Brandpreventieforum Forums Bouw Schuifdeur in rookscheiding

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 74
    #2429 |

Beste lezers,

Ik ben tegen het volgende probleem aangelopen. Ik heb een onderwijsfunctie, nieuwbouw. De WRD begrenzing is geplaatst tussen een aantal lokalen en een gang. In deze scheiding bevinden zich zelfsluitende loopdeuren t.b.v. ontvluchting. Maar ook schuifdeuren die vanwege het gebruik geplaatst zijn. Deze schuifdeuren zijn tevens uitgevoerd met een WRD 30 minten maar niet zelfsluitend. Nu komt de brandweer met artikel 2.138, alle beweegbare constructie-onderdelen zelfsluitend moeten zijn. Dit is voor de schuifdeuren dus een probleem.

Ik kan de rookscheiding niet anders leggen daar ik dan met de loopafstanden in de knoop kom of er extra scheidingen moeten worden aangebracht. Ik kan de loopafstand ook niet vergroten d.m.v. de bezetting te verlagen. De loopafstand is al 30 meter (maximaal voor onderwijsfunctie). Het gebouw is al voorzien van een BMI type V+D.

Andere mogelijke oplossing is om t.p.v. de lokalen een extra uitgang naar buiten te maken d.m.v. een noodtrap.
    Zelf zat ik ook te denken om de schuifdeuren te voorzien van kleefmagneten die gekoppeld worden aan de BMI.

Heeft iemand van jullie ook ervaring met een soortgelijke situatie. En hoe is dat daar opgelost? Of zijn er nog andere tips en trucs?

Alvast bedankt!

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 331

Drie opmerkingen mijnerzijds,
    * Waarom zou je een schuifdeur niet zelfsluitend kunnen maken? Los van de vraag of een schuifdeur in de vluchtroute
    voor de hand liggend is.
    * Sowieso zou ik opteren voor extra noodtrappen.
    * Toegevoegde waarde van kleefmagneten op schuifdeuren die niet zelfsluitend zijn zie ik niet.

miek
    Bijdrager
    Post count: 74

Bedankt voor je reactie.
    Het gaat in dit geval om een hefschuifpui, hout. De schuifpui wordt niet gebruikt als vluchtdeur hier is een aparte zelfsluitende loopdeur voor aanwezig.
    Als je de hefschuifpui zelfsluitend maakt d.m.v. automatische bediening is een kleefmagneet misschien inderdaad wel overbodig.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.