Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Schacht met tussenvloeren als opslag?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 29
    #2131 |

In de NEN2535:1996 staat het volgende:

7.1.1 Volledige bewaking

Een uitzondering hierop vormen de hierna genoemde ruimten waarin (…) geen of nauwelijks brand kan ontstaan:
    -sanitaire ruimten……..
    -opslagruimten met een vloeroppervlakte kleiner dan 2 m²
    -Kabelkanalen en schachten, die voor personen niet via een deur toegankelijk zijn

en

7.12.7.10 Plaatsing van rookmelders in kabelschachten
    (…) Schachten met dichte vloeren of roostervloeren zijn als aparte ruimten te beschouwen. (…)

Mijn vraag is als volgt:
    In de zin van de artikelen hierboven ga ik er vanuit dat schachten die zijn voorzien van een deur en (rooster)vloeren én een vloeroppervlak kleiner dan 2 m² hebben gezien mogen worden als een opslagruimte en dat ik ze dus in het kader van artikel 7.1.1 niet hoef te voorzien van een rookmelder.

Volgens mij voldoet de BMI dan nog steeds aan de norm….
    Wat is jullie mening?

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

In de zin van de artikelen hierboven ga ik er vanuit dat schachten die zijn voorzien van een deur en (rooster)vloeren én een vloeroppervlak kleiner dan 2 m² hebben gezien mogen worden als een opslagruimte en dat ik ze dus in het kader van artikel 7.1.1 niet hoef te voorzien van een rookmelder.

Een schacht loopt door over meerdere bouwlagen, brand hier heeft direct gevolgen voor andere verdiepingen. De aanwezigheid van detectie lijkt mij noodzakelijk.

Een schacht met dichte vloeren (een rooster beschouw ik als openvloer), is niet spannender als een bergruimte < 2 meter. De afwezigheid van detectie zou afhankelijk van de situatie mogelijk acceptabel zijn.

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Waar staat dat schachten in opslagruimten veranderen als er roostervloeren in zitten?
    De 2m2 lijkt mij hier niet van toepassing, dus detectie toepassen.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Ik ben het met voorgaande reacties eens, detectie toepassen.

J. Nieuwland

leon rijsdijk
    Bijdrager
    Post count: 48

Detetkie toepassen een schacht is altijd een zwakke plek in je compartimentering zeker als je de vuurlast in deze ruimte ook nog eens gaat verhogen door dit als opslag te gebruiken, overigens mag je een rooster vloer niet als dicht beschouwen om de simpele redenen dat de rook hier zeer moeilijk doorheen gaat ik weet dat het wel zo is met een rooster plafond??

steven van der bent
    Bijdrager
    Post count: 6

Volgens norm moeten roostervloeren gezien worden als dichte vloer en een belemmering voor rook.

Ik heb in december 2010 een installatie gecertificeerd gekregen.
    Schachten met roostervloeren gedeeltelijke bewaking.
    Om de verdieping was apparatuur aanwezig. op die verdiepingen plaatsten wij automatische detectie in de schacht.
    Volledige bewaking plaatsten wij op elke verdieping melders in de schacht.

ook waren er schachten met opslag (opp groter dan 2 vierkante meter.)
    op last van de brandweer moest of de opslag er uit of detectie geplaatst worden.
    Als ze kleiner waren dan 2m2 hoefte dit niet

Er staat nergens in de 2535 dat de 2m2 regel niet opgaat als er roostervloeren zijn.
    En een rooster plafond?? is gewoon de onderkant van een roostervloer lijkt mij.

dus tenzij het PVE anders vermeld ben ik het niet met bovenstaande reactie’s eens.

leon rijsdijk
    Bijdrager

Dus jij geeft aan dat wanneer de schacht kleiner is dan 2 vierkante meter er geen detectie in hoeft geplaatst te worden terwijl er een roostervloer of dichte vloer in zit, en ruimte toegankelijk is??
    Welke ispectieinstelling heeft deze installatie geinspecteerd??

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

Dus jij geeft aan dat wanneer de schacht kleiner is dan 2 vierkante meter er geen detectie in hoeft geplaatst te worden terwijl er een roostervloer of dichte vloer in zit, en ruimte toegankelijk is??
    Welke ispectieinstelling heeft deze installatie geinspecteerd??

Als het om gedeeltelijke bewaking gaat, dan kan het wel.

NEN2335:1996 7.1.2 (gedeeltelijke bewaking):
    Naast noodzakelijke handbrandmelders in verkeersruimten en ruimten met een verhoogd brandrisico automatische melders plaatsen. Ruimten met een verhoogd brandrisico:
    – technische ruimten (liftmachine, luchtbehandeling, laagspanningsverdeelinrichting e.d.)
    – opslag en archiefruimten >2m2

Dus als er bij gedeeltelijke bewaking automatische melders geplaatst worden op de verdiepingen waar apparatuur hangt, dan voldoe je aan het gestelde in de norm. Als de schacht dan op een verdieping waar geen apparatuur hangt als opslag gebruikt wordt, zul je daar inderdaad melders moeten plaatsen (mits >2m2). Want volgens 7.12.7.10 van dezelfde NEN2335:1996 kan een schacht met dichte vloeren of rooster vloeren als aparte ruimte beschouwd worden. Dus bij gedeeltelijke bewaking kunje per verdieping bepalen of er een automatische melder in de schacht geplaatst moet worden.

Het gaat mij wel wat ver om deze redenering toe te passen bij volledige bewaking zoals Theo Aalbers heeft gedaan. Bij volledige bewaking zou ik de schacht op elke verdieping van een automatische melder voorzien, zeker gezien het feit dat een schacht inderdaad een zeer zwakke plek in de compartimentering is.

Theo Aalbers
    Bijdrager
    Post count: 29

Kijk, we zitten nog in de ontwerpfase, dus het is niet gemonteerd op de manier zoals ik het beschreef. Stiekum ging ik er al wel vanuit dat de schachten wel bewaakt moesten worden omdat, zoals Mippie aangaf, er geen WBDBO scheiding tussen de bouwlagen zit en het dus een zwakke plek in de compartimentering is.
    Inmiddels worden de schachten in het ontwerp wel bewaakt. Bedankt voor het reageren en meedeken in ieder geval.

leon rijsdijk
    Bijdrager

@ Mippie,

Ik ben het niet helemaal met je eens, NEN 2535 2009 Opmerking het betreft hier de meest voorkomende voorbeelden, oftewel je moet ook je gezond verstand gebruiken.

Wanneer er roostervloeren geplaatst zijn in een schacht zal deze je rook tegenhouden echter het vuur niet oftwel geen brandcompartimentering in de schacht zelf (de gehele schacht wel?) dus dit is een zwakke plak voor je brand doorslag naar een andere verdieping.
    Als ik dan uit ga van een groter gebouw van meerdere verdiepingen dus lijkt mij het toch wel wenselijk om hier detectie in te plaatsen of je dit nu doet als open schacht, trappenhuis(projectering) of iedere verdieping.

Voor bovengeplaatste opmerkingen ben ik wel overigens uitgegaan van volledige bewaking en dan is de norm hier duidelijk over.

Nou ben ik wel benieuwd wat mijn mede forum genoten ervan vinden om de schacht in een (groter) gebouw bij gedeeltelijke bewaking ook te bewaken.

Met vriendelijke groet
    Leon Rijsdijk

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

Leon,

Je verwijst naar de NEN2335:2009, maar ik ben erg beneuwd naar welk artikel of welke paragraaf. Misschien dat je verhaal dan wat begrijpelijker voor me word.

leon rijsdijk
    Bijdrager

Sorry uiteraard het moet zijn 2535 2009 10.2.3

zzp
    Bijdrager
    Post count: 24

Een paar opmerkingen:

Schachten met tussenvloeren hebben meestal ook deuren en zijn toegankelijk voor personen
    Of de schacht een WBDBO heeft, is voor de NEN 2535 niet van belang.
    En in de gevallen dat de NEN niet duidelijk is: wie mag dan het grijze gebied invullen: de partij die de installatie betaalt of een van de overige belanghebbenden ?

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Laten we bij het grijze gebied de meest veilige oplossing kiezen!

leon rijsdijk
    Bijdrager

Dat dacht ik ook bovendien als branddetectiebedrijf kan je wel een (goed onderbouwde) aanbeveling doen, want uiteindelijk zijn we allen verantwoordelijk voor het eindresultaat.
    Maar Richard zou jij in dit bovenstaand geval de schacht wel of niet beveiligen, en waarom wel of niet.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.