Brandpreventieforum Forums Bouw Scheuren in vluchttrappenhuis

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 4
    #2214 |

Hallo,

Ik kwam laatst een situatie tegen, waarvan ik eigenlijk niet goed weet waar ik er iets over kan vinden.

Het gaat om een kantoorgebouw van 10 bouwlagen. De noodtrappenhuizen aan de kopsekanten van het gebouw zijn uitgevoerd als een brand- en rookvrije vluchtroute (BB 2.165). Nu zijn er op een aantal locaties aan de binnenzijde van het vluchttrappenhuis lichte scheuren in de muren te zien. Hier is ook te zien dat er lucht (tocht) doorheen komt want het wordt rondom de muren naast de scheuren zwart. Je kunt niet door de scheuren heen kijken, daar is die wel te klein voor.

Nou is mijn vraag hoe je dit moet aanmerken m.b.t. de brandveiligheid. Mij lijkt het brandwerend bewerken van de scheuren sowieso aan te raden, maar hoe zit het met de drukverschillen die kunnen ontstaan tijdens een brand? Wat voor gevolgen kan dat hebben voor de constructie van het trappenhuis met scheuren. Hier is weinig tot niks over te vinden.

Heeft iemand enig idee hoe met deze situatie om te gaan?

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

hiervoor zou je de beoordelingscriteria van de NEN 6069 moeten bekijken. Deze geven aan welke openingen nog zijn toegestaan voor een positieve beoordeling aan het van de test (criterium vlamdichtheid). Dit zegt echter weinig over de grootte van de openingen vóór de brand. Daarnaast moet je je bedenken dat het aansmeren van scheurtjes in het metselwerk met gips of stucmortel ook weer niet zo’n omvangrijke klus is, dat je dat op de lange baan zou moeten schuiven.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.