10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 23
    #1389 |

Een zogenaamd doodlopendeinde in een bouwwerk dient te worden voorzien van ruimtebewaking conform de NEN 2535.
    Er word nu gesuggereerd dat met de inwerking treding van het Gebruiksbesluit de ruimtebewaking de betreffende gang dient te zijn voorzien van rookmelders?? … Dus ruimten die op dezelfde gang uitkomen hoeven niet te worden voorzien van rookmelders wat normaal gesproken wel dient te gebeuren??

Mijn vraag: Klopt deze suggestie of is dit gewoon flauwekul

maggi
    Bijdrager
    Post count: 5

Uit navraag bij VROM ben ik te weten gekomen dat er in het gebruiksbesluit inderaad soepeler hiermee omgegaan wordt. Een deel van de reactie van VROM helpdesk: "In de MBV stond in artikel 2.6.2 lid 2 als toevoeging "alsmede de ruimten van waaruit de betreffende vluchtroute bij brand zou kunnen worden geblokkeerd". In artikel 2.2.1 lid 4 is dit vervallen. Met andere woorden: het Gebruiksbesluit is op dit punt minder streng, en dus niet helemaal beleisdsneutraal"

Dit is een verslechtering ten opzichte van de bouwverordening naar mijn mening.

prindle
    Bijdrager

Hoi maggi,

Je uitleg betreft het criteria om ruimtebewaking te eisen.
    De Nen 2535 is (nog) niet gewijzigd dus dienen de ruimte ook nu te worden voozien van rookmelders?

maggi
    Bijdrager
    Post count: 5

In de NEN 2535:1996, 7.1.3. staat dat onder ruimtebewaking wordt verstaan een bewakingsomvang waarbij alleen in een bepaalde ruimte of ruimten de noodzakelijke automatische en/of handbrandmelders zijn aangebracht.

De NEN zegt dus niet welke ruimten over ruimtebewaking moet beschikken. Dat doet het Gebruiksbesluit. Hopelijk kun je hier verder mee als reactie op je vraag.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Er staat mij bij dat het gebruiksbesluit op afzienbare termijn zou worden aangepast, met name om "fouten" te herstellen. Ik weet me echt niet te herinneren of ik dit via dit forum heb gelezen of ergens anders, maar dit punt van de ruimtebewaking zou ook "hersteld" worden naar hetgeen in de MBV stond.
    Tevens zou ik nog willen aanhalen dat de ontwerpnorm NEN2535:2007 iets specifieker is mbt ruimtebewaking; in 10.1.3. van deze norm staat mbv afbeeldingen aangegeven wat in de MBV met tekst verwoord is en komt dus niet overeen met hetgeen in het GB staat!

J. Nieuwland

prindle
    Bijdrager

Beste J. Nieuwland,

Dank je voor de verdere uiteenzetting. Ik kan hier zeker verder mee.

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Nou, ik begrijp van een collega welke bij vrom werkt dat de de keuze om de ruimtebewaking mbt tot doodlopende einden aan te passen toch echt een bewuste keuze is geweest. Volgens mij moet je dus het GB aan houden en dus enkel nog ruimte waardoor je vlucht voorzien van een melder.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Nou, ik begrijp van een collega welke bij vrom werkt dat de de keuze om de ruimtebewaking mbt tot doodlopende einden aan te passen toch echt een bewuste keuze is geweest. Volgens mij moet je dus het GB aan houden en dus enkel nog ruimte waardoor je vlucht voorzien van een melder.

Dit zou dan ook deels kunnen verklaren waarom de NEN2535:2007 er nog steeds niet door is.
    Als het GB aanhoudt aan de huidige tekst, moet de NEN2535:2007 op dit punt weer gewijzigd worden terwijl het nu eindelijk een beetje duidelijk stond aangegeven (overigens met een aantal mitsen en maren door mij ingeleverd bij NEN in de commentaarperiode).

J. Nieuwland

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Ik denk inderdaad dat het eea met elkaar te maken heeft maar zeker weten doen we het niet hoor !

prindle
    Bijdrager

Heeft iemand de VROM reactie mbt de tekst ruimte bewaking?

Thnx

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.