Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie samenstelling ethylalcohol gewijzigd

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 330
    #2307 |

Beste forumvrienden,

Weet iemand waarom de samenstelling van dit brandmedium in de nieuwe NEN2535 is gewijzigd.
    Wie ik ook vraag naar deze wijziging een antwoord krijg ik niet. Zelfs de normcommissie zwijgt in alle talen.
    Er moet toch een reden zijn geweest ….. of toch een storende typefout. De nieuwe vloeistof gedraagt zich anders en geeft minder warmte. Maar wel meer rook. Maar ja daar heb je niks aan bij brandproef 7.
    Ik heb nog nooit iemand horen klagen dat de oude samenstelling niet zou voldoen. Of heeft het te maken met de ongevoeligheid van IR3-vlamdetectoren voor de oude vloeistof?

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Ik heb de NEN2535:1996 er op na geslagen, daar staat:
    "Brandspiritus van minstens 90 % (V/V) ethylalcohol (C2H5OH). "
    De 2009 versie zegt:
    "Brandspiritus met een volumepercentage van 80 % – 90 % ethylalcohol (C2H5OH). "

Of de samenstelling gewijzigd is…..
    Ik denk te kunnen concluderen dat wanneer je 90 % ethylalcohol gebruikt je in beide gevallen goed zit.

Of zie ik iets over het hoofd?

J. Nieuwland

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 330

Inderdaad, volgens mij voldoet 90% (V/V) in beide gevallen.
    Blijft mijn vraag waarom men het heeft gewijzigd. Ik heb werkelijk nog nooit iemand hierover horen klagen. Waarom dan iets wijzigen? Kan het gevolg hebben voor de projectering van thermische melders in niet-standaardruimten?

johan de boer
    Bijdrager
    Post count: 48

Onlangs is ons overkomen dat het inspectiebureau de brandproef al bij voorbaat afkeurde omdat wij brandspiritus van 94 % (V/V) ethylalcohol (C2H5OH) wilden gebruiken. Volgens de oude NEN2535 zou dit geen bezwaar zijn geweest. De bouvergunning voor het project is destijds afgegeven op basis van de oude NEN2535. Natuurlijk gaan we de proef nu doen met de vloeistof conform de NEN2535:2009, alhoewel we niet nog niet weten waar we het moeten inkopen.

Maar wat is de achterliggende gedachte nou eigenlijk van deze inmiddels voor ons "kostbare" normwijziging?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.