Brandpreventieforum Forums Bouw Rookvrije vluchtroute door techniekruimte

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 3
    #386 |

Goedenmiddag….een misschien lastige vraag, tenminste, het is voor ons vrij lastig….

Mag een rookvrije vluchtroute dwars door een techniekruimte lopen, zonder dat er fysiek een wand wordt geplaatst. In de techniekruimte bevind zich alleen luchtbehandeling?

We willen vanaf een verdieping dwars door de techniekruimte en ander compartiment in vluchten, mag dit?

Alvast bedankt,

Arnaud

anonymous
    Bijdrager
    Post count: 181

vluchten dient te gebeuren via verkeersruimtes, indien er een verkeersruimte voert door de genoemde ruimte is het toegestaan.

pj
    Bijdrager
    Post count: 46

dus moet je je de vraag stellen:

Volgens BB:
    verkeersruimte: ruimte anders dan een ruimte in een verblijfsgebied, een toiletruimte, een badruimte of een technische ruimte, bestemd voor het bereiken van een andere ruimte;

M.a.w. je zult dus een ruimte moeten creëeren in de technische ruimte

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

Je moet je denk ik eerder afvragen of je een verkeersRUIMTE moet creeeren, of mag volstaan met een verkeersROUTE. Die laatste is op VG-niveau, en hoeft niet afgescheiden te zijn door een fysieke constructie.

wat lijstje zegt is namelijk niet correct. Een BRVVR moet door verkeersruimtes voeren, voor een RVVR wordt slechts gezegd dat het een route is die voert over vloeren, trappen en hellingbanen.

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Als er gevlucht wordt vanuit een verblijfsruimte is het vluchten door een technische ruimte niet toegestaan (2.146 lid 12)

12. Een toegang als bedoeld in het tiende lid:

a. is een toegang van het rookcompartiment waarin die ruimte ligt,
    b. is een toegang waarbij een route begint die niet door een verblijfsruimte, een toiletruimte, een badruimte of een technische ruimte naar een toegang van het rookcompartiment voert, of
    c. is een toegang van een andere verblijfsruimte, indien die verblijfsruimte ten minste twee toegangen heeft als bedoeld in onderdeel a of onderdeel b van dit lid.

wopske dwdf-f
    Bijdrager
    Post count: 91

Om de discussie er even in te houden. Is een luchtbehandelingsruimte daadwerkelijk een technische ruimte volgens het Bouwbesluit? Mag je (vlgs 2.146) door een bergruimte vluchten?

jan hus
    Bijdrager

Om de discussie er even in te houden. Is een luchtbehandelingsruimte daadwerkelijk een technische ruimte volgens het Bouwbesluit? Mag je (vlgs 2.146) door een bergruimte vluchten?

Als bergruimte=overige gebruiksfunctie, dan is het een verblijfsruimte. Dus nee. Als het een bergruimte met een kantoorfunctie is… tja…

Technische ruimte: zie art. 1.1 lid 1….

anonymous
    Bijdrager

Als er gevlucht wordt vanuit een verblijfsruimte is het vluchten door een technische ruimte niet toegestaan (2.146 lid 12)

12. Een toegang als bedoeld in het tiende lid:

a. is een toegang van het rookcompartiment waarin die ruimte ligt,
    b. is een toegang waarbij een route begint die niet door een verblijfsruimte, een toiletruimte, een badruimte of een technische ruimte naar een toegang van het rookcompartiment voert, of
    c. is een toegang van een andere verblijfsruimte, indien die verblijfsruimte ten minste twee toegangen heeft als bedoeld in onderdeel a of onderdeel b van dit lid.

Artikel 2.146 gaat niet over een ‘rookvrije vluchtroute’ en dat is ook duidelijk als je onderdeel b leest. De route voert naar een toegang van het rookcompartiment…

anonymous
    Bijdrager

dank voor de reacties, alleen weet ik dus nog niet wat te doen….

zal ik es ff een screenshotje van de situatie plaatsen???

moment…

emlichheimer
    Bijdrager

Links de bestaande dakopbouw, waar we aansluiten met de nieuwe techniekruimte. Rechts de bovenste verdieping van het nieuwe kantoor. Omdat we in het nieuwe kantoor een open trappenhuis hebben, vanuit de receptie/entree naar de bovenste laag, kunnen we die niet als vluchttrappenhuis gebruiken . De 1 en 2e verdieping kunnen via het "tussenlid" vluchten naar het bestaande gebouw of via de nieuwe vluchttrap rechts van het nieuwe kantoor, alleen de 3e verdieping heeft dus maar 1 vluchtweg, de vluchttrap helemaal rechts van de nieuwbouw.

Mag ik dus nu zo door de techniekruimte het bestaande gebouw invluchten, of moet ik mijn dakopbouw een meter groter maken en een gang maken door de techniekruimte. Ik moet hem breder maken omdat ik naast mijn luchtbehandeling bepaalde ruimte vrij moet houden voor het onderhoud…

Alvast bedankt…

ik weet, ik kan ook buitenlangs vluchten, maar dan moet de buitendeur van de bestaande dakopbouw van buiten worden voorzien van paniekbediening, hetgeen betekend dat elke onverlaat die op het dak lukt te komen, zo het pand in kan….

Arnaud

p.s., ik zie nu bij het voorbeeld dat ik een screenshot heb gemaakt waarbij ik de vluchtroute al buitenlangs heb getekend… :lol:

jan hus
    Bijdrager

Volgens mij zegt het BB daar niet zoveel over…?

emlichheimer
    Bijdrager

Volgens mij zegt het BB daar niet zoveel over…?

daarom deze vraag…. :D :D :D

Maargoed, heb hem nu zo ingediend met een gescheiden gang door de techniekruimte, mocht er iemand hier komen en een heldere ingeving hebben of ene bepaalde kijk op de zaak hebben, dan heb ik nog een bezuiniging achter de hand… :lol: :lol: :lol:

In ieder geval bedankt….

Arnaud

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.