Brandpreventieforum Forums Sprinklerinstallatie NFPA en NEN Scheiding gesprinklerd ongesprinklerd

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 11
    #2163 |

Hallo allen,

Kan iemand mij iets vertellen over de scheidingsconstructie tussen gesprinklerd en ongesprinlkerd gebied?
    Conform de VAS (artikel 2.3) kom ik uit op een WBDBO van 240 minuten. Echter zeg de adviseur 60 minuten.
    Het betreft een parkeergarage met hierboven kantoor. Het kantoorgedeelte is voorzien van sprinkler.
    Motivatie van adviseur was "we doen het altijd zo".

Ben benieuwd naar jullie reactie’s.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Echter zeg de adviseur 60 minuten, Motivatie van adviseur was "we doen het altijd zo

Jullie hebben beide gelijk, in het VAS staat nog 240 minuten.

Een goede bradnveiligheids/sprinkler adviseur had je kunnen vertellen dat de 240 minuten eis zoals gesteld in het VAS niet meer van toepassing is en dat dit tegenwordig in een ander document geregeld is.

In het LPCB MEMORANDUM 65 CLASSIFICATIE VAN CERTIFICATEN NAAR BRANDCOMPARTIMENTERING is aangegeven hoe omgegaan dient te worden met brandscheidingen tussen niet gesprinklerd en gesprinklerd gebied. Dit document kan je op onderstaande link downloaden:

http://www.hetccv.nl/binaries/content/assets/ccv/dossiers/kwaliteitsregelingen-en-instrumenten/ccv-regelingen/memorandum-65.pdf

In de basis is voor de certificering een 60 minuten eis van toepassing.

mabr elenbaas
    Bijdrager
    Post count: 11

Dank voor je reactie.

In memorandum staat dat de minimale eis 60 minuten is en dat de waarden in het UPD moet zijn vastgelegt.

Citaat:
    "De WBDBO-waarden moeten ten minste voldoen aan de geëiste waarden in het uitgangspuntendocument. Indien een waarde hoger is dan de vereiste waarde moet de vereiste waarde of, indien bekend en aantoonbaar, de
    werkelijke waarde worden weergegeven".

Hoe moet ik dit dan lezen?

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Hoe moet ik dit dan lezen?

Je hebt meerdere klassen, de brandcompartimentsklasse uitgedrukt in een letter A t/m D.

Bij klasse B is een 60 minuten eis van toepassing, jouw geciteerde tekst is van toepassing bij klasse C.

Welke klasse je kiest zou moeten komen uit de onderbouwing van je gelijkwaardigheid, in de meeste situaties wenst de brandweer klasse B of hoger.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.