8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 91
    #2441 |

Hallo,

Ik heb twijfels of de detectie in de MRI ruimten wel voldoende is. De afzuiging van deze ruimten gaat via het MRI apparaat zelf en in het afzuigkanaal zit een rookmelder. De leverancier geeft aan dat de luchtstroom door de MRI goed is en de detectie daardoor ook in orde zou moeten zijn. Weet iemand een goede manier om dmv een rookproef een test te doen. Het detectiebedrijf heeft wel apparathuur hiervoor, maar er mag geen ijzer in de MRI ruimten. Is een proef met beuken houten blokjes ook voldoende?
    Ik hoop dat iemand een idee heeft.

Alvast bedankt.

Ronr

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Hallo,

Ik heb twijfels of de detectie in de MRI ruimten wel voldoende is. De afzuiging van deze ruimten gaat via het MRI apparaat zelf en in het afzuigkanaal zit een rookmelder. De leverancier geeft aan dat de luchtstroom door de MRI goed is en de detectie daardoor ook in orde zou moeten zijn. Weet iemand een goede manier om dmv een rookproef een test te doen. Het detectiebedrijf heeft wel apparathuur hiervoor, maar er mag geen ijzer in de MRI ruimten. Is een proef met beuken houten blokjes ook voldoende?
    Ik hoop dat iemand een idee heeft.

Alvast bedankt.

Ronr

Ik heb een keer een proefbrand gedaan in een MRI ruimte. Dat hierin geen ijzer zou mogen is niet per definitie juist, mijn verwarmingsplaatje met daarop de beukenhouten blokjes stond gewoon naast de MRI. Wel was de proef zodanig gepland dat er gelijktijdig onderhoud (door Philips) aan de MRI werd gepleegd en dus alle voorwaarden, mitsen en maren met de desbetreffende technicus werden afgestemd.

J. Nieuwland

ronr
    Bijdrager

Hallo J. Nieuwland.
    Wat jij aangeeft is juist. Phillips komt eens per jaar en dan gaat de MRI ook daadwerkelijk uit. Anders blijft hij altijd aanstaan en magnetisch. Ik ben pas wezen werken bij de MRI en mijn schoen (met oudewetse stalen neus) werd bijna de MRI ingetrokken. Echter de eerst volgende heer dat Phillips weer komt ben ik meer dan een half jaar verder.
    Bedankt in iedergeval voor het meedenken.

gr Ron

jac waas
    Bijdrager
    Post count: 48

Het beveiligen van een (MRI) ruimte middels een ventilatiekanaal lijkt mij niet verstandig.
    Als de luchtstroom van het ventilatiesysteem veranderd of uitvalt is het niet duidelijk of de detectie nog functioneert.
    Er zijn nog wel enkele nadelen te bedenken (bereikbaarheid, vervuiling).

In zo’n situatie zou ik aspiratiemelders toepassen.
    Ook hier zal je d.m.v. een proefbrand moeten aantonen dat deze juist functioneert.
    PS proefbrand 1 kan zonder metalen delen worden uitgevoerd.

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 331

PS proefbrand 1 kan zonder metalen delen worden uitgevoerd.

Hier ben ik het deels helemaal mee eens.

Art. B.7.2.2. Apparatuur
    Een brandbak van …….

Dus een stalen brandbak is niet persé nodig.

echter

Art. B.7.2.3 Proefopstelling
    De matten worden ……… op schoon
    in de brandbak ………………….

Om hier aan te voldoen wordt moeilijk. Op Youtube staan leuke filmpjes van allerlei testjes in een MRI. Van complete bureaustoelen die erin verdwijnen als ware het de Bermuda-driehoek betreft tot, inderdaad, aluminiumfolie.
    Formeel dus opnemen in PvE dat geen folie zal worden gebruikt.

Daarnaast denk ik dat een brandproef met rookmatten waarbij HCL vrijkomt in een ruimte met een MRI niet tot vreugde zal leiden bij iedereen. Onder de noemer "operatie geslaagd, patiënt overleden" oftewel proefbrand geslaagd, MRI naar de schroothoop.

ronr
    Bijdrager

Bedankt voor het reageren. De MRI word via afzuigsysteem met daarin een rookmelder beveiligd. Indien de luchtsnelheid in dit systeem hoger of lager wordt dan een bepaalde waarde geeft de MRI een storing en zal dmv het systeem op stand bij zetten zich zelf beschermen. Ik ben nog bezig om via een rookkanon, via de deuropening, rook naar binnen te laten blazen. Branddetectie bedrijf gaat uitzoeken of dit voldoet.

Gr Ron

christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180

@Ron, wellicht ten overvloede maar een rook kanon is vanuit de NEN2535 geen geaccepteerde beproevingsmethode. Extra overleg met bevoegde gezag, eigenaar en eventueel inspectie-instelling lijkt me zinvol.

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

@ Christiaan, je zou het kunnen toepassen als proefbrand 8.
    Goed omschrijven en dit is niet voor alle dtectie geschikt.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.