Brandpreventieforum Forums Bouw samenvallende vluchtwegen art. 2.156

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 81
    #1926 |

Het bouwbesluit blijft een lastig boek waar onderling met collega’s veel discussie kunnen ontstaan.

In artikel 2.156 lid 6 wordt gesproken over dat samenvallende vluchtwegen uit een rc mogen samenvallen mits niet meer dan een aantal vierkante meters gebruiksoppervlak wordt overschreden.

Geldt dit aantal vierkante meters nu voor het totale gebouw welke moet vluchten door het br+rv trappenhuis of geldt dit alleen voor een rookcompartiment dat uitkomt in dit trappenhuis.

Hieronder een beschrijving van het gebouw waar discussie over bestaat:

Ziekenhuis met aan bed gebonden personen bezettingsgraadklasse B3
    1e verdieping: Drie rc welke op de 1e verdieping welke uitkomen in het trappenhuis
    2e verdieping: Drie rc’s welke ook in een trappenhuis samenvallen
    Elk rc heeft een oppervlak van 300 m2.

voor zowel de 1e en 2e verdieping dus 900 m2 rc welke op het trappenhuis uitkomt

Lid 6 zegt dat er 750 m2 aan rc aanwezig mag zijn.

in bovenstaand geval voldoet dit dus voor de afzonderlijke rc (300 < 750) maar in totaal niet (1800 >750m2)

Kan iemand hier een antwoord op geven.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

M.i. staat er in 2.156 lid 6 : totale gebruiksoppervlakte aan rookcompartiment
    Dus van alle RC’s samen, ergo jouw situatie voldoet niet.

arno lommers
    Bijdrager
    Post count: 86

Ik ben zelf ook eens met deze vraagstelling bezig geweest. Ik was (en ben eigenlijk stiekem nog steeds) van mening dat je naar de oppervlakte van 1 RC moet kijken. Op de eerste plaats gaat het Bouwbesluit er van uit dat er slechts op 1 punt brand ontstaat en dat die aanwezigen het pand moeten kunnen verlaten.
    Stel daarnaast nou even voor de aardigheid dat er een brvv aanwezig is met een breedte van 20 meter. Dit lijkt me ruim voldoende om heel veel mensen tegelijkertijd te laten vluchten. Dan nog steeds zou het niet voldoen, omdat er simpelweg niet naar die breedte gekeken wordt (in dit artikel althans).
    Ik heb toendertijd mijn vraag dus ook voorgelegd aan ons aller Engeltje, het Nibra en Effectis. Engeltje was het met mij eens, het Nibra en Effectis waren het niet met mij eens.
    Conclusie, Louis heeft in deze gelijk ben ik bang en de situatie zoals je die omschrijft voldoet inderdaad niet.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.