Brandpreventieforum Forums Bouw s1 en s1fl

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 34
    #2819 |

In het Bouwbesluit 2012 wordt in Artikel 2.69 voor de bovenzijde van een voor personen bestemde vloer, een trap en een hellingbaan die grenst aan de binnenlucht rookklasse , bepaald volgens NEN-EN 13501-1 geëist.

In de NEN-EN 13501-1 wordt echter alleen gesproken over .

Is dit dan (dus) hetzelfde? (vanuit het Bouwbesluit wordt alleen s1 geëist in Artikel 2.69.)

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2258

Zie hoofdstukje 8 en 9 van de NEN. De classificatie "S" (smoke) is hetzelfde voor alle bouwdelen, allen kennen vloeren een andere bepalingsmethode daarvoor. Hoofdstuk 8 gaat over niet-vloeren, die schrijft voor dat "Classifications s1, s2 and s3 are deduced from the measuring data obtained from testing in accordance with EN 13823.". Hoofdstuk 9 gaat over vloeren, en schrijft voor dat "Classifications s1 and s2 are deduced from the data obtained from testing in accordance with EN ISO 9239-1."

De toevoeging fl achter S1 is in de NEN niet zo gebruikt, maar je ziet haar wel achter de ‘A’ classificatie terugkomen. Wanneer je een materiaal compleet omschrijft zit er ergens in die omschrijving de aanduiding ‘fl’ om aan te geven dat het om een vloertoepassing gaat. Wanneer je de classificaties los gaat gebruiken (omdat je het als Bouwbesluit bijvoorbeeld alleen maar over rookproductie hebt) is het wel zo duidelijk om de fl aanduiding bij de S te gebruiken. Als extra verduidelijking zeg maar (hoewel het bij jou dus wel vragen oproept :) ).

Ik ken de inhoud van die aangestuurde normen niet uit mijn hoofd, maar kan me goed voorstellen dat een brand op een vloer een ander effect heeft dan een brand op een wand van hetzelfde materiaal. de bepalingsmethode voor rookproductie zal logischerwijs ook anders zijn. Zou uit kunnen komen dat je bepaalde materialen wel als vloerbedekking kunt toepassen, maar niet als wandbekleding, of andersom.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.