Brandpreventieforum Forums Rook en WarmteAfvoerinstallatie Rookwerendheid luchtkanaal doorvoering

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 8
    #2721 |

Beste mede-brandbeveiligers,

Voor het rookwerend afwerken van een luchtkanaal weet ik dat de Luka-norm aangeeft dat er zich binnen 3 meter van de scheiding geen opening in het kanaal mag bevinden als er geen brandklep/rookklep is geplaatst. Klopt dit? En is dit te onderbouwen met een achterliggende test/norm?

Groeten,
    Bjørn

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Dit stond vroeger in de NBF (Nederlandse Brandweer Federatie) publicatie ‘een brandveilig gebouw installeren’.

De NVBR, uhm Brandweer Nederland publicatie ‘handboek brandbeveiligingsinstallaties’ is de opvolgenr van deze HANDREIKING.
    http://www.brandweernederland.nl/servic … /handboek/

Hier staat de 3 meter volgens mij niet meer in. Er is ook geen norm waarin staat dat dit is toegestaan.

ivo de hoogen
    Bijdrager
    Post count: 125

Indien de scheiding een brandwerende scheiding is dient er ten alle tijde een klep worden geplaatst. Afhankelijk van het gebruikte materiaal van de systemen….. Deze kleppen zullen in de toekomst verplicht elektrisch worden geëist, daar de smeltloodjes pas reageren bij 70 graden, rook is niet altijd al zo warm. Het grootste gevaar bij een brand is en blijft de rookverspreiding.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Maar de vraag gaat over een rookwerende scheiding.

Nu kennen wij in het huidige Bouwbesluit geen rookscheidingen meer( alleen E20 scheidingen), maar in situaties vergund voor inwerkingtreding van het huidige besluit was er wel sprake van een rookscheiding.

En wat er in de toekomst gebeurt weet ik niet. de inkt van BB2012 is net droog, dus ik verwacht niet dat dit snel zal gebeuren.

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Zoals ik heb begrepen worden voorwaarden opgenomen mbt rookverspreiding in de ministeriele regeling. De regeling wordt aangestuurd door artikel 2.94 lid 3 waarin duidelijk wordt gesproken over rookdoorgang. Even afwachten wat dat betreft.

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Bij scheidende functie uitsluitend rekening houden met beoordelingscriterium vlamdichtheid m.b.t. de afdichting.

Volgens mij kun je dit als de oude rookscheiding zien!

jansen
    Bijdrager
    Post count: 81

Houdt er ook rekening mee dat volgens de NEn 6075 (1991) het ventilatiesysteem slecht toe en afvoeropeningen mag hebben in een rookcompartiment.

Meestal geeft dit een probleem.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.