag houden.
    Voor mijn gevoel juist een functie waar de kans op slachtoffers g bij een brand erg groot is.

palmpie
    Bijdrager

in financieel oogpunt kan ik leven met het feit om met een handige functiekeuze/omschrijving de eis voor een aantal voorzieningen te omzeilen (ik kan hier in een aantal gevallen wel in mee) maar scoutinggebouwen vormen voor mij een groep welke mbt tot brandveiligheid extra aandacht krijgt.
    Veelal liggen kinderen ergens boven op een zolder te slapen te eten, te drinken en vaak ook (stiekem) te roken op de benedenverdieping een groep jongeren (vaak niet ouder als 20 jaar) toezicht mag houden.
    Voor mijn gevoel juist een functie waar de kans op slachtoffers g bij een brand erg groot is.

Op een bovenverdieping moet meestal een BMI aangelegd worden met totaaldetectie… :wink:

Ik weet uit eigen ervaring :wink: dat het meestal wel meevalt met het stiekum roken in clubgebouwen. Het gevaar zit hem inderdaad in de jongere leeftijdsgroep (onzelfstandige kinderen) of in de 16/17 jarigen (feestjes bouwen). Over het algemeen zit het wel goed met het verantwoordelijkheidsgevoel van de leiding. Als dat niet zo zou wezen dan denk ik dat niet veel ouders hun kind aan hun zouden toevertrouwen…. :wink:

johan
    Bijdrager

ik spreek ook uit eigen ervaring, daarom maak ik me best wel zorgen om dit soort gebouwen, ik denk dat veel ouders niet echt weten wat er mis kan gaan bij een brand en misschien is dat ook maar beter…

palmpie
    Bijdrager

ik spreek ook uit eigen ervaring, daarom maak ik me best wel zorgen om dit soort gebouwen, ik denk dat veel ouders niet echt weten wat er mis kan gaan bij een brand en misschien is dat ook maar beter…

Misschien omdat het uiteindelijk mijn vak geworden is… 8) maar ik heb in al die jaren maar twee keer een situatie gehad waar ik nu van zeg dat het niet veilig was… Inderdaad op een zolder op de 5e verdieping en een keer achterin een grote loods waar alleen een uitgang zat 50 meter verderop. In alle andere gevallen werd er op de begane grond geslapen met deuren naar buiten.
    Bij ons werd er wel strak gehandhaaft dat de kinderen niet mochten roken (waar wij het zouden zien :wink: ). Dit om roken niet ‘stoerder’ te maken… Vuurtje stoken dat deden ze vaak al buiten in een stookton dus met vuur spelen was geen ‘uitdaging’.

johan
    Bijdrager

je hebt gelijk hoor, op veel plaatsen is het goed geregeld. Let wel de blokhutten worden vaak ook verhuurd aan andere groepen als weekendverblijf. Blijft een aandachtspunt !

saar
    Bijdrager
    Post count: 37

Wow wat een reactie’s :lol: . Als ex-scout ( of ben je dat voor het leven) weet ook ik uit ervaring hoe ondeugend de jeugd van vroegâr en tegenwoordig is. :wink: Ik heb genoeg aan deze ervaringen en aangedragen oplossingen :H:
    Bedankt weer. De meeste scoutinggebouwen in mijn werkplaats zijn gelukkig bij mij bekend en beschikken allen overvoldoende vluchtmogelijkheden en korte loopafstanden.

Saar

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    palmpie
    Bijdrager

Je kan dus één logiesfunctie in je gebouw maken, ongeacht de hoogte, oppervlak en aantal personen, zonder dat je een gebruiksvergunning hoeft aan te vragen of een melding hoeft te doen:

Artikel 1.3 lid 8:
    8. Op een [accentueren]niet in een logiesgebouw gelegen logiesfunctie[/accentueren]en een
    nevenfunctie daarvan zijn de artikelen 2.1.3, 2.1.4, 2.2.1, vierde lid, 2.3.1,
    2.3.2, 2.3.5, eerste lid, 2.3.7, 2.3.10, 2.3.11, 2.4.2, 2.4.3 en 2.8.1 en de
    [accentueren]paragrafen 2.11 en 2.12 niet van toepassing[/accentueren].

johan
    Bijdrager

klopt inderdaad ! maakt het beoordelen en adviseren van dit soort gebouwen toch wat minder complex dan ik dacht !
    tis ff zoeken maar de regeltjes blijken achteraf toch weer duidelijk !
    is toch het voordeel van het forum !!!!

thnx !

palmpie
    Bijdrager

klopt inderdaad ! maakt het beoordelen en adviseren van dit soort gebouwen toch wat minder complex dan ik dacht !
    tis ff zoeken maar de regeltjes blijken achteraf toch weer duidelijk !
    is toch het voordeel van het forum !!!!

thnx !

Alleen is het volgens mij niet zo simpel omdat je eerste melding, bijeenkomstfunctie, niet meer klopt… Je zal dan volgens mij toch weer een melding moeten doen van veranderd gebruik?

Voor de rest blijven de regels van het BB en GB (bmi, OAI) natuurlijk wel van kracht. 8)

johan
    Bijdrager

ja klopt, is inderdaad formeel wel een wijziging van gebruik. Gebruiker moet Nieuwe melding indienen.
    Voor logiefunctie welke niet in en logiegebouw is gelegen worden geen eisen gesteld voor de aanwezigheid van een bmi/oai.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Ik kan dit verhaal niet helemaal volgen. Wat is dan precies een logiesfunctie niet gelegen in een logiesgebouw en waarom zou daar dan geen brandmeldinstallatie in hoeven? Kan iemand hier praktische voorbeelden van geven?

J. Nieuwland

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.