11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 417
    #2093 |

Kan iemand zeggen hoe een rookvangkap t.b.v. een rookmelderer er uit moet zien en welke minimale eisen er eventueel aan gesteld worden? (materiaal, bevestiging, oppervlak, randhoogte, hoek van de rand t.o.v. de bodem e.d.)

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

In de NEN2535:1996 staat onder 7.12.7.10 alleen maar vermeld dat de rookvangkap 0,3 m2 groot moet zijn, verder wordt er niets geëist. Het mag dus gewoon een vlakke plaat zijn van 55 bij 55 cm (50 bij 50 is te klein!). Materiaal maakt niets uit, het lijkt me voor zich spreken dat hij wel enigzins deugdelijk bevestigd moet worden.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

NEN2535:2009 meldt tevens dat er moet worden voldaan aan het artikel mbt afstand wand, obstakels enz. Dus 0,5m van de muur.

Bij het woord rookvangkap, denk ik niet aan een vlakke plaat. Ik zou denken aan een plaat (aluminium, niet te zwaar, makkelijk te bewerken, roest niet en dus geen verdere behandeling nodig) met voldoende oppervlakte volgen NEN2535, afstand tot wand (0,5m), voldoende ruimte onder de melder, neerstaande randen om de rook te kunnen "vangen", gevoelsmatig 10-15 cm.

J. Nieuwland

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager

Dus bijvoorbeeld een wasmachinelekbak van de bouwmarkt zou de goede vorm en afmeting hebben?

mippie esser
    Bijdrager

NEN2535:2009 meldt tevens dat er moet worden voldaan aan het artikel mbt afstand wand, obstakels enz. Dus 0,5m van de muur.

In de NEN2535:2009 staat dat er inderdaad expliciet bij vernoemd. Wat ik dan weer een beetje vreemd vind, want daar moet je altijd al aan voldoen.

Bij het woord rookvangkap, denk ik niet aan een vlakke plaat. Ik zou denken aan een plaat (aluminium, niet te zwaar, makkelijk te bewerken, roest niet en dus geen verdere behandeling nodig) met voldoende oppervlakte volgen NEN2535, afstand tot wand (0,5m), voldoende ruimte onder de melder, neerstaande randen om de rook te kunnen "vangen", gevoelsmatig 10-15 cm.

J. Nieuwland

Ik snap dat je dat gevoelsmatig denkt. In de praktijk kom ik echter alleen maar vlakke platen tegen (van hout of metaal). En de heren inspecteurs hebben daar nog nooit moeilijk over gedaan.

Dus bijvoorbeeld een wasmachinelekbak van de bouwmarkt zou de goede vorm en afmeting hebben?

Dat zou ik dan weer een beetje amateurisch over vinden komen qua uiterlijk. Op zich is er niets op aan te merken. Ik denk alleen dat zo’n bak een beetje te slap is. Hij is in ieder geval wel groot genoeg.

steven van der bent
    Bijdrager
    Post count: 6

Ja een multiplex plaat van 55 bij 55 voldoet prima. Het makkelijkst is om de bekabeling door het hart van de plaat
    heen te steken en je melder over het gat afmonteren.

Als de kap aan een roostervloer bevestigt wordt kun je van aluminium strip van 2-3cm breed zelf beugeltjes zagen en
    buigen. deze kun je in de roostervloer haken en vastschroeven op de plaat

Ik heb een voorbeeld bij geplaatst
    Rookvangkap.png

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Steven, kijk eens naar de reactie van J nieuwland…dit slaat op de NEN

steven van der bent
    Bijdrager
    Post count: 6

Richard,

Ik geef hem toch ook in geen enkel opzicht ongelijk.
    Het enige wat ik doe is een voorbeeld geven hoe het in de praktijk zou kunnen.
    Dat doet geen enkele Norm.

Ik vraag me af waar jou reactie precies vandaan komt

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager

Voor het aanbrengen van de melders was reeds vastgesteld dat de ruimte geen standaard ruimte was (10 m hoge ruimte in industriële omgeving met plaatselijk grote luchtsnelheden en veel obstakels aan het plafond). een proefbrand was dus noodzakelijk. Inmiddels zijn de kappen geplaatst op een hoogte van 6 m. en deze voldoen prima moet ik zeggen. maar toch bedankt.

mippie esser
    Bijdrager

Voor het aanbrengen van de melders was reeds vastgesteld dat de ruimte geen standaard ruimte was (10 m hoge ruimte in industriële omgeving met plaatselijk grote luchtsnelheden en veel obstakels aan het plafond). een proefbrand was dus noodzakelijk. Inmiddels zijn de kappen geplaatst op een hoogte van 6 m. en deze voldoen prima moet ik zeggen. maar toch bedankt.

Nou ben ik erg benieuwd wat voor kappen je gebruikt hebt, vlak of met een opstaande rand… :wink:

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager

Nou ben ik erg benieuwd wat voor kappen je gebruikt hebt, vlak of met een opstaande rand…

wasmachinebakken; dus met rand :D

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.