3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #2499 |

Beste,

Ik ben student Bachelor Bouwkunde aan het Kaho St-Lieven te Aalst, en heb voor mijn eindwerk stage gelopen bij de bouwfirma MBG.
    Doordat de RWA-installatie deel uitmaakt van de bouw van een ondergrondse parking met 2 niveau’s, maakt deze ook deel uit van mijn eindwerk.
    Gezien de techniciteit van dit onderwerp had ik enkele vragen, waar ik hoopte dat U mij daarbij zou kunnen helpen.

Vanuit MBG heb ik reeds volgende informatie verkregen:

Gegevens voor het type vuurhaard volgens de norm NBN-S21-208-2:
    Vuurhaard voor overdekt parkeergebouw zonder sprinklers
    Afmetingen: 5m x 5m
    Omtrek: 20m
    Totaal warmtevermogen (Qf)= 6000 kW (=de door de vuurhaard voorgebrachte warmte inclusief straling naar de wanden)

Hieruit heb ik eigen berekeningen trachten te maken met volgend resultaat:

(1)Convectief vermogen van de vuurhaard (in kW):

Qc=Qf x 0.8=6000 x 0.8=4800 kW

Dit impliceert dat 20% van de warmteontwikkeling direct wordt afgevoerd door straling en dus niet overgebracht naar de warmterooklaag.

(2)Geproduceerde rookmassa (in kg/sec)

Mf=a x P x Y^(3/2)=0.188 x 20 x 3^(3/2)=19.5 kg/sec
    Waarbij: a = groeiparameter
    P = omtrek van de vuurhaard (m)
    Y = vrije hoogte
    Uit (1) en (2): Temperatuursverhoging (in °C)

θc=Qc/Mf=4800/19.5=245,7 °C

Gemiddelde rookgastemperatuur (in °C)

tc=θc+Tamb=245,7+15=260,7 °C
    Waarbij: Tamb= omgevingstemperatuur
    Gemiddelde absolute rooktemperatuur (in K)

Tc=tc+K=260.7+273=533 K

Geproduceerd rookvolume (in m³/sec)

Vf=Mf/1.225 x Tc/T_0 =19.5/1.225 x 533/288=28.8 m³/sec

Vf=28.8 m^3/sec=103521 m^3/u≅105000 m^3/u

Nu wou ik vragen of iemand deze even kon controleren.
    Voor de CO installatie heb ik het volgende:
    Volgens norm NEN 2443:

Q=(n x Pco x 〖10〗^3)/(TGG30 min⁡〖- Ca〗 )
    Q=(1.09 x 0.35 x 〖10〗^3)/(100-5)=4,016 m³/u

Volgens bouwbesluit: