3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #2499 |

Beste,

Ik ben student Bachelor Bouwkunde aan het Kaho St-Lieven te Aalst, en heb voor mijn eindwerk stage gelopen bij de bouwfirma MBG.
    Doordat de RWA-installatie deel uitmaakt van de bouw van een ondergrondse parking met 2 niveau’s, maakt deze ook deel uit van mijn eindwerk.
    Gezien de techniciteit van dit onderwerp had ik enkele vragen, waar ik hoopte dat U mij daarbij zou kunnen helpen.

Vanuit MBG heb ik reeds volgende informatie verkregen:

Gegevens voor het type vuurhaard volgens de norm NBN-S21-208-2:
    Vuurhaard voor overdekt parkeergebouw zonder sprinklers
    Afmetingen: 5m x 5m
    Omtrek: 20m
    Totaal warmtevermogen (Qf)= 6000 kW (=de door de vuurhaard voorgebrachte warmte inclusief straling naar de wanden)

Hieruit heb ik eigen berekeningen trachten te maken met volgend resultaat:

(1)Convectief vermogen van de vuurhaard (in kW):

Qc=Qf x 0.8=6000 x 0.8=4800 kW

Dit impliceert dat 20% van de warmteontwikkeling direct wordt afgevoerd door straling en dus niet overgebracht naar de warmterooklaag.

(2)Geproduceerde rookmassa (in kg/sec)

Mf=a x P x Y^(3/2)=0.188 x 20 x 3^(3/2)=19.5 kg/sec
    Waarbij: a = groeiparameter
    P = omtrek van de vuurhaard (m)
    Y = vrije hoogte
    Uit (1) en (2): Temperatuursverhoging (in °C)

θc=Qc/Mf=4800/19.5=245,7 °C

Gemiddelde rookgastemperatuur (in °C)

tc=θc+Tamb=245,7+15=260,7 °C
    Waarbij: Tamb= omgevingstemperatuur
    Gemiddelde absolute rooktemperatuur (in K)

Tc=tc+K=260.7+273=533 K

Geproduceerd rookvolume (in m³/sec)

Vf=Mf/1.225 x Tc/T_0 =19.5/1.225 x 533/288=28.8 m³/sec

Vf=28.8 m^3/sec=103521 m^3/u≅105000 m^3/u

Nu wou ik vragen of iemand deze even kon controleren.
    Voor de CO installatie heb ik het volgende:
    Volgens norm NEN 2443:

Q=(n x Pco x 〖10〗^3)/(TGG30 min⁡〖- Ca〗 )
    Q=(1.09 x 0.35 x 〖10〗^3)/(100-5)=4,016 m³/u

Volgens bouwbesluit:
    1530 (opp. van de parking) x 0.003x 3600 = 16524 m³/u

Hier heb ik dus een enorm verschil in de hoeveelheid benodigde ventilatie, de fout zit in de NEN maar vindt ze niet.

Hopelijk kan iemand mij helpen!

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Heb je er rekening mee gehouden dat de NEN voor de berekening van de CO-productie uitgaat van rijdende auto’s en niet van brandende auto’s. Ofwel de CO-ventilatie staat los van de brandventilatie. CO-ventilatie wordt apart aangestuurd en er kan met een lagere debiet worden volstaan dan voor brandventilatie noodzakelijk is.

johan de boer
    Bijdrager
    Post count: 48

Beste Kelvin,
    Als we praten over ventilatie dan is het van belang dat we allemaal over hetzelfde praten.

In beginsel moet je een gebouw ventileren ter voorkoming dat we allemaal ziek worden in een gebouw. Dit is je berekening volgens Bouwbesluit. Praten we over uitlaatgassen en explosieve mengels (LPG) dan geldt de berekening van de NEN2443. Deze berekening houdt o.a. rekening mee met de werkelijke afstand die men rijdt in een garage. Rijdende auto’s produceren namelijk uitlaatgassen. Stilstaande auto’s "dampen" even uit, maar dat is marginaal. Vervolgens geeft de norm je de mogelijkheid continu dit debiet te ventileren of op basis van een werkelijke vervuiling (uitgedrukt in ppm en het percentage LEL).

Praten we over brandventilatie, benodigd bij grote parkeergarages, dan praten we eigenlijk niet over een RWA-installatie (NEN6093) maar over een rookbeheersingsinstallatie (Regeling Rookbeersing). De nieuwe NEN6098, op gebied van branddetectie weliswaar omstreden, geeft je hiervoor voldoende uitgangspunten om het vereiste debiet te bepalen.
    Het ventilatiedebiet is bedoeld om rookgassen en hogere temperaturen uit de garage te "zuigen".

Resumerend. Bouwbesluit, NEN2443 en de NEN6098 regelen allemaal iets gebied van ventilatie maar wel elk met een ander uitgangspunt.

Johan

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.