Brandpreventieforum Forums Bouw Rookvrije vluchtroute door brand- en rookcompartiment

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 580
    #1905 |

De definitie van een rookvrije vluchtroute geeft aan dat die route "van rook gevrijwaard is". Dat lijkt mij niet zo indien die route door een brand-/rookcompartiment gaat. In een vluchtroute door een brand-/rookcompartiment kan immers rook ontstaan. Toch is dat toegestaan. Kan iemand mij een eye opener geven? Het komt zo vaak voor maar ik zie het even niet waarom.

Ik kwam hier weer op vanuit een concrete vraag: mag de enige vluchtroute van een rookcompartiment door een ander rookcompartiment? Deze enige vluchtroute voldoet aan de eisen van de afmetingen (Bb 2.156.5).

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Het is het meest handig als je redeneert vanuit de ruimte waarin een persoon zich bevind bij het ontstaan van brand. Als in deze ruimte brand ontstaat moet binnen een loopafstand van 30/45/60 m een rookwerende scheiding worden worden bereikt. Als deze persoon eenmaal achter deze scheiding staat is hij in een rookvrije vluchtroute.

peter
    Bijdrager

Het is het meest handig als je redeneert vanuit de ruimte waarin een persoon zich bevind bij het ontstaan van brand. Als in deze ruimte brand ontstaat moet binnen een loopafstand van 30/45/60 m een rookwerende scheiding worden worden bereikt. Als deze persoon eenmaal achter deze scheiding staat is hij in een rookvrije vluchtroute.

Ook in het geval van de concrete vraag mag ik zo redeneren? Ik hoef dan niet te kijken naar een mogelijk brand in het compartiment waardoor die persoon moet vluchten?

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

De algemene gedachte achter het Bouwbesluit is dat er op één plek brand is. Natuurlijk kan die brand zich na verloop van tijd verspreiden, maar door juist gebruik van brandscheidingen en vluchtroutes zou dit voor de aanwezige personen geen gevaar op moeten leveren. Uiteraard zal dit altijd een theoretisch verhaal blijven, maar dat is eigenlijk bij alle wetgeving wel het geval.

peter
    Bijdrager

De algemene gedacht dat er op één plaats brand is ken ik. Daarom zijn er in principe altijd twee vluchtroutes nodig. Als die beide door een brand-/rookcompartiment gaan is dat geen probleem. Er blijft altijd een route over. Maar in sommige situatie wordt één route toegestaan. Dat is geen probleem als die route gegarandeerd gevrijwaard van rook is zoals bijvoorbeeld een veiligheidstrappenhuis. Maar de enige route die in dit concrete geval door een compartiment gaat is niet van rook gevrijwaard.

Voorbeeld: een eengezins rijtjeswoning met begane grond, verdieping en zolder. Deze woning is nu even geen woning maar volledig bijvoorbeeld een fysiotherapie. Het gebouw in zijn geheel is een brandcompartiment. Het gebouw moet vanwege de maximale hoogte van 4 m in een rookcompartiment in gedeeld worden in twee rookcompartimenten. Dat kan door de begane grond en verdieping als een rookcompartiment te nemen en de zolder als een apart rookcompartiment. Er is maar één vluchtroute over de enige trap naar de begane grond. Die trap ligt in een rookcompartiment. Bij brand op de begane grond of verdieping lijkt me een probleem ontstaan voor de vluchters vanuit de zolder.

johan
    Bijdrager

klopt, en op het momnet dat je een rookcompartiment maakt moet je weer opnieuw toetsen aan art 2.156 en vervolgens kom je er vanzef achter of 1 vluchtroute toegestaan is en wat voor eisen er aan deze ene vluchtroute gesteld worden.

peter
    Bijdrager

klopt, en op het momnet dat je een rookcompartiment maakt moet je weer opnieuw toetsen aan art 2.156 en vervolgens kom je er vanzef achter of 1 vluchtroute toegestaan is en wat voor eisen er aan deze ene vluchtroute gesteld worden.

volgens 2.156.5 is het toegestaan en worden er geen verdere eisen gesteld

peter
    Bijdrager

volgens 2.156.5 is het toegestaan en worden er geen verdere eisen gesteld

@johan

Zie jij op grond van art. 2.156, of een ander artikel, een belemmering voor één vluchtroute door een rookcompartiment vanuit een ander rookcompartiment van 30 m2 met één uitgang in hetzelfde brandcompartiment voor een niet aan bed gebonden gezondheidszorg functie?

freddy
    Bijdrager
    Post count: 41

Aanvullend op de gestelde vraag, heb ik ook een vraag mbt rookvrije vluchtroutes:
    ik kan namelijk nergens terugvinden dat rookvrije vluchtroutes zich alleen door verkeersruimten mag lopen. Betekent dit dat rookvrije vluchtroutes door verblijfsruimten mag lopen? Zo nee, waar vind ik dit terug?

arno lommers
    Bijdrager
    Post count: 86

Hallo Freddy

Zie de begripsomschrijving van een rookvrije vluchtroute (art. 1.1).

johan
    Bijdrager

Hallo Freddy

Zie de begripsomschrijving van een rookvrije vluchtroute (art. 1.1).

Art 1.1 geeft ook niet echt duidelijkheid in dit opzicht. Ik denk dat het belangrijk is om te weten dat een verkeersroute niet een aparte (besloten) ruimte hoeft te zijn. Een verkeersruimte kan best liggen in bijvoorbeeld in een kantoortuin achtige omgeving, wel is het handig om deze verkeersruimte aan te laten geven op tekenening zodat je hier later ook op kan handhaven. Verder dient ook de vluchtrouteaanduiding (en evt noodverlichting) te worden aangebracht.

peter
    Bijdrager

Aanvullend op de gestelde vraag, heb ik ook een vraag mbt rookvrije vluchtroutes:
    ik kan namelijk nergens terugvinden dat rookvrije vluchtroutes zich alleen door verkeersruimten mag lopen. Betekent dit dat rookvrije vluchtroutes door verblijfsruimten mag lopen? Zo nee, waar vind ik dit terug?

Een rookvrije vluchroute hoeft niet uitsluitend door verkeersruimten te gaan en mag door een verblijfsruimte, zie begripsbepalingen artikel 1.1.

freddy
    Bijdrager
    Post count: 41

Blijft natuurlijk wel staan dat je binnen je rookcompartiment niet vanaf een verblijfsruimten door een ander verblijfsruimten mag vluchten (muv bazenkamerprincipe). Voor mijn gevoel is dit tegenstrijdig… binnen het RC niet door verblijfruimten, buiten het RC mag wel door verblijfsruimte.
    Of om nog vreemdere constructie te krijgen: een rookvrije vluchtroute loopt door een verblijfsruimte, echter de vluchtroute binnen het RC mag hierop niet worden aangewezen.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.