Brandpreventieforum Forums Bouw rookwerende deuren

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 5
    #1698 |

waaraan moet een rookwerende deurconstructie voldoen (met kozijn) ? is er meer nodig dan een brandwerendheid van min. 30 minuten ? .

ann nijhuis
    Bijdrager
    Post count: 13

hij moet zelfsluitend zijn

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Is er voor een rookwerende deur (van x minuten) een brandwerendheid van x minuten nodig kun je je afvragen…

Voor 30 min. rookwerendheid is 20 minuten brandwerendheid voldoende.

jans
    Bijdrager
    Post count: 5

Ik zal de vraag nog wat specifieker stellen. Worden er voor rookwerende deuren nadere eisen gesteld m.b.t. afdichtingen van bijv.: kieren/deurspleten, voorzieningen in sponningen of andere openingen ?

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Ik zal de vraag nog wat specifieker stellen. Worden er voor rookwerende deuren nadere eisen gesteld m.b.t. afdichtingen van bijv.: kieren/deurspleten, voorzieningen in sponningen of andere openingen ?

Voor rookwerende deuren constructies zoals bedoeld in het Bouwbesluit is het verhaal van Joachim van toepassing.

Ofwel uit een testrapport moet blijken of je voldoet aan 20 minuten brandwerendheid op vlamdichtheid. Indien dat zo is weet je:
    – dat deze 30 minuten rookwerend is;
    – de randvoorwaarden m.b.t voorzieningen en sponingen e.d.

eelco bosman
    Bijdrager
    Post count: 1

Hoe zit het dan wanneer de deur als gevolg van kromtrekken niet meer volledig aansluit en de dubbele kierdichting dus ook niet meer volledig sluit?

brand prevent
    Bijdrager
    Post count: 45

Nog een leuke vraag en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik ben bezig een bestaand appartementencomplex met inpandige gangen en upgraden. Ik heb gezegd dat de deuren van de woningen brandwerend moeten zijn. De huidige deuren voldoen wel aan de 20 min. WBDBO eis maar nu zijn alle deuren voorzien van brievenbussen die dus de WBDBO te niet. Zijn er brandwerende brievenbussen of iets dergelijks of een andere oplossing.

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Ja, brievenbus dicht laten zetten en buiten een losse brievenbus ophangen. Waarschijnlijk zijn er ook wel opschuimende roosters te verkrijgen.
    Ook kun je natuurlijk achter de bestaande brievenbus een opvangbak maken met een deksel met een veer erop en eventueel een klein magneetje. Leuke opdracht, hoeveel heb je er nodig? Ik zou graag een ontwerp maken!

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Ik ben bezig een bestaand appartementencomplex met inpandige gangen en upgraden. Ik heb gezegd dat de deuren van de woningen brandwerend moeten zijn. De huidige deuren voldoen wel aan de 20 min. WBDBO eis maar nu zijn alle deuren voorzien van brievenbussen die dus de WBDBO te niet.

Even duidelijkheid scheppen:
    – De deuren moeten brandwerend zijn. Waarom? Is de situatie/functie/… veranderd? Of waren die deuren altijd al brandwerend, maar zijn ze onterecht goedgekeurd?
    – Je beweert dat de brievensleuf de brandwerendheid te niet doet. Waar baseer je dat op? Heb je een origineel testrapport/certificaat o.i.d.? Het is namelijk onzin om te stellen dat deuren met een brievensleuf niet brandwerend zijn.
    – Mocht je toch tot de conclusie komen dat de huidige deuren niet voldoen, dan zul je nieuwe moeten plaatsen, wat ook weer betekend dat je aan nieuwbouweisen gekoppeld bent. In dat geval zal de deur dus (minimaal) 30 minuten brandwerend moeten zijn.

brand prevent
    Bijdrager

Er is nooit gehandhaafd op de brandwerendheid van de deuren en de pui waarin de deuren zitten.

Tja als er een gleuf in de deur zit voldoet de deur niet aan de eisen van brandwerendheid. Het vuur kan door de gleuf naar binnen net als hete rookgassen die in de woning kunnen ontsteken. Ik kan inderdaad van alle 100 verschillende brievenbussen een testrapport opvragen maar denk dat ik van maximaal 1 type een testrapport zal krijgen.

Een nieuwe deur plaatsen en dan aan nieuwbouwniveau moeten voldoen? We hebben het niet over verbouwen hoor! Ik heb het over eventueel een nieuwe deur of alleen de brievenbus sluiten.

Ik ben bezig een bestaand appartementencomplex met inpandige gangen en upgraden. Ik heb gezegd dat de deuren van de woningen brandwerend moeten zijn. De huidige deuren voldoen wel aan de 20 min. WBDBO eis maar nu zijn alle deuren voorzien van brievenbussen die dus de WBDBO te niet.

Even duidelijkheid scheppen:
    – De deuren moeten brandwerend zijn. Waarom? Is de situatie/functie/… veranderd? Of waren die deuren altijd al brandwerend, maar zijn ze onterecht goedgekeurd?
    – Je beweert dat de brievensleuf de brandwerendheid te niet doet. Waar baseer je dat op? Heb je een origineel testrapport/certificaat o.i.d.? Het is namelijk onzin om te stellen dat deuren met een brievensleuf niet brandwerend zijn.
    – Mocht je toch tot de conclusie komen dat de huidige deuren niet voldoen, dan zul je nieuwe moeten plaatsen, wat ook weer betekend dat je aan nieuwbouweisen gekoppeld bent. In dat geval zal de deur dus (minimaal) 30 minuten brandwerend moeten zijn.

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

Een nieuwe deur plaatsen en dan aan nieuwbouwniveau moeten voldoen? We hebben het niet over verbouwen hoor! Ik heb het over eventueel een nieuwe deur of alleen de brievenbus sluiten.

Het plaatsen van een nieuwe deur is bouwen volgens de woningwet. In beginsel zul je dan moeten voldoen aan het niveau nieuwbouw

brand prevent
    Bijdrager

Dus aan de weinige reacties concludeer ik dat de brievenbussen dicht moeten?

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Het plaatsen van een nieuwe deur is bouwen volgens de woningwet. In beginsel zul je dan moeten voldoen aan het niveau nieuwbouw

Lijkt mij ook. Anderzijds kun je je twijfels zetten bij het nut van zo’n deur wanneer de rest niet wordt aangepast, maar dat terzijde. Ik heb overigens even snel op de site van Kegro gekeken, zij bieden wel deuren aan die i.c.m. een brievenklep 30 minuten brandwerend zijn. Het lijkt dus niet onmogelijk te zijn…

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Er is nooit gehandhaafd op de brandwerendheid van de deuren en de pui waarin de deuren zitten.

Dat lijkt me duidelijk, maar omschrijf de situatie eens waar we het over hebben? Waarom kom jij tot de conclusie dat die deuren nu opeens wel brandwerend moeten zijn? En is dat op basis van niveau nieuwbouw of niveau bestaande bouw?

albert dunning
    Bijdrager
    Post count: 14

Brandwerende deuren van Kegro zijn ook met brievensleuf te krijgen, ik weet niet wat voor oplossing zij hiervoor hebben of dat de grootte van de brievensleuf te gering is om invloed te hebben? Misschien het informeren waard?

Vraag over een rookwerende deur. Dat een 30 min rookwerende deur voldoet indien deze 20 minuten brandwerend is, is dit een vuistregel, of staat dit in een norm of regelgeving vermeld.

Mvg

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.