15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
  • christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180
    #3021 |

Stel in een kantoor is er conform het bouwbesluit sprake van een samenvallende vluchtweg. In het betreffende deel zijn 3 kantoren en een stookruimte aanwezig. Deze ruimten komen uit op een gang en deze gang komt uit in het trappenhuis. In het trappenhuis is tevens een lift aanwezig. Deze lift heeft geen aparte liftmachinekamer.

Welke ruimten dienen middels een brandmeldinstallatie op basis van ruimte bewaking zoals bedoeld in de NEN 2535 te worden bewaakt…
    situatieschets.pdf

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Heb je de optie dat NIET alle kantoren hoeven te worden bewaakt bewust weggelaten? En wat is de status van het trappenhuis?

christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180

Klopt dat niet alle opties zijn genoemd, maar mocht men van mening zijn dat een andere uitvoering van toepassing is, kan het uiteraard als opmerking worden vermeld. Tevens betreft het een fictieve situatie en laten we zeggen dat de afstand tot de deur van het trappenhuis als zijnde extra beschermde vluchtroute en de verste deur van het kantoor 11 meter bedraagt.

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

6.20 lid5.
    Voor zover vanuit de uitgang van een verblijfsruimte slechts in één richting kan worden gevlucht, zijn de buiten die verblijfsruimte gelegen ruimten waardoor die enkele vluchtroute voert alsmede aan die ruimten grenzende verblijfsruimten en ruimten met een verhoogd brandrisico voorzien van een brandmeldinstallatie met ruimtebewaking als bedoeld in NEN 2535, indien:
    a. de loopafstand tussen de uitgang van een verblijfsruimte en het punt van waaruit in meer dan één richting kan worden gevlucht meer dan 10 m is;
    b. de totale vloeroppervlakte van de ruimten waardoor die enkele vluchtroute voert alsmede van de daarop aangewezen verblijfsruimten meer dan 200 m² is, of
    c. het aantal aan de enkele vluchtroute gelegen verblijfsruimten meer dan twee is.

Verkeersruimte: check (ruimte waardoor vluchtroute voert);
    kantoor; check (verblijfsruimte, onderste rechts kan je betwisten)
    stookruimte: check (risicoruimte)
    machinekamerloze lift: check (risicoruimte)

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 172

Ik ben het (wederom) met Kruislijst eens.

X never ever marks the spot

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Verkeersruimte: check (ruimte waardoor vluchtroute voert);
    kantoor; check (verblijfsruimte, onderste rechts kan je betwisten)
    stookruimte: check (risicoruimte)
    machinekamerloze lift: check (risicoruimte)

Hebben we een kwisje wordt het antwoord voorgezegd. :?

johannes jansen
    Bijdrager
    Post count: 65

…en..als er een een verblijfsruimte (of een ruimte met een verhoogd brandrisico) op een hieronder gelegen verdieping grenst aan het trappenhuis moet(en) deze ook worden voorzien van detectie. Als dat enkel een verkeersruimte is zoals op de verdieping welke is weergegeven in de schets is een rookmelder op de hieronder gelegen verdiepingen niet nodig.

Ik schaar overigens een lift niet tot de ruimten met een verhoogd brandrisico

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Ik schaar overigens een lift niet tot de ruimten met een verhoogd brandrisico

De NEN2535:2009 is het daarmee niet met je eens. Zie 10.2.3 pagina 52.

J. Nieuwland

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 330

Ik denk dat er sprake is van een begripsverwarring tussen enerzijds de liftkooi en anderzijds de liftschacht.

johannes jansen
    Bijdrager

excuus formeel is een lift op basis van de NEN 2535 een risicoruimte inderdaad maar in dit geval lijkt hij deel uit te maken van de EBVR en nam ik voor het gemak aan dat het geen risicoruimte kan en mag zijn.

Moderator

excuus formeel is een lift op basis van de NEN 2535 een risicoruimte inderdaad maar in dit geval lijkt hij deel uit te maken van de EBVR en nam ik voor het gemak aan dat het geen risicoruimte kan en mag zijn.

We hebben recent wel weer een paar mooie liftschachtbranden gezien, ik denk niet dat de lift zich er iets van aantrekt dat hij in een XBVR ligt. :) Het risico van rookverspreiding in de XBVR is ook groot. Je kunt waarschijnlijk niet verbieden dat zo’n lift daarin komt te liggen, maar detectie lijkt me dan wel het minste wat je kunt doen.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

De lift heeft geen machinekamer, dan is de liftmachine dus gelegen in de schacht en is het per definitie een risicoruimte.

johannes jansen
    Bijdrager

eens !

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 330

We hebben recent wel weer een paar mooie liftschachtbranden gezien, ik denk niet dat de

Beste Joachim,

Ik vind het niet gepast als je stelt dat wij een paar mooie liftschachtbranden hebben gezien.
    Als het mij ging om mooie branden had ik niet gekozen voor dit vak.

Maar ik gun ieder zijn eigen fetish.

Moderator

Ik vind het niet gepast als je stelt dat wij een paar mooie liftschachtbranden hebben gezien

Sommige dingen kunnen ironisch bedoeld zijn he. :roll:

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.