2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 181
    #136 |

Kan iemand mij vertellen wat je bereikt met een RWA installatie als gelijkwaardigheid op een groter brandcompartiment. Mijn inziens zou een RWA installatie alleen de brand bevorderen en dus hoofdzakelijk een negatieve invloed hebben.

Ik kan ook nix in het bouwbesluit vinden over een RWA installatie, of kijk ik hier dan langs?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Volgensmij weet jij al aardig hoe het zit, hoewel je je wat van den domme houdt… :wink:

Je zegt al dat RWA een gelijkwaardigheid probeert te garanderen. Een gelijkwaardigheid waarop? Een artikel uit het bouwbesluit! Dus je probeert de eis uit het BB te halen met iets wat niet in het BB omschreven staat.

Wat nou precies gelijkwaardig is, tja, da’s aan B&W om te bepalen. Ze hebben hiervoor hulpmiddelen, maar over RWA is nog niet zoveel gezegd.

Over het algemeen wordt RWA gebruikt om middels een rookvultijdenmodel te kunnen aantonen dat de vluchtroutes gegarandeerd blijven voor een gelijkwaardige tijdsperiode aan het bouwbesluit. Wanneer je een RWA wilt gebruiken voor compartimentsvergroting, moet je je afvragen op welke manier een RWA de brand beheersbaar kan houden op een manier gelijkwaardig aan het bouwbesluit. Het kán wel, maar op dat moment is de RWA een onderdeel van een pakket aan voorzieningen, en niet een losstaande installatie.

Hint: zie in het concept beheersbaarheid van brand (in te zien bij brandweer) de reductiefactor van de vuurlast bij een succesvolle binnenaanval.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.