15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 10
    #2427 |

Dag,

Van een machinekamerloze brandweerlift wordt dmv een aspiratiesysteem de liftschacht gedetecteerd.
    Nu willen we een brandproef in de liftschacht houden.

Heeft iemand van jullie ervaring hiermee, op welke positie moeten we deze proef houden ?
    Moet dit onder in de liftschacht, en waar moet de lift dan staan, of bijvoorbeeld boven op de lift ?

Ben benieuwd

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

proefbrand moet worden uitgevoerd in een normale bedrijfssituatie onder de meest ongunstig geachte omstandigheden.

De lift boven de proefbrand en de brand op putniveau zal waarschijnlijk de lastigste zijn.

christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180

Als de aandrijving (lees liftmachinekamer) van de lift in de schacht aanwezig is, kan de schacht worden aangemerkt als een ruimte met een verhoogd risico. Afhankelijk van de installatieomvang is automatische detectie een voorschrift en volgens de NEN 2535:2009 is bij de toepassing van een aspiratie systeem inderdaad een proefbrand noodzakelijk.

Afhankelijk van de hoogte van de schacht zijn er meerdere aanzuigpunten en is de positie van de liftkooi dan ook minder van belang en ben het met kruislijst eens dat onderin de liftschacht de kans op een brand groter is en zou dan ook daar de opstelling maken. Daarnaast is het belangrijk dat de schacht schoon wordt opgeleverd, vooral bij nieuwbouw projecten is het een mooie prullenbak;-)

Wellicht ten overvloeden maar er zijn aanvullende eisen ten aanzien van een brandweerlift. Bij een brandmelding vanuit de liftmachinekamer mag deze ook niet meer door de brandweer worden gebruikt.

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

kruislijst
    Bijdrager

Voordeel van liftschachten is dat ze er vaak hetzelfde uitzien,

Vergelijkbare proefbranden zijn snel te vinden.

alfred meekhof
    Bijdrager
    Post count: 1

Ik heb ooit een proefbrand gedaan in een liftschacht.
    Deze lift schacht was 5 verdiepingen hoog.
    De lift in de hoogste stand gezet en de verwarmingsplaat in de liftkuil
    Het juiste aantal blokjes op de verwarmingsplaat gelegd en de verwarmingsplaat aangezet
    De deur van de lift weer dicht gedaan en binnen de verbrandingstijd een brandalarm
    (natuurlijk iemand van het lift instituit op locatie aanwezig)

Tevens een paar foto,s bijgevoegd
    Afbeelding 035.jpg
    Afbeelding 037.jpg

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    Moderator

@Alfred,

Was dit met een aspiratie systeem, zo ja hoe was de buis aangebracht en hoeveel aanzuigpunten waren er? Tevens ben ik benieuwd, hoe je het aantal blokjes hebt bepaald? Met een beperkt vloeroppervlakte, is het aantal blokjes ook gering!?

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

tantaman
    Bijdrager
    Post count: 92

En daarom pleit ik er nou altijd voor om de aspiratiebuis tot bijna onderaan door te laten lopen en niet alleen bovenin af te zuigen. Daarmee hoef je niet bang te zijn dat hij niet of te laat in alarm komt.

Verder maak je een klein foutje; het aantal blokjes hangt af van de hoogte, niet van het vloeroppervlak.

Moderator

@Tantaman, het is een combinatie van de hoogte en vloeroppervlakte. Het vloeroppervlakte is meer bepalend dan de hoogte, kijk maar in de NEN2535 bijlage B. Ik ben dan ook nieuwsgierig naar het oppervlakte en de hoogte, waarmee je ook direct kunt bepalen of er meerdere aanzuig openingen dienen te zijn. Zelf hanteer ik artikel 7.12.7.10 uit de NEN2535 dat weliswaar over kabelschachten, maar vind dit ook bij een liftschacht van toepassing.

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 331

De boedoelde tabel is in de oude en nieuwe norm gelijk. En inderdaad is de hoogte, de oppervlakte en ventilatievoud, maatgevend voor het aantal blokjes. Hoe de tabel exact moet worden beschouwd is, voorzover ik weet, nooit beschreven.
    Ik ben ook benieuwd naar hoe jullie de tabel interpreteren.
    Stelling: een liftschacht van 8 tot 13 mtr. hoogte in gebied 4 (18 blokjes). Oppervlakte niet ter sprake.

kruislijst
    Bijdrager

ik sluit me aan bij Paul, zolang het geen megalift betreft.

leon rijsdijk
    Bijdrager
    Post count: 48

Is het niet de bedoeling voor detectie in een liftschacht om het risico te bewaken?? oftewel de aandrijving en besturing van de lift welke meestal bovenin de schacht zijn geplaatst.

Wat is dan het punt om de lift nog boven je rookproef te plaatsen en proef onderin waar geen of weinig risico is??

Wel ben ik het ermee eens om bij een hoge liftschacht meerdere aanzuipunten te creeeren, echter krijg je in sommige gevallen dan geen last van air flow storingen??

Daarnaast is het wel het geval wanneer je eenmalig een rookproef gedaan heb je deze resultaten mits goedgekeurd en ondertekend (bevoegde autoriteit) voor soort gelijke gevallen kan gebruiken daar je het dan in eerdere situatie de correcte werking heb aangetoond.

Leon Rijsdijk

kruislijst
    Bijdrager

Dankzij de zwaartekracht valt alle vervuiling naar benden. Stof i.c.m. vet is een potentieel brandrisico!
    (af en toe schoonmaken is effectiever dan detecteren achteraf….)

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 331

Beste Leon,

Daarnaast is het wel het geval wanneer je eenmalig een rookproef gedaan heb je deze resultaten mits goedgekeurd en ondertekend (bevoegde autoriteit) voor soort gelijke gevallen kan gebruiken daar je het dan in eerdere situatie de correcte werking heb aangetoond.

Wat bedoel je met de bevoegde autoriteit? Tegenwoordig heb je daar niets meer mee te doen. Inspectie-instellingen zijn daar toch voor in de plaats gekomen.

De goede werking van het detectiemedium zal zelden ter discussie staan. De vraag zal zijn of de projectie afdoende is.

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

@Paul,

De NEN 2535:2009 spreekt in hoofdstuk 4 steeds over de bevoegde autoriteit en niet over inspectie instellingen. Dit werd in de versie van 1996 ook al gedaan.

Dat inspectie instellingen in plaats van de bevoegde autoriteit (meestal brandweer) zijn gekomen lijkt mij een misvatting.

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

@Paul,

De NEN 2535:2009 spreekt in hoofdstuk 4 steeds over de bevoegde autoriteit en niet over inspectie instellingen. Dit werd in de versie van 1996 ook al gedaan.

Dat inspectie instellingen in plaats van de bevoegde autoriteit (meestal brandweer) zijn gekomen lijkt mij een misvatting.

Vast staat wel dat inspectieinstellingen steeds meer taken van de bevoegde autoriteit over nemen, maar inderdaad, ze hebben de plaats nog niet overgenomen.

In de NEN2535:2009 staat onder 10.11.5.14 dat een liftschacht bewaakt moet worden als de liftmachine zich in de schacht bevindt, en dat dat het beste gedaan kan worden mbv een aspiratie systeem omdat vreemde installaties niet in de schacht aangebracht mogen worden. Er staat niets over detectie op meerdere niveau’s.

Proefbranden moeten altijd op de meest ongunstige plaats gehouden worden. Dus als er bovenin de schacht een aanzuigopening zit, is onderin de schacht de meest ongunstige positie. De positie van de liftkooi zal dan niet zo heel erg veel uitmaken.

Als de proefbrand geslaags is een rapportje ervan maken, laten ondertekenen door de bevoegde autoriteit conform NEN2535:2009, art. 4.2.3 en klaar is Kees. :bwt:

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.