Brandpreventieforum Forums Bouw Rookvrije Vluchtroutes Art. 2.156 Bouwbesluit onduidelijk

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Participant
    Post count: 10
    #2048 |

Goedendag!

Voor een stageopdracht ben ik bezig met het aanpassen van een vluchtgang. Deze vluchtgang is geplaatst tussen 2 bouwdelen, over de totale breedte van de bouwdelen. Beide bouwdelen hebben 2 nooddeuren aan de achterzijde die grenst aan de buitenlucht (1 links en 1 rechts per ruimte). Tevens hebben beide bouwdelen 2 deuren die grenzen aan de vluchtgang, 1 links en 1 rechts.
    De vluchtgang heeft aan beide uiteinden een nooddeur die grenst aan de buitenlucht.
    Ieder bouwdeel heeft een oppervlakte van circa 1000m2, waarbij de afstand van de toegangsdeur tot aan de nooddeur ongeveer 28 meter is. (toegangsdeur links ligt lijnrecht tegenover vluchtdeur links, dit geld ook voor rechts)

Artikel 2.156 lid 1 van het Bouwbesluit geeft aan:

Dit is op meerdere manieren uit te leggen:

1. Aan de achterzijde van de ruimte waar de deur toegang toe geeft zit een nooddeur, dus bij de ingang van deze ruimte kan je zowel de vluchtgang, alswel de ruimte met nooddeur in vluchten.
    2. In de vluchtgang kan je twee kanten op vluchten.

Hoe moet ik dit zien? Of zijn beide gedachtengangen goed?
    Ik hoor graag wat jullie hiervan denken!

P.s. Ik had twee plaatjes willen bijvoegen, staan als bijlage, maar ben hier net nieuw, dus kan er nog niet zo wijs uit.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 822

lezen:
    http://www.rijksoverheid.nl/documenten- … tekst.html

blz 143, 150 e.a.

jeroen sleurink
    Participant
    Post count: 10

Heb het doorgelezen. Het is me nu wel duidelijk. Bedankt voor je snelle reactie. In het bouwbesluit en in de toelichting van bouwbesluit-online was het niet duidelijk voor me. Deze publicatie gaat me nog veel helpen denk ik!

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.