Brandpreventieforum Forums De Koffiehoek Scootmobiel in brand, in Apeldoorn

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950
    #928 |

Heeft iemand nog een leuk projectje waar hij moet laten zien dat een scootmobiel in de vluchtwegen echt niet verstandig is?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ep7dOj08Xt8[/youtube]

koolifantkoolifant
    Bijdrager
    Post count: 312

impressive… wat zou je hieraan kunnen doen om brand te voorkomen? Ik heb begrepen dat brand meestal ontstaat bij opladen. Je kunt ze natuurlijk laten opladen in een apart BC maar dat is niet praktisch in het gebruik. Als oma met zo’n ding rondracet zal dat inhouden dat ze wrs ook niet zo makkelijk van het oplaadpunt naar haar woninkje loopt. Het veiligst is natuurlijk om te zeggen dat het niet mag, maar zou hier niet iets creatiefs te verzinnen zijn? Om maar even een gek idee te noemen: een sprinklerkop boven de scoot. Rook los je daar niet geheel mee op maar het is iets. Of iets van een automatische blusdeken opgehangen boven de scoot???? (ok ok, ook vergezocht). Of bepaalde electrische voorzieningen om brand bij opladen te voorkomen?

Formeel moet de scoot natuurlijk voldoen aan klasse 2 om op een corridor te staan maarja dat kan je natuurlijk nooit garanderen.

Ben benieuwd.

[attachment=0]no scoots in here!.jpg[/attachment]
    no scoots in here!.jpg

It burns us, preciousssss !!!

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Dat brandt inderdaad best! Zou je op het eerste gezicht niet verwachten. Wat betreft de oplaadplek: vaak gebeurt dat ergens in een centrale gang (uitgaande van woongebouw), brandtechnisch gezien is dat volgens mij dan de beste oplossing. Uitgaande van een ontwerp dat aan de eisen voldoet, heb je dan altijd een vluchtweg (of zit minimaal 30 minuten veilig in je woning). Je moet er toch niet aan denken dat dit in de hal van je appartementje gebeurt :shock: Dan ben je het (gebraden) haasje :(

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

[attachment=0]no scoots in here!.jpg[/attachment]

Een verbodsbord kenmerkt zich door zijn ronde vorm, wit vlak met rode rand :twisted:
    Een waarschuwingsbord daarentegen door zijn driekante vorm

cu,
    Loe 8)

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Het beste zou hier natuurlijk zijn dat ieder appartement zijn eigen bouwkundige garage krijgt. Meerdelige deur omhoog, scoot-mobiel naar binnen rijden en de meerdelige, uiteraard 30 minuten brandwerende deur weer dicht. De scootgarage voorzien van ventilatie en een automatische melder, et voila… …probleem opgelost.
    Kost hooguit 2 à 3 m2 oppervlakte per appartement. Wil je het echt lux doen voorzie je de garage ook inwendig van een deur, hebben die oudtjes gelijk een echt drive-in woning!

AB

P.S.
    Emiel,

Kan ik dat filmpje ook als bestand krijgen. Wil er eigenlijk wel iets mee doen.

BVD.

koolifantkoolifant
    Bijdrager
    Post count: 312

Het beste zou hier natuurlijk zijn dat ieder appartement zijn eigen bouwkundige garage krijgt.

Tja dat geloof ik maar is voor het gemiddelde gebouw niet echt een realistische optie zou ik zeggen. Overigens.. een garage is een nevenfunctie van een woonfunctie… en die moet in een woongebouw in een apart BC… 60 min dus.

It burns us, preciousssss !!!

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Ik heb het filmpje even van youtube gedownload, zie bijlage.
    video.flv.zip

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    jano
    Bijdrager
    Post count: 222

Kun je op basis van onderstaand artikel uit de bouwverordening afdwingen dat scootmobielen e.d. in ruimten met een bepaalde status (rookvrije of brand en rookvrije vluchtroutes) niet in die ruimten mogen worden gestald of opgeladen? Of is stallen, opladen geen opslag in juridische zin?

Bijlage 3 Bouwverordening

Artikel 24 Opslag van goederen in rookvrije vluchtroutes
    De opslag van goederen is niet toegestaan in:
    a. rookvrije vluchtroutes van slaapgebouwen (woonfunctie, logiesfunctie, celfunctie, gezondheidszorgfunctie);
    b. brand- en rookvrije vluchtroutes van niet-slaapgebouwen (bijeenkomstfunctie, industriefunctie, kantoorfunctie, onderwijsfunctie, sportfunctie, winkelfunctie, overige gebruiksfunctie).

Toelichting bij artikel 24
    In het Bouwbesluit worden eisen gesteld aan constructieonderdelen ten aanzien van de beperking van de ontwikkeling van brand en de beperking van het ontstaan van rook. Met deze eisen dient voorkomen te worden dat een beginnende brand zich snel uitbreidt langs het oppervlak van een bouwwerk. Tevens dient voorkomen te worden dat als gevolg van een hevige rookontwikkeling het zicht voor vluchtende mensen beperkt wordt.
    In ruimten waardoor gevlucht wordt, stelt het Bouwbesluit over het algemeen hogere eisen aan het materiaalgedrag in relatie tot de ontwikkeling van brand en de beperking van het ontstaan van rook. In deze ruimten is de opslag van goederen daarom niet toegestaan. De opslag van bijvoorbeeld papier, stoelen, etc. heeft immers niet dezelfde kwaliteit als de bouwconstructies waarvoor die hogere eisen aan brandvoortplanting en rookdichtheid geldt.
    De bedoelde vluchtroutes waarin opslag niet is toegestaan, zijn bijvoorbeeld gangen en trappenhuizen in gebouwen met woonfuncties, logiesfuncties en gezondheidszorgfuncties (slaapgebouwen) of de brand- en rookvrije vluchtroutes (meestal trappenhuizen) in gebouwen met een kantoorfunctie, onderwijsfunctie, bijeenkomstfunctie, winkelfunctie (niet-slaapgebouwen). Wanneer volgens het Bouwbesluit in de vluchtroute verhoogde eisen gelden aan de mate van brandvoortplanting en rookdichtheid (brandvoortplantingsklasse 3, 2 of 1 / T2 of T1 en/of rookdichtheid 5,4 of 2,2 m-1) is de opslag van goederen in deze ruimten niet toegestaan.

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Ja, dat klopt. Dat artikel is te gebruiken, alleen de praktijk is anders (en zal in de toekomst ook wel zo blijven?). Daar komt natuurlijk nog bij dat die mensen die een scootmobiel hebben zo’n vervoersmiddel niet voor niets hebben; ze zijn dan ook over het algemeen slecht ter been.
    De scootmobiel beneden in de garage/berging parkeren en dan naar hun eigen woning lopen is natuurlijk ook niet alles.
    Ook gezien vanuit de wens om levensbestendige woningen te realiseren. Nu staan ze vaak in de gang voor/bij het appartement en gezien de rookproductie vind ik een drive-in berging nog niet zo gek (iemand die echt slecht ter been is zie ik zichzelf voor deze rookproductie ook nog niet zo snel uit de voeten maken).
    Bij bestaand zal dat waarschijnlijk over het algemen niet te realiseren zijn maar nieuwbouw natuurlijk wel, en doen we dat….?
    Sluit dan ook mooi aan bij de gedachte van levensbestendige woningen. En of de scootberging nu 30 of 60 minuten wbdbo heeft vind ik helemaal niet zo interessant (2.106, lid 2). Een appartement heeft nu ook vaak wel een ruimte (berging) voor wasmachine, wasdroger e.d. een rollator en alle andere brandbare goederen. Waarom zo strak in regels denken, dat een scootmobiel in een garage (Bc) buiten de woning zou moeten staan. Mag ik mijn scootmobile niet in dezelfde ruimte zetten als mijn wasdroger e.d??

Trouwens wat is de vuurbelasting/brandduur eigenlijk van zo’n scootmobiel.

AB

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.