Brandpreventieforum Forums Gebruik Slaapkamerraam aan galerij

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Participant
    Post count: 2
    #2315 |

Ik woon in een complex van 3 hoog.Ons appartement ligt aan een galerij die met glas helemaal gesloten is.(ramen kunnen open aan de buitenkant.)Op de galerij zijn om de 22 meter branddeuren.
    Onze slaapkamer grenst aan die galerij en heeft geen raam dat open kan.
    Volgens de woningbouwvereniging is een raam dat open kan niet toegestaan door de brandweer.
    Is dit wel correct? Wie weet hier iets van?

leon
    Participant
    Post count: 220

Even los van het brandverhaal: als een ruimte geen te openen raam heeft, dan kan het helemaal geen slaapkamer zijn. Ik zou dat eerst eens controleren bij de woningbouwvereniging. Als die ruimte als slaapkamer (verblijfsruimte) is verhuurd (met de bijbehorende huurprijs), dan zou ik even aan de bel trekken want dat is niet correct. Zo’n ruimte kun je eigenlijk alleen als berging o.i.d. in het huurcontract opnemen. (Dat je daar vervolgens zelf een bed neer zet is overigens een ander verhaal).

joop kolijn
    Participant
    Post count: 2

Overigens heb ik 2 van deze kamers aan de galerij zonder te openen ramen.
    Aangezien mijn huis verhuurd is als huis met 2 slaapkamers, heeft het huis dus GEEN slaapkamers.
    Kunt u dit bevestigen?
    Zo ja dan zal ik naar de woningbouwvereniging gaan.

peter
    Participant
    Post count: 580

Ho, niet te snel van stapel lopen. Het is niet geheel uitgesloten dat een huis slaapkamers, of andere verblijfsruimte, aan een afgesloten gang, een besloten verkeersruimte, kan hebben. In nieuwe en bestaande bouw verzet zich daar doorgaans de eis voor spuien uit het Bouwbesluit tegen. Een verblijfsruimte moet een te openen deel hebben. Maar vanuit gelijkwaardigheid worden er verblijfsruimten gebouwd zonder te openen delen, bijvoorbeeld langs drukke wegen met een hoge geluidbelasting. Daar wordt dan vaak gespuid met mechanische ventilatie.

Terugkomend bij de vraag of een te openen raam in deze situatie niet is toegestaan vanuit brandveiligheid, dat klopt.

roy slaats
    Participant
    Post count: 12

@Peter,

Wanneer er vanuit het appartement in twee richtingen gevlucht kan worden (die behalve bij de toegang nergens samenvallen). Dan mag het raam toch gewoon te openen zijn?

Wanneer echter artikel 2.157 lid 4 wordt toegepast, dan mag niet gevlucht worden langs een draaibaar constructie onderdeel.

Dit is echter niet uit de openingspost te achterhalen.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.