7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 312
    #2734 |

Even een vraagje uit de privé sfeer: ik heb een schitterende openhaard in mijn pas gekochte huisje en de vorige bewoner heeft een soort van inducerende kap op de schoorsteen laten zetten. Zoiets als in de bijlage (weet niet welk type het precies is). Nou beweerde ie dat er door dat ding het niet meer nodig zou zijn om de schoorsteen te vegen. Op zich kan ik me er iets bij voorstellen: omdat ie vrijwel continue draait heb je ook een vrijwel continue luchtstroom dus zal zich minder snel vanalles gaan ophopen in de schoorsteen. Maar ik vind het ook wel wat dubieus. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan er niet echt wat over vinden op het wereldwijde webje. :bwt:
    voorbeeld.jpg

It burns us, preciousssss !!!

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Volgens mij is een dergelijke kap bedoeld om de natuurlijke trek van een rookkanaal te vergroten.
    Aanslag in het rookkanaal wordt veroorzaakt door meerdere factoren,zoals bijvoorbeeld:
    – hout te vochtig;
    – kachel/haard te groot voor de ruimte, wordt dus geknepen wat vervolgens een onvolledige verbranding oplevert;

Belangrijk is dat de kachel/haard en het kanaal zo snel mogelijk op temperatuur komen om aanslag (oa ook door condensvorming) te voorkomen.

Zelf heb ik een RVS flexibele buis in het gemetselde kanaal aangebracht en daardoor is het kanaal ook snel op temperatuur. Jaarlijks vegen levert hooguit een halve emmer droge asachtige substantie op, mooi grijs van kleur.

Ik denk niet dat de toegepaste kap erg van invloed is op het aanslaan, hoogstens indirect door bovengenoemde.

Zou toch adviseren jaarlijks te vegen.

J. Nieuwland

ivo de hoogen
    Bijdrager
    Post count: 125

Daarnaast schrijft het bouwbesluit voor dat er adequaat onderhoud dient plaats te vinden aan rookgasafvoeren. De verzekeraar zal bij brand altijd vragen om een bewijs van reiniging van de schoorsteen. Wij hebben zelf gevraagd om minder regels, we kregen er gewoon kapstokartikelen voor terug…. ;-)

koolifantkoolifant
    Bijdrager

Ja ok, maar het bouwbesluit kent ook gelijkwaardigheid dus daar zou je nog iets mee kunnen maargoed, dan moet ik eerst naar B&W :)
    Tja nou ja volgens mij is de vraag tot deregulering nooit bedoeld zozeer als minder regels, maar als duidelijke, begrijpelijke, eenduidige en overal het zelfde zijnde regels. Met kapstokartikelen werkt men dit feitelijk tegen en keren we terug naar de regeling bouwbesluit periode. Maargoed beetje offtopic. Eerst maar eens een schoorsteenveger zoeken :)

koolifantkoolifant
    Bijdrager

Volgens mij is een dergelijke kap bedoeld om de natuurlijke trek van een rookkanaal te vergroten.
    Aanslag in het rookkanaal wordt veroorzaakt door meerdere factoren,zoals bijvoorbeeld:
    – hout te vochtig;
    – kachel/haard te groot voor de ruimte, wordt dus geknepen wat vervolgens een onvolledige verbranding oplevert;

Belangrijk is dat de kachel/haard en het kanaal zo snel mogelijk op temperatuur komen om aanslag (oa ook door condensvorming) te voorkomen.

Zelf heb ik een RVS flexibele buis in het gemetselde kanaal aangebracht en daardoor is het kanaal ook snel op temperatuur. Jaarlijks vegen levert hooguit een halve emmer droge asachtige substantie op, mooi grijs van kleur.

Ik denk niet dat de toegepaste kap erg van invloed is op het aanslaan, hoogstens indirect door bovengenoemde.

Zou toch adviseren jaarlijks te vegen.

J. Nieuwland

klinkt aannemelijk. Dank je

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Uit praktijkervaring :brwman: kan ik meedelen dat ik genoeg van dat soort kappen heb gedemonteerd om vervolgens de schhoorsteenbrand te kunnen blussen (ramoneuren) :BRAND:

koolifantkoolifant
    Bijdrager

Even terugkomend op deze oude post. Destijds toch maar mijn schoorsteentje laten vegen en nou… daar kwam een hoop zooi uit zeg.. Mooie kul hebben ze dus verkocht aan de vorige bewoner . Achteraf ook gehoord dat dat een bedrijf uit Breda of zo was die elk jaar weer een andere naam heeft.. zegt al genoeg dus. Maargoed dank heren voor het voorkomen van een brandende schoorsteen, ik geniet nu weer heerlijk van een mooi beheerst brandje waar het hoort te branden :)

Iedereen trouwens hele mooie feestdagen en gelukkig (en natuurlijk brandveilig) nieuw jaar gewenst.

:kerstman: :brwman: :kerstman: :brwman: :kerstman: :brwman: :kerstman: :brwman: :kerstman: :brwman: :kerstman: :brwman: :kerstman: :brwman:

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.