Brandpreventieforum Forums Bouw Rookscheiding

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 17
    #704 |

Mijne heren/dames,

Situatie:
    In een gevel zitten op twee verdiepingen boven elkaar (met steenachtige borstwering) aluminium kozijnen. De verdieping is een rookscheiding. De rookoverslag gaat dus buitenom via de twee kozijnen.
    Beide kozijnen hebben een vertikale tweedeling waarvan één deel een valraam en beide delen zijn voor zien van veiligheidsglas i.v.m.

Wat zijn de extra voorzieningen aan beide kozijnen om te kunnen voldoen aan 30 minuten WTR.
    Of vormen beide kozijnen totaal voldoende weerstand?

Martijn

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Denk eens goed na…

ten eerste: Wanneer de rook door het ene kozijn naar buiten gaat (als dat al kan) waar ze vrij kan ontsnappen en flink afkoelt, wat zou ze dan bewegen door het andere kozijn weer naar binnen te komen?
    ten tweede: ‘rookwerend’ houdt niet in dat een constructie volledig rookdicht moet zijn, er mag een bepaalde hoeveelheid rook per uur door de constructie komen.
    ten derde: De WRD wordt bepaald tussen het RC en een ruimte in het brandcompartiment waarin dat RC ligt. Wanner je verdiepingen elk een afzonderlijk BC zijn mag je de WRD-eis daartussen niet eens van toepassing te verklaren. (is ook logisch, de WBDBO die vereist is zorgt meteen voor een bepaalde WRD)

Risico dat bovenliggende verdiepingen last van de rook krijgen is klein, vandaar dat er voor uitwendige scheidingsconstructies ook geen eisen voor zelfsluitendheid etc. zijn vastgelegd.

Als ik me al ergens zorgen over zou maken is het brandoverslag, in dit geval

J.

PS. wat is in hemelsnaam ‘rookoverslag’, en waar komt dat in het bouwbesluit terug?

martijn
    Bijdrager

Bedankt voor de reactie,

Jouw antwoord bevestigd mijn gevoel. Het is alleen de brandweer die hier moeilijk over doet. Het komt er op neer dat de constructie als 30 min. WBDBO moet worden uitgevoerd.
    Daar ben ik het dus niet mee eens. Vandaar dat ik de vraag hier heb gedropt.

Is deze motivatie voldoende om de brandweer te kunnen overtuigen of is dit ergens door te onderbouwen (behalve gezond verstand)?

mvgr Martijn

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Misschien kun je wat vertellen over je achtergrond waarom je deze vraag stelt? rookwerendheid is heel wat anders als brandwerendheid.

Uit jouw antwoord haal ik dat er blijkbaar brandoverslag is tussen de verdiepingen en dat daarom er 30 minuten WBDBO gemaakt moet worden.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

ten tweede: ‘rookwerend’ houdt niet in dat een constructie volledig rookdicht moet zijn, er mag een bepaalde hoeveelheid rook per uur door de constructie komen.

Een flinke hoeveelheid hoor, Rookwerendheid volgens de Nederlandse normen is nou niet echt rookwerend. De hoeveelheid rook die een rookwerende contructiedoorlaat is niet genormeerd, dit in tegenstelling tot Europese normeringen.

martijn
    Bijdrager

Nee. Het heeft van begin af aan als rookscheiding op tekening gestaan en daar is vergunning op verleend.

Nu zegt de brandweer dat dit niet als zodanig voldoet.

Als een enkele aluminium kozijn een scheiding vormt tussen twee rookcompartimenten, dan kan ik het me voorstellen. Want dan is er een bepaalde luchtdruk, maar buiten valt die druk weg.

Maar volgens mij gaat de rook niet eerst naar buiten om vervolgens erboven weer naar binnen te gaan. Het principe dat Engeltje beschrijft dus. Tenzij een raam openstaat natuurlijk. Misschien dat het valraam geblokkerd moet worden.

mvgr Martijn

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

wat zou ze dan bewegen door het andere kozijn weer naar binnen te komen?

Met dit weer zou ik het wel weten als ik rook was, lekker weer naar binnen, dicht bij het vuur!

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

Kruislijstje is duidelijk aan weekend toe :wink:

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Kruislijstje is duidelijk aan weekend toe

Vast aan de kerstvakantie, zittend onder de echte kerstboom zonder kluit, met kaarsjes er in, starende naar het vuur.

Nee. Het heeft van begin af aan als rookscheiding op tekening gestaan en daar is vergunning op verleend.

Je moet bouwen volgens de vergunning, en het is dan terecht dat de gemeente dit handhaafd. Gewoon wijziging bouwvergunning indienen.

martijn
    Bijdrager

Het is niet zozeer de discussie of de scheiding rook- of brandwerend moet zijn, maar de brandweer vind dat de kozijnen (die nu als standaard is uitgevoerd, echter met veiligheidsglas) als geheel niet voldoet.
    Dus volgens de brandweer is de scheiding tussen de beide kozijnen niet voldoende rookscheidend.

Daar ben ik het dus niet mee eens. Maar hoe kan ik de brandweer hiervan overtuigen?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Laat ze deze discussie lezen… :D :wink:

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.