Brandpreventieforum Forums Bouw Showroom auto’s: winkel- of industriefunctie?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 28
    #270 |

Oftewel: een showroom voor auto’s, valt die strikt genomen binnen de winkel- of industriefunctie?

De feitelijke verkoop van auto’s vind plaats in afzonderlijke kantoortjes…

petert
    Bijdrager
    Post count: 196

Als je 1 van deze 2 functies er aan wil knopen is het toch echt winkel.
    Juridisch gezien is de koop rond op het moment dat verkoper en koper overeenstemming bereiken, niet zozeer wanneer het papierwerk wordt afgehandeld (zou dus ook buiten kunnen zijn bij de inruilwagen van de koper) dus de koop kan wel degelijk gesloten worden in de showroom.

Van de andere kant, showroom, industrie? wordt er gesleuteld, worden er andere werkzaamheden verricht als verkoop?

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Praktijkboek Bouwbesluit rekent een showroom onder winkelfunctie…

vinma
    Bijdrager

Het leek me wel een aardige gedachtenkronkel. Natuurlijk heb je het over een winkelfunctie in het kader van "het verhandelen van goederen", maar het bedrijfsmatig "opslaan" (van auto’s) in dit geval valt binnen de industriefunctie…..

Overigens hoeft er in een ruimte niet per sé gesleuteld of geproduceerd te worden om industriefunctie te zijn, opslag "mag"ook….

petert
    Bijdrager

Hoe bestempel je dan een supermarkt. Vrijwel de gehele voorraad ligt in de winkel, is dit dan ook opslag?

Vind het alleen jammer dat dit soort zaken niet in (rechtstreek)uit het bouwbesluit zelf te halen zijn maar weer in een praktijkboek.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267

Het is logisch dat het een winkelfunctie is. Niet vanwege wat er opgeslagen ligt, maar vanwege de soort van mensen. Een magazijn is niet bedoeld om mensen te ontvangen, er zullen alleen enkele personen rondlopen welke daar bekend zijn en er voor de uitoefening van hun functie thuishoren. De aanwezigheid van personen is beperkt tot de personen die productie leveren, het opslaan van het product is in deze belangijker dan de aanwezigheid van de persoon.
    Een winkel daarentegen zal veel bezoekers krijgen de de situatie daar niet kennen, bezoekers kunnen minder valide zijn of anderszins ‘moeite’ met het gebouw krijgen. De aanwezigheid van deze personen is noodzakelijk voor de bedrijfsvoering, je verkoopt tamelijk weinig wanneer er niemand langskomt. Hier staat de verkoop aan personen voorop.

Een autoshowroom valt naar mijn mening in die laatste categorie. (of je moet een camerasysteem in je showroom installeren, en de bezoekers vanuit een cubicle de wagens met de camera laten bekijken. Dan praten we verder… :lol: )

Een leuke tegenvraag. Bij de IKEA loop je op het eind door het ‘afhaalmagazijn’. Hoe zouden jullie dat gedeelte typeren? Het is duidelijk opslag, dus industrieel, maar de bezoekers lopen er stuk voor stuk doorheen, ook zonder iets gekocht te hebben… :wink:

petert
    Bijdrager

Volgens mij gaan we hier de diepte in.. :wink:
    Tegen vraag: en de Aldi dan?
    Het afhaal deel van de Ikea ziet er misschien wel uit als opslag, maar de gangpaden zijn wel degelijk ingericht op "bezoekers" Over het algemeen probeert men de gangpaden in magazijnen zo klein mogelijk te maken (ruimte is geld), de Ikea maakt de paden dusdanig breed dat je er met gemak een hummer in kunt keren.
    Voor mij is dit dus niet echt een industriële opslag maar echt in gericht op consumenten.

vinma
    Bijdrager

Ik heb het geprobeerd, maar ik reed met m’n Hummer die hele stelling omver…. :D

De winkelfunctie laat zich dus niet altijd even goed definiëren… Het valt me op dat SenterNovem en TNO is hun stukken over energiepresaties van gebouwen wél de mogelijkheid scheppen een showroom tot industriefunctie te bombarderen.

Maar da’s een geheel ander tak van sport….. :roll:

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.