Brandpreventieforum Forums Bouw rookwerendheid

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #1378 |

Beste forumleden. Ik heb een nieuwbouw utiliteitsgebouw van 2 bouwlagen. Het is 1 bc, maar vanwege vluchtwegen moet het worden opgedeeld in meerdere rc’s. De begane grond is rc 1, de verdieping is rc 2. Nu loopt de beglazing in de buitengevel over de gehele bouwhoogte door. Nu vraag ik me af: de rookwerendheid tussen rc 1 en rc 2 dient 30 minuten te bedragen. Moet dan (een deel van) de beglazing brandwerend zijn? Bij 30 minuten brandwerendheid moet dat wel, maar moet het bij 30 minuten rookwerendheid ook? Op zich lijkt me van niet, want er zit buitenlucht tussen de 2 rc’s immers. Dus eventuele rook die ‘ontsnapt’ uit rc 1 zal niet in rc2 komen maar door de lucht worden meegenomen, ook al is er een open verbinding tussen de 2 rc’s (de beglazing zal bezeken zijn namelijk).

Is dit een correcte gedachtengang?

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Joop

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Joop, de gedachten gang is niet helemaal goed maar het klopt wel dat er normaal gesproken in dit geval aan de gevel geen eisen worden gesteld. De grootte van het RC wordt in dit geval namelijk bepaald door de loopafstand. Ik neem aan dat je binnen de in het BB bepaalde loopafstand achter een brand of rookwerende scheiding bent ? afhankelijk van het feit of je 1 of 2 trappenhuizen hebt moet het trappenhuis met een wbdbo of wtrd van 30 minuten worden uitgevoerd. Ik ga er hierbij van uit dat er geen verbl vloer boven de 5 meter aanwezig is.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.