Brandpreventieforum Forums Gelijkwaardigheid algemeen SBR blad 301 vs. Rapport gelijkwaardigheid 4.3

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 6
    #1240 |

Ik ben bezig met het ontwerp van een woongebouw, in de lifthal komt een brandweerlift uit zonder voorportaal.
    De woningen die op de lifthal uitkomen moeten volgens bouwbesluit dan zelfsluitend zijn.
    Volgens SBR blad 301 mag je de deurdrangers ook aansturen via rookmelders in de woning.
    In het rapport gelijkwaardigheid artikel 4.3 ( staat een oplossing met aangestuurde deurdrangers als niet gelijkwaardig.
    Ik heb hier een discussie over met een collega van mij (de brandmeld vraagbaak binnen ons bedrijf), hij beweert dat het om twee verschillende situaties en dat we de zelfsluitende deurdrangers, aangestuurd door een brandmelder in de woning mogen toepassen.
    Ik te eigenwijs en ben van mening dat de oplossing van de SBR dus niet gelijkwaardig is en dat de SBR hier fout zit. (eigenlijk zeg ik dus dat onze vraagbaak en de SBR het niet zo goed snappen als ik doe :oops: )

Wie kan mij overtuigen?????

SBR blad 301: http://www.sbr.nl/sbrpdf/index.asp?ctid=4737
    Rapport gelijkwaardigheid: http://www.bwtinfo.nl/ufc/file/bwti_sit … _07_14.pdf

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Helaas, je collega heeft gelijk (althans, deels, maar hij heeft meer gelijk dan jij). :lol:

Je moet je altijd afvragen waarom je gelijkwaardigheid wilt toepassen, op welk artikel van het bouwbesluit zeg maar. Het rapport van de werkgroep gelijkwaardigheid gaat helemaal niet over brandweerliften en de problematiek met voorportalen daarin, maar over het samenvallen van vluchtroutes, en de problemen die je volgens art. 2.157 krijgt met het samenvallen daarvan. De dranger op een voordeur wordt dan dus op grond van vluchtveiligheid gevraagd. Het voorportaal bij een brandweerlift zit er op grond van repressieve inzet. compleet andere insteek dus.

SBR, aan de andere kant, kan helemaal geen gelijkwaardige oplossingen goedkeuren. Ze kunnen ten hoogste een redenatie aandragen waarop B&W (of de werkgroep gelijkwaardigheid) kunnen besluiten gelijkwaardigheid toe te passen. Daarnaast komt het vereiste van een voorportaal bij een brandweerlift niet uit het bouwbesluit zelf, maar uit de NEN (Het SBR blad zegt wel dat het in art. 2.136 staat, maar die wordt voor woongebouwen niet aangestuurd…). In het bouwbesluit staat de verwijzing naar die NEN ook niet in een functie+prestatie artikel, maar in de begripsomschrijving… Wanneer je art. 1.5 van het bouwbesluit erop naleest kun je je dus afvragen of zaken welke die in NEN worden genoemd überhaupt wel gelijkwaardig op mag lossen, of dat je vastzit aan de uitvoering zoals omschreven.

de meeste gemeenten zullen geen probleem maken met het toepassen van de SBR-bladen hiervoor, maar helemaal juridisch bekeken doe je het niet goed op die manier…

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Als je een principe maakt dat de woningstoegangsdeuren de toegang tot de ‘brandbeschermde hal’ vormen dan zit je met drangers op de woningstoegangsdeuren. Je wilt ze gaan sturen door rookschakelaars. Volgens mij kleven aan deze oplossing in de praktijk aardig wat problemen.

Stel jij woont in zo’n woning. Wat gaat er gebeuren als na een paar jaar (/maanden/weken!) de vasthoud inrichting niet meer goed functioneerd? Ga je dan de VVE bellen, zelf een installateur bellen, ga je zelf knutselen offfffff sloop je gewoon de dranger van de deur af (maak je hem onklaar). Ik weet wel wat er gaat gebeuren…
    Weten / snappen de bewoners waarom de zelfsluitendheid op hun woningstoegangsdeur zit? :roll: :roll: Ik denk dat je een aardige ‘brandweerfan’ moet zijn om dat te weten / begrijpen…. Als de woning al een paar keer doorverkocht/verhuurd is weet niemand het meer.

Hoe kan je daarna als handhaver bij een controle (als dat ooit al gebeurt) controleren of de drangers nog werken zoals ze zijn voorgeschreven in de bouwvergunning… :roll: Wordt er bij iederéén aangebeld? Hoe kan een VVE controleren of het pand nog veilig is? De brandweerlift is een gezamenlijke voorziening.
    Normaal als je een rookmelder (2555) in je woning sloopt doe je alleen jezelf ‘pijn’ bij een brand. Als je in je woning deze installatie saboteerd (dranger/rookmelder) dan zorg je dat ook je medebewoners gevaar gaan lopen (brandweer kan niet meer effectief optreden door het falen van de brandweerlift).
    Bij brandweerliften hoeven de leveranciers alleen rekening te houden met een max temperatuur van 60 graden op de liftinstallaties (EN81-72 artikel 5.1.2)… Dus zodra de voordeur open blijft staan en tussen de voordeur en brandweerlift zit geen ‘barriere’ gaat de brwlift haast zeker falen…

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Nog een kleine aanvulling: er is helemaal geen sprake van gelijkwaardigheid, maar door zelfsluitende woningtoegangsdeuren toe te passen wordt rechtstreeks voldaan aan de prestatie-eis.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Ik sluit me aan bij JH.

Wat zijn de eisen?
    Hoogte verblijfsgebiedsvloer gebouw > 20 m, brandweerlift (afdeling 2.20)

Waar dient brandweerlift aan te voldoen? zie artikel 1.1 (en regeling Bouwbesluit).

De woningen zijn een sub-bc, en kunnen per laag een rookcompartiment + brandcompartiment vormen.

De toegangsdeur van de woning hoeft niet zelfsluitend uitgevoerd te worden. Om de verkeersruimte als sluis voor je brandweerlift aan te merken dient deze rookwerend van de woningen te zijn afgescheiden. Hierdoor moeten de woningdeuren wel zelfssluitend te zijn.

Hier zit nog geen gelijkwaardigheid in…..
    Een zelfsluitende deur geeft mogelijk problemen. Om deze te ondervangen wil je de drangers aansturen met een rookmelder. Hier begint je gelijkwaardigheid pas!

Vind je een gestuurde dranger gelijkwaardig aan een niet gestuurde dranger. Dit is waar je een mening over moet hebben.

marcov
    Bijdrager
    Post count: 6

Excuses voor mijn extreem late antwoord.

Mijn collega had het inderdaad ook over twee verschillende situaties (rook en vluchten), ik ging er vanuit dat in dit geval dezelfde maatregelen moeten genomen, niet dus.

Blijk ik dus toch minder van het bouwbesluit en norm te weten dan onze vraagbaak en de SBR. :F:

Bedankt voor de onderbouwingen! :W:
    Marco

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.