Brandpreventieforum Forums Bouw sedum dakbedekking

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 82
    #2615 |

puur ter lering ende vermaeck….

Zijn er mensen hebben die ervaring hebben hoe een sedum-dak zich gedraagt in het geval van brand????

erwin brinkhorst
    Bijdrager
    Post count: 93

Heel goed als het een week heeft geregend, heel beroerd na twee weken van 30 graden.

Voor zover ik weet heeft niemand dit om die reden ooit beproefd.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

:H:

Insurers warn of fire risk from green roofs

http://www.building.co.uk/news/insurers … 55.article

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Verzekeraars zijn voor alles bang wat kan branden.

marcel van opdam
    Bijdrager
    Post count: 174

Ik zie het probleem niet zo. Stukje temperatuurmeting in combinatie met sproei-installatie. Dit soort daken worden vaak zo beveiligd en dus lekker nat gehouden. Temperatuurmeting wordt vaak met een listige kabel gedaan. Filmpje hoef ik niet te zien. Ik heb ook zwembaden zien branden.

joosth
    Bijdrager

Zijn er geen mensen die het in de praktijk bij een brand hebben ervaren???

marcel van opdam
    Bijdrager
    Post count: 174

Er zullen best wel brandweerlieden zijn die uit ervaring kunnen spreken. Maar als je het preventief goed aanpakt dan wordt het aantal ervaringsdeskundigen steeds minder. En dat is het doel van dit brandpreventieforum.

erwin brinkhorst
    Bijdrager
    Post count: 93

Hier is wel wat meer info te vinden over de brandbaarheid van sedumdaken (http://www.liveroof.com/?page=Architect … SiteSafety). Zelfs met een filmpje waarin een zojuist bewaterd, fris groen sedumdak wordt blootgesteld aan vlammen. Wel een hoog ‘wij van wc-eend adviseren wc-eend’ gehalte. Maar toch een eerlijke disclaimer: als je plantsoorten gebruikte die droger zijn dan de geteste plantsoorten, dan zal het resultaat afwijken (lees: slechter zijn).

Er is zelfs een ANSI norm die ingaat op de brandveiligheid van groene daken te bepalen en eisen stelt, aan bijvoorbeeld de ‘ongecompartimenteerde’ omvang van dergelijke daken (werkingssfeer binnen Amerikaanse bouwregelgeving!) (http://www.liveroof.net//media/ANSI_SPRI_VF-1.pdf)

Aardig detail: de leverancier betoogt dat een irrigatie-systeem eigenlijk nooit nodig is om de beplanting in leven te houden. De norm echter noemt een irrigatie-systeem in een niet-limitatieve lijst van voorzieningen om te droge beplanting op het dak, met het oog op de brandbaarheid, te voorkomen.

joosth
    Bijdrager

@erwin, dank voor de info….ik begrijp uit de reacties dat er in NL dus nog geen echt concrete ervaring is met hoe een sedumdak zich in de praktijk houd bij brand???? zowel positief als negatief?

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.