15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 91
    #1137 |

Hallo,
    Wij hebben in onze instelling,gezondheisinstelling, glazen en geheel doorzichtige schuifdeuren in brandcompartimenten. Deze deuren lopen dicht bij brand en dienen met de hand open geschoven te worden. Hiervoor dienen stickers op de deuren geplakt te worden. Heeft iemand een idee welke tekst er op moet en op welke hoogte dit hoort?
    In het boek "brandveiligheidsinstallatie in gebouwen" staat wel een pictogram alsvoorbeeldje" voor klapdeuren"maar niet wat voor tekst oid bij een schuifdeur.

Heeft iemand een idee? alvast bedankt.
    Groet, Ron :kerstman:

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Op ooghoogte eeen duidelijke tekst met pijl. Bijvoorbeeld : deur naar zijkant open bewegen met een pijl er bij.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Ik heb eens een ontwerp gemaakt voor een soortgelijk probleem.
    Zie bijlage.

J. Nieuwland
    sticker deur.pdf

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    ronr
    Bijdrager

Hai,

Bedankt voor de reactie en het voorbeeld.

Groetjes,
    Ron

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

even voor de zekerheid; na het openen met de hand lopen de deuren wel weer uit zichzelf dicht? zoals ik het lees begrenzen ze toch een brandcompartiment vandaar.

ronr
    Bijdrager

Hallo,

De deuren lopen daarna weer vanzelf dicht. Ik zoek alleen een goede manier om duidelijk te maken, aan collegas en patienten, dat de deur bij een brandalarm met de hand geopend dient te worden.

Groetjes, Ron

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Hallo,

De deuren lopen daarna weer vanzelf dicht. Ik zoek alleen een goede manier om duidelijk te maken, aan collegas en patienten, dat de deur bij een brandalarm met de hand geopend dient te worden.

Groetjes, Ron

Kunnen de patiënten wel de deuren open krijgen ivm het hun beperkingen? (bijv rollator / krukken)

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Ik vraag me altijd af of dergelijke deuren wel doen wat ze moeten doen in geval van brand.
    Wordt de ontvluchting niet te veel belemmerd, of zijn ze voor het gemak van de architect beoordeeld als deuren die niet tegen de vluchtrichting in draaien. en wordt de brandwerendheid niet belemmerd door bijvoorbeeld optische sensoren die bij normaal gebruik de deur opensturen om personen te laten passeren, maar ook reageren op rook. En gaan ze, nadat ze met de hand zijn geopend ook weer dicht.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Volgens mij is het zo dat in dit geval sprake is van niet- of verminderd zelfredzame personen. Ingeval er ontruimt moet worden dient hier, m.i., het personeel (BHV) zorg voor te dragen.)Over het algemeen betekent dit horizontale ontruiming naar een naastgelegen compartiment. Na aankomst van de brandweer zullen zij de eventueel noodzakelijke verdere ontruiming coordineren.
    Dit soort deuren wordt om praktische redenen geplaatst. Als je met een bed (of rollator / rolstoel / scootmobiel van het ene compartiment moet naar het andere (bijv. ziekenhuis) is een draaideur niet bepaald een handige optie. Dus worden (altijd?) automatische schuifdeuren toegepast. Ik ga er vanuit dat de leverancier van de schuifdeur/gehele pui een attest hiervoor heeft die voldoet aan de WDBDO. Daarnaast geeft het boek "brandbeveiligingsinstallaties" een aantal eisen mbt de sturing en afkoppeling van de deur ingeval van brand. Een passief infrarood detector is niet toepasbaar, deze zal de deur kunnen openen ingeval van brand, ook een radardetector zal reageren door de verschijnselen bij brand, bijv. vallende plafondplaten. De deur moet dus gewoon uitgeschakeld worden en alleen handbediend te openen zijn aangevuld met (mechanisch) sluitmechanisme na openen. De WBDBO zou voor het volledige gevelelement bekeken moeten worden. Het glasoppervlak mag verhoudingsgewijs tov de gehele pui niet te groot zijn. (Kijk ook eens boven het plafond ter plaatse van de pui, je kunt hier nog weleens verrassingen tegenkomen)

J. Nieuwland

palmpie
    Bijdrager

Volgens mij is het zo dat in dit geval sprake is van niet- of verminderd zelfredzame personen. Ingeval er ontruimt moet worden dient hier, m.i., het personeel (BHV) zorg voor te dragen.)Over het algemeen betekent dit horizontale ontruiming naar een naastgelegen compartiment. Na aankomst van de brandweer zullen zij de eventueel noodzakelijke verdere ontruiming coordineren.
    Dit soort deuren wordt om praktische redenen geplaatst. Als je met een bed (of rollator / rolstoel / scootmobiel van het ene compartiment moet naar het andere (bijv. ziekenhuis) is een draaideur niet bepaald een handige optie. Dus worden (altijd?) automatische schuifdeuren toegepast. Ik ga er vanuit dat de leverancier van de schuifdeur/gehele pui een attest hiervoor heeft die voldoet aan de WDBDO. Daarnaast geeft het boek "brandbeveiligingsinstallaties" een aantal eisen mbt de sturing en afkoppeling van de deur ingeval van brand. Een passief infrarood detector is niet toepasbaar, deze zal de deur kunnen openen ingeval van brand, ook een radardetector zal reageren door de verschijnselen bij brand, bijv. vallende plafondplaten. De deur moet dus gewoon uitgeschakeld worden en alleen handbediend te openen zijn aangevuld met (mechanisch) sluitmechanisme na openen. De weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag zou voor het volledige gevelelement bekeken moeten worden. Het glasoppervlak mag verhoudingsgewijs tov de gehele pui niet te groot zijn. (Kijk ook eens boven het plafond ter plaatse van de pui, je kunt hier nog weleens verrassingen tegenkomen)

J. Nieuwland

Hoe ‘handig’ kan je een bed door zo’n schuifdeur krijgen? :?:

Volgens mij zit boven een pui / wand altijd een bezuinigingskans voor een aannemer…. :evil: :evil:

ton van hoof
    Bijdrager
    Post count: 29

Hoe zit het met de tekst in het bouwbesluit in artikel 2.171 Een nooddeur kan geen schuifdeur zijn.
    Zit in het hoofdstuk rookvrije vluchtroutes.

Groeten Ton

palmpie
    Bijdrager

Hoe zit het met de tekst in het bouwbesluit in artikel 2.171 Een nooddeur kan geen schuifdeur zijn.
    Zit in het hoofdstuk rookvrije vluchtroutes.

Groeten Ton

en wat is de definitie van een nooddeur… ? :wink:

ton van hoof
    Bijdrager
    Post count: 29

Helder. Verklaard veel.

Bedankt palmpie

Groeten Ton

palmpie
    Bijdrager

Helder. Verklaard veel.

Bedankt palmpie

Groeten Ton

Ik ging er van uit dat als je dit van schuifdeuren op kon zoeken dat je ook wel in hoofdstuk 1 van het bouwbesluit kon kijken. Sorry, mijn fout… Ik schat soms mensen te hoog in…

Voor jou:

http://www.bouwbesluitonline.nl , paragraaf 1.1, 18e definitie.

nooddeur: een deur die uitsluitend is bestemd om het bouwwerk te ontvluchten;

Is het zo helemaal duidelijk? :wink:

ronr
    Bijdrager

Heren,

Bedankt voor jullie, uitgebreidde, uitleg.
    Het is aardig duidelijk zo, Ik heb met de BHV afgesproken dat als er een brandalarm komt op een afdeling waar een schuifdeur zit, zij een extra ontruimer sturen om de schuifdeuren te openen voor de verpleeging.

Gr, Ron :kerstman:

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.