Brandpreventieforum Forums Gebruik Samenvallende vluchtweg

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
  • christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180
    #2264 |

Beste forumleden,

Mag ik jullie een casus voorleggen:

Winkelfunctie met 2 bouwlagen, groter dan 1000 m2 met een open trap naar de verdieping. Nu wordt er gesteld dat er een samenvallende vluchtweg is, omdat op de verdieping geen andere mogelijkheid is, om via de open trap en de winkel het pand te verlaten.

Ik leef in de veronderstelling dat er pas sprake kan zijn van een samenvallende vluchtweg, als men een verblijfsruimte verlaat. De verdieping, die weliswaar groter is dan 200 m2 en de loopafstand langer is dan 10 m, blijft deze in open verbinding staan met de begane grond. Dan hebben we het toch niet over een samenvallende vluchtweg?

Met belangstelling zie ik jullie reacties tegemoet.
    Christiaan

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

binnen 1 ruimte wordt inderdaad niet gesproken over samenvallende vluchtroutes.

Wel is belangrijk dat wordt voldaan aan art 2.136 van het BB. Loopafstanden en het maximaal te overbruggen hoogteverschil van 4 m. Uitgaande van nieuwbouw.

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

In mijn ogen is er geen sprak van een verblijfsruimte als beoogd in het Bouwbesluit.

Zie:
    brandmeldinstallatie-ontruimingsinstallatie/samenvallende-vluchtweg-t2466.html

Het is overigens niet handig om twee keer dezelfde vraag te stellen onder een andere titel. Kan dit samengevoegd worden?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.