15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #1435 |

Op dit moment loopt bij ons de volgende discussie.
    Indien ik een trappenhuis heb, waarbij een (dichte) trap "open en bloot" in het trappenhuis geplaatst is (dus geen bouwkundige afscherming aan de zijkant, alleen een open leuning), kan dit dan gezien worden als een schalmgat!

Op de ene cursus projecteringsdeskundige wordt verteld dat er dan op iedere verdieping een rookmelder moet komen en op de andere cursus (zelfde cursus, ander opleidingscentrum) wordt verteld dat dit gezien kan worden als schalmgat waardoor de rookmelders om de andere verdieping geplaatst kunnen worden.

Hoop dat mijn omschrijving van het probleem duidelijk is, zoniet hoor ik dit graag.

B.v.d. M. Keulers

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

http://www.brandpreventieforum.nl/forum/brandmeldinstallatie-ontruimingsinstallatie/projectering-rookmelders-bordes-trappenhuis-t1319.html

Een schalmgat is normaliter een gat tussen de trapvlakken in.
    Hierdoor kan de rook vrij omhoog stijgen. Zonder schalmgat en met tussenwand moet de rook zal een wokkelpatroon omhoog.

In het geval dat er geen schalmgat is, maar ook geen tussenwand, zal de rook moeten zigzaggen. Deze route is vergelijkbaar met een schalmgat. Sterker nog, de rook komt eerder het plafond met rookmelder tegen.

j vroon
    Bijdrager
    Post count: 89

Zoals Kruislijst al aangeeft is een schalmgat het open gedeelte tussen de trapdelen in.
    Wat niet klopt is zijn opmerking over het vergelijk met een schalmgat bij het zigzaggen van de rook.

Bij een schalmgat zal de rook "sneller" stijgen en zich langzaam verspreiden. Als er geen schalmgat is moet de rook langs de trap omhoog en zal dus op zeker een melder tegenkomen waar dit bij een schalmgat afhankelijk zal zijn van de verspreiding van de rook. Pas als de rook voldoende verspreid is zal deze een melder tegenkomen. In verband met die verspreiding is een melder om de verdieping afdoende bij een schalmgat.

marcel keulers
    Bijdrager
    Post count: 2

Als ik het nou goed lees beweert Kruislijst dat de constructie zoals omschreven gezien kan worden als een schalmgat en dus een melder om de verdieping en beweert J. Vroon dat dit niet gezien kan worden als schalmgat, dus op iedere verdieping.
    Ziet er naar uit dat we hier dadelijk dezelfde discussie krijgen als we hier op kantoor hebben :-)
    Mijn docent op de cursus projecteringsdeskundige was van mening dat indien de contructie open was (je hoeft dus niet om een muur o.i.d. heen te lopen) dit gezien kon worden als schalmgat. Was de trap ingesloten tussen bv. 2 muren dan was er geen schalmgat en dus op iedere verdieping een melder.
    Denk dat dit soort zaken altijd een discussie opleveren zolang het niet duidelijk beschreven is in bv. de NEN2535.

Ik ben benieuw of nog meer mensen hier een mening over hebben.

kruislijst
    Bijdrager

ik zeg: proefbrand!

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

ik zeg: proefbrand!

Maar welke hoogte moet je dan aanhouden voor het aantal blokjes / matjes? :wink: :lol:

kruislijst
    Bijdrager

verwacht niet dat het inkomen van een melder nu afhankelijk is van een matje meer.

j vroon
    Bijdrager
    Post count: 89

Als ik het nou goed lees beweert Kruislijst dat de constructie zoals omschreven gezien kan worden als een schalmgat en dus een melder om de verdieping en beweert J. Vroon dat dit niet gezien kan worden als schalmgat, dus op iedere verdieping.
    Ziet er naar uit dat we hier dadelijk dezelfde discussie krijgen als we hier op kantoor hebben :-)
    Mijn docent op de cursus projecteringsdeskundige was van mening dat indien de contructie open was (je hoeft dus niet om een muur o.i.d. heen te lopen) dit gezien kon worden als schalmgat. Was de trap ingesloten tussen bv. 2 muren dan was er geen schalmgat en dus op iedere verdieping een melder.
    Denk dat dit soort zaken altijd een discussie opleveren zolang het niet duidelijk beschreven is in bv. de NEN2535.

Ik ben benieuw of nog meer mensen hier een mening over hebben.

Ik wil de Van Dale er niet bijhalen maar bij schalmgaten gaat het om een opening waarbij je van boven naar beneden en vice versa het hele trappengat door kunt kijken.
    In het omschreven trappenhuis is dat niet het geval.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

verwacht niet dat het inkomen van een melder nu afhankelijk is van een matje meer.

Met 40 beukehoutenblokjes zal hij altijd wel komen… desnoods 5 verdiepingen boven de proef… Dus hoe weinig gebruik je? 8)

In amerika zijn een tijdje geleden doden gevallen in een trappenhuis omdat ze tijdens de ontruiming rook tegenkwamen in het trappenhuis en ze doordat de trappenhuisdeur maar aan één kant te openen was niet meer terug de verdieping op konden. Hoe gaan wij bij detectie van rook in een trappenhuis de aanwezigen waarschuwen een bepaalde trap niet meer te gebruiken?

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

nou zijn amerikanen wel niet de allerslimste :)

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Even voor mijn beeld: hebben we het hier over beschermde trappenhuizen? Als een trappenhuis bouwkundig brand- en/of rookvrij gehouden wordt, wat is dan de noodzaak voor een melder?

Ik ben geen projecteringsdeskundige, dus graag uitleg op grond waarvan je daar een melder zou moeten hebben.

thx

Joachim

johan
    Bijdrager

Ook als er sprake is van een rookwerend of zelfs brand en rookvrije vluchtroute betekent dat niet dat in zo’n route of trappenhuis geen rook zou kunnen ontstaan.
    Voorbeeld: Als ik een (standaard) kantoorverdieping verdeel in 2 rookcompartimenten kan in beide compartimenten brand en rook ontstaan en toch kunnen beide compartimenten een rookvrije vluchtroute zijn.
    In een aantal gevallen is het dan toch wel handig om daar detectie in te plaatsen (op basis van het GB).
    Zo kan een trappenhuis ook een rookvrije rookvrije vuchtroute zijn maar dat wil niet zeggen dat er geen brand en rook in dat trappenhuis kan ontstaan. Het rookvrije trappenhuis en de verblijfsruimten kunnen deel uit maken van het zelfde BC. Dus wil ik in een aantal gevallen de vluchtroutes bewaken met automatische detectie. (gedeeltelijke bewaking)

Moderator

Je zegt ‘kan handig zijn’, maar dat geeft niet aan dat het vereist is… Op basis van art. 2.2.1. lid 1 of 4 van het gebruiksbesluit krijg je een type installatie toegewezen die aan de NEN2535 moet voldoen. Waar in de NEN2535 staat dat er op die plaats rookmelders moeten worden aangebracht? En bij welk type melding/detectie is dit van toepassing?

Wat ik er zo vlug zelf over terugvind:

Alleen bij volledige bewaking lijkt er noodzaak ook de verkeersruimten van brandmelders te voorzien. alleen zegt art. 7.1.1. van de NEN dan ook dat "Een uitzondering hierop vormen de hierna genoemde ruimten waarin, door het niet voorhanden zijn van brandbaar materiaal en/of ontstekingsbronnen, geen of nauwelijks brand kan ontstaan". Je zou dus kunnen beredeneren dat een brand- en rookvrije vluchtroute juist zo ontorpen is, en geen brandmelders behoeft.

Ook zegt dat artikel nog "Het is eveneens mogelijk een deel van een gebouw van een volledige bewaking te voorzien, mits tussen het wel en niet bewaakte deel een, door de bevoegde autoriteit vastgestelde, brandcompartimentering (brandscheiding) aanwezig is.". Je zou dus wellicht zelfs kunnen zeggen dat trappenhuizen, die van zichzelf al een brandscheiding bezitten, ongedetecteerd zouden kunnen blijven…

johan
    Bijdrager

Preventief gezien is het soms wel handig om mensen op tijd te waarschuwen als er rook in verkeersruimten ontstaat of aanwezig is. Uiteraard worden de eisen hiervoor gesteld in het GB.
    Wanneer sprake is van de bewakingsomvang gedeeltelijke bewaking, volledige bewaking of in een aantal gevallen ruimte bewaking, dienen de verkeersruimten en dus ook de trappenhuizen te worden voorzien van automatische rookmelders. Waar en hoe een automatische rookmelder moet worden geplaatst is weer terug te vinden in de projecteringsrichtlijnen van de NEN 2535.

Moderator

stap je dan niet wat makkelijk over het feit heen dat er in de NEN een onderscheid wordt gemaakt tussen verkeersruimtes (om van ruimte naar ruimte te komen) en vluchtroutes (die naar het aansluitend terrein leiden)?

Nu heb ik de digitale BRIS-versie van de NEN voor me, en in art. 7.1.2. staat een verwijzinkje ‘1’ bij het woord vluchtroute. Kan iemand met een papieren versie me vertellen waar dat naar verwijst?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.